  • Data: 2011-12-30 09:57:11
    Temat: Re: Ograniczenie pradowe 1.25-30V 0-10A
    Od: "Piotr Galka" <p...@C...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Uzytkownik "Grzegorz WaReZ" <w...@g...com> napisal w wiadomosci
    news:503b59b4-f450-4af8-85cf-9eb541cb071d@cs7g2000vb
    b.googlegroups.com...
    On 29 Gru, 22:30, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ok, czyli rozwialem watpliwosci, bo nie rozumialem:) Ale w zwiazku z
    > tym mam inny problem. Chce naladowac akumulator samochodowy tym
    > zasilaczem i jezeli on mi obnizy napiecie to co? Chyba zle. Jak to
    > rozwiazac?

    Namaluj sobie wykres. Na osi pionowej napiecie (0..15V), na poziomej prad
    (0..5A).
    Linia od punktu (15V/0A) do punktu (15V/5A) i dalej do punktu (0V/5A).
    To jest charakterystyka idealnego zasilacza ustawionego na 15V z
    ograniczeniem ustawionym na 5A.
    Podlaczony do niego rezystor to linia prosta wychodzaca z poczatku ukladu.
    Np. dla 10 ohm przechodzi przez 0V,0A i 10V,1A, a dla 1 ohm przez 0V,0A i
    10V,10A.
    Punkt pracy zasilacza ustali sie w miejscu przeciecia jego wykresu z linia
    opornika bo musi byc spelnione prawo Ohma.
    Zmienne obciazenie wyobraz sobie jako przechylajacy sie wykres z powodu
    zmiany rezystancji.
    Jak za mala rezystancja to jedyne co moze zasilacz zrobic, aby ograniczyc
    prad to obnizyc odpowiednio napiecie no bo jak inaczej prad mialby byc
    mniejszy skoro U/I=R.

    Podlaczony do zasilacza akumulator to mniej wiecej linia pozioma na
    wysokosci napiecia akumulatora i w miare ladowania sie podnosi.

    Wariant uwzgledniajacy nieidealnosci.
    Wykres zasilacza miedzy punktami 15V/0A - 14,5V/5A - 0V/5,5A.
    Wykres akumulatora 12V/0A - 13V/10A i w miare ladowania przesuwany (nie
    obracany) do góry.
    Wykres akumulatora nachylony bo rezystancja wewnetrzna akumulatora jest
    wieksza od 0 Ohm.
    Powinienes zrozumiec co sie dzieje z pradem i napieciem. Im mniejszy prad
    ladowania tym przesuwanie do góry staje sie wolniejsze, ale wykres
    akumulatora nigdy nie wysunie sie ponad wykres zasilacza, a w praktyce nigdy
    nie dojdzie do I=0A, bo akumulator ma uplywnosci i przy pewnym niewielkim
    pradzie wykres juz nie bedzie sie podnosil do góry.

    Ten drugi model to nadal bardzo grube uproszczenie tego co sie faktycznie
    dzieje.

    Poszukaj tez sobie o charakterystyce "fold-back" zasilacza (wykres
    15V/0A-14,5V/5A-0V/1A) i wykombinuj do czego to wymyslili.
    P.G.