    From: "Pszemol" <P...@P...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Olympus XZ-1 vs Canon G12 - czas pracy na bateriach
    Date: Wed, 8 Jun 2011 16:06:04 -0500

    "ryba72rk" <r...@g...com> wrote in message
    news:46ff04f2-ab1b-4a6c-b64d-c5732d9d8fd4@d1g2000yqe
    .googlegroups.com...

    > Jesli juz doszlismy do wiaderek to dla takich zawieszonych na różnych
    > wysokościach (napiecie aku) i o pewnych zblizonych masach, czy tez
    > pojemnościach (pojemnosc aku)

    Aku od G12 ma DWA wiaderka o pojemności 1000mAh.
    Aku od XZ-1 ma JEDNO wiaderko o pojemności 1000mAh.
    Z którego aku wypłynie więcej wody?

    > energia potencjalna wyzej zawieszonego
    > wiaderka np 2 razy wyżej bedzie faktycznie 2 razy wieksza, ale ta
    > wysokosc nie sprawi nagle ze woda bedzie dwa razy cięższa lub
    > bede jej mial dwa razy wiecej.

    A czujesz to, że mniej wody trzeba do wykonania tej samej pracy
    gdy spada ona z większej wysokości? Innymi słowy ta sama ilość
    wody spadającej z dużej wysokości może wykonać większą pracę
    niż woda spadająca z małej wysokości?

    > Jeżeli teraz sprawimy, że z obydwu tak
    > zawieszonych wiaderek zacznie wypływać ta sama ilość wody (prad) to
    > wydaje mi się, że jesli mają zblizona pojemnosc to obydwa opróżnią się
    > w tym samym czasie mimo, że wiszą na różnych wyskościach.
    > Dobrze chyba kombinuję ? :)

    Bardzo dobrze kombinujesz. Bo jak puścisz prąd 1000mA
    z aku 1000mAh 7,4V to będzie on płynął taką samą godzinę
    co prąd 1000mA puszczony z aku 1000mAh 3,7V.

    Wszystko się zgadza z wyjątkiem tego, że nie dostrzegasz
    że ten sam prąd na dwa razy większym napięciu to dwa
    razy większa moc tego prądu, a więc w tym samym czasie
    dwa razy większa praca wykonana przez taki prąd.

    > Dlatego jesli chcesz porównywać akumulatorki to wystarczy porównać
    > tylko ich pojemność (przy założeniu, że obydwa dostarczaja do
    > dobiornika ten sam prad) i nie ma potrzeby angazowac do tego napiecia.

    Mam nadzieję, że teraz już wiesz że się jednak myliłeś, i uwzględnianie
    napięcia akumulatora jest tu KLUCZOWE i nie można go pominąć.