    From: Robert Kazanowski <r...@g...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Olympus XZ-1 vs Canon G12 - czas pracy na bateriach
    Date: Wed, 8 Jun 2011 03:59:19 -0700 (PDT)

    On 7 Cze, 14:12, "Pszemol" <P...@P...com> wrote:
    > "Robert Kazanowski" <r...@g...com> wrote in message

    v.googlegroups.com...

    > Ciekawe teorie tu tworzysz, Robercie... :-)
    > Energia prądu elektrycznego wyrażona jest wzorem E = P*t.
    > Gdzie E - energia, P - moc, t - czas. Natomiast moc prądu to
    > iloczyn napięcia na odbiorniku i natężenia płynącego prądu:
    > P = U*I. Innymi słowy -  energię elektryczna przepływająca lub
    > pobierana przez urządzenie określa iloczyn natężenia prądu
    > płynącego przez odbiornik, napięcia na odbiorniku i czasu
    > przepływu prądu przez odbiornik.

    Oj obawiam sie, że to niestety Ty troche pojechałes. Wzor podany przez
    Ciebie dotyczy tego jaka energię pobiera aparat (urzadzenie) o
    określonej mocy w pewnej jednostce czasu. Pobrana energia nijak sie ma
    do wydajności źródła prądu, w tym przypadku akumulatora. Energia
    zgromadzona w aku to E=I*t czyli iloczyn prądu i czasu przez jaki dane
    źródło ten prad o okreslonym natężeniu może dostarczać. Zwykle im
    wyższy potrzebny prąd tym krótszy czas w którym aku może ten prad
    zapewnić :) Idąc dalej: znajac moc obydwu aparatów, spokojnie mógłbyś
    określić prad potrzebny do ich pracy (czyli np średni prad pobierany i
    właśnie do tego potrzebne by było napiecie aku I=P/U) i tym samym
    możesz określić jak długo będa pracować obydwa aparaty. Musisz zacząc
    odrózniać żródła energii (aku) od odbiorników (aparaty fot)

    > Twierdząc, że napięcie baterii nie ma znaczenia robisz duży błąd.
    > Owszem, przy założeniu tego samego natężenia prądu oba aparaty
    > będą pracować tak samo długo na baterii akumulatorów o tej samej
    > pojemności, ale bateria o 2x większym napięciu dostarczy przy tym
    > samym natężeniu prądu 2x większą moc, a zatem w tym samym
    > czasie wykona dwa razy większą pracę.
    > Patrząc na to z innego punktu widzenia - dwa identyczne aparaty
    > przy identycznych funkcjach będą czerpać RÓŻNE natężenia prądu
    > przy różnym napięciu z baterii (o ile do takiej baterii zostały
    > zaprojektowane).

    Tu dalej jedziesz az milo :))) Bateria nie dostarcza mocy. Nie ma
    takiego pojecia jak moc baterii, może być tylko moc odbiornika
    energii. W przypadku baterii o różnych napieciach i odbiornikach
    charakteryzujacych sie tym samym poborem pradu to odbiornik
    potrzebujacy wyższego napiecia ma wieksza moc od tego o niższym
    napieciu :) i tym samym potrzebuje odpowiednio wiecej energii (jesli
    napiecie jest 2x wieksze to potrzebuje 2x wiecej energii) do
    działania. Dalszy Twoj wywód dotyczacy poboru pradu przez takie same
    aparaty zasilane przez aku o różnych napieciach jest juz poprawny, ale
    nic nie zmienia jeśli chodzi o istote problemu, czyli wydajności aku.

> [...]
    > ładowania lampy albo w czasie kręcenia obiektywem a mały w czasie
    > czekania na naciśnięcie guzika shuttera. A więc prąd będzie zależeć od
    > tego jak wykorzystywać będziesz aparat: czy większość zdjęć zrobisz
    > z lampą czy bez, czy będziesz strzelać fotki czy kręcić film, itp, itd...
    > Nikt więc Ci w ksiażce nie poda tego tajemniczego "średniego prądu",
    > Ale masz rację: gdyby ustalono standardowy test i podano dla niego średni
    > prąd to można by z tego parametru i z pojemności baterii wyznaczyć
    > czas pracy na niej, już wtedy bez względu na napięcie na baterii...

    Widzisz i tu sie zgadzasz z moja propozycją, a wynika ona z wcześniej
    wspomnianej różnicy w wydajności obu akumulatorów. Zreszta jak
    napisałem wyżej wystarczy też moc obydwu aparatów i tez sobie dalej to
    wyliczysz. Niestety tak jak piszesz, aparaty rzadko pracuja w
    powtarzalnych warunkach, wiec takich parametrów producenci zwykle nie
    podaja, albo podaja w postaci: tyle i tyle przy ustawieniach takich to
    a takich. Zwykle te ustawienia i parametry sa różne i mało
    porównywalne dla różnych producentów. A tak w ogole to podejrzewam, że
    różnica w ilości klatek zrobionych przez obydwa aparaty nie bedzie
    wieksza niz 30-50 zdjec, czyli standardowo zmieścisz sie w 300-400
    zdjeciach zrobionych na obydwu aparatach.

    --
    Pozdrawiam.
    rk