  • 1. Data: 2011-12-27 16:17:30
    Temat: Ograniczenie prądowe 1.25-30V 0-10A
    Od: Grzegorz WaReZ <w...@g...com>

    Witam,
    Chciałbym zrobić coś takiego:
    Mam zasilacz stabilizowany, np. 2xLM338. Napięcia 1.25-30V.
    Transformator może dać 12,5A przy 24V. Teraz chciałbym zrobić takie
    ograniczenie prądowe, że ustawiam potencjometrem napięcie (LM338) i
    wartość maksymalnego prądu wyjściowego. Czyli np. ustawię sobie 15V i
    6A to zasilacz nie może przepuścić mi większego prądu, nawet przy
    zwarciu. Cały czas ma być 15V i max. 6A. Jak zrobić takie
    ograniczenie? I w ogóle czy jest to możliwe?

    Nie potrafię fachowo nazwać tego co chcę osiągnąć, mam nadzieję, że
    wytłumaczyłem to w miarę zrozumiale.

    Bardzo dużo szukałem tego po internecie, jednak nie znalazłem nic co
    by mnie w pełni satysfakcjonowało, dlatego proszę nie pisać, że było
    tysiące razy na forum, bo nie znalazłem, a jeżeli faktycznie było
    bardzo proszę o link.

    Ogólnie widzę to tak, że na wyjściu pasowałby potencjometr dużej mocy,
    jednak potencjometry o mocach rzędu 100W są bardzo duże i drogie, nie
    widziałem żeby ktokolwiek to stosował w zasilaczach Smile czym to
    zastąpić?

    Z góry dziękuję za pomoc.

  • 2. Data: 2011-12-27 17:00:00
    Temat: Re: Ograniczenie prądowe 1.25-30V 0-10A
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz WaReZ" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >zwarciu. Cały czas ma być 15V i max. 6A. Jak zrobić takie
    >ograniczenie? I w ogóle czy jest to możliwe?

    No nie, w pewnym momencie napiecie musi malec, ciagle plynie 6A, ale
    przy zwarciu to napiecie jest prawie zero.

> [...]
    >by mnie w pełni satysfakcjonowało, dlatego proszę nie pisać, że było
    >tysiące razy na forum, bo nie znalazłem,

    Typowa funkcja zasilaczy laboratoryjnych. Ogranicznik napiecia i
    pradu.
    Ogolnie musisz miec niewielki opornik szeregowy, na ktorym bedziesz
    mierzyl prad wyjsciowy, i trzeba to jakos doprowadzic przez sprzezenie
    zwrotne do elementu regulacyjnego.

    Przy czym nalezy pamietac ze jesli plynie np 10A, po prostowniku jest
    powiedzmy 30V stalego, a na wyjsciu 0,1V, to gdzies po drodze wydziela
    sie 300W mocy.
    Jeden wiatrak to moze byc za malo, a i elementy musza byc do tej mocy
    dostosowane.

    Pierwsze wyniki z googla
    http://www.cyfronika.com.pl/kitynepdf/301-K.pdf
    http://www.3ezsmeie.cba.pl/Schematy/Zasilaczcz%200-3
    0V%205A.pdf
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2153721.html#1
    0221636

    Pierwsze wyniki z allegro
    http://allegro.pl/zasilacz-serwisowy-15v5a-led-1505d
    -gw12mc-fv-i2013007326.html
    ale uwaga - ten dziala inaczej, czyli zle :-)

    J.

  • 3. Data: 2011-12-28 09:06:59
    Od: "MiKhau" <J...@w...pl>

    Pierwsze skojarzenie - przegladnij pdfa dla OPA549, ma parę aplikacji z
    ograniczeniem pradowym, bardzo prosta aplikacja.

    Powodzenia

  • 4. Data: 2011-12-28 12:17:49
    Od: Grzegorz WaReZ <w...@g...com>

    Dziekuje za szybkie i bardzo konkretne odpowiedzi. Najbardziej
    spodobal mi sie zasilacz z Praktycznego Elektronika, jest dosc
    profesjonalny i jest opisana opcja rowniez napiecia ujemnego. Tylko
    teraz pytanie, jak to przerobic na 10A? Co do zwarcia - fakt, ze
    napiecie spadnie, ale cel jest taki zeby natezenie nie przekroczylo
    zadanej wartosci, czyli wszystko odpowiada. Duzy radiator i 2 czy 3
    wiatraczki powinny wystarczyc zeby ochlodzic elementy przy duzych
    stratach, z tym sobie jakos poradze. Poza tym rzadko bedzie tak, ze
    napiecie malutkie, a prad bardzo duzy, to sporadyczne przypadki, na
    ktore zrobie sobie zabezpieczenie termiczne. Ogolnie moj projekt ma
    wygladac nastepujaco:
    Ma to byc zasilacz labolatoryjny i ladowarka akumulatorow
    samochodowych. Planuje zrobic to w taki sposob, ze zasilacz bedzie
    mial dwa kanaly, pierwszy do 5A lub nawet mniejszy, aby mozna bylo
    ustawiac male prady do urzadzen elektronicznych, drugi do 10A -
    ladowanie akumulatorow i zasilanie jakichs konkretniejszych urzadzen
    (nie wiem jeszcze jakich, po prostu chcialbym miec taka opcje). Do
    tego chcialbym miec na obu kanalach napiecia symetryczne. Choc nie
    wiem czy na tym mocniejszym tez moze sie przydac? Jaki do tego wybrac
    transformator? Myslalem o 2x24V i pradzie 12,5A, aby byl jakis zapas
    mocy. I kilka pytan teoretycznych:
    Jak to jest z tym symetrycznym zasilaniem? Jest to potrzebne do
    wzmacniaczy, ale do czego jeszcze? I czy mozna normalnie podlaczac
    inne urzadzenia do + i - a nie do + i GND (np. akumulator)? Jak wtedy
    rozkladaja sie prady? Bo napiecia sie jakby sumuja z tego co mi
    wiadomo. Chyba ze sie myle? Np. Ustawie sobie na dodatnim 5V i 2A, na
    ujemnym -3V i 3A to na zaciskach + i - bede mial 8V i ile A? Kolejna
    sprawa - czy do ladowania akumulatorow dobrze bedzie miec
    transformator 2x24V i ustawiac tam 12V? czy lepiej miec np. 2x14,4 czy
    2x12, aby nie bylo duzych strat i w razie potrzeby laczyc uzwojenia
    dla wiekszych napiec? Wtedy odpada oczywiscie zasilanie symetryczne.
    Prosze o wyrozumialosc, gdyz jestem poczatkujacym, uczacym sie
    hobbysta, projekt jest dla mnie, niekomercyjnie, prywatnie.

  • 5. Data: 2011-12-28 13:49:09
    Temat: Re: Ograniczenie pradowe 1.25-30V 0-10A
    Od: "Piotr Galka" <p...@C...pl>

    Uzytkownik "Grzegorz WaReZ" <w...@g...com> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...
> [...]
    > wiem czy na tym mocniejszym tez moze sie przydac? Jaki do tego wybrac
    > transformator? Myslalem o 2x24V i pradzie 12,5A, aby byl jakis zapas

    Ponizej kopia maila jaki rok temu wyslalem do EP.
    Moim zdaniem jak przeczytasz ze zrozumieniem na pewno Ci sie przyda.
    C1 to kondensator za prostownikiem (2200uF).
    Pisali, ze do zasilania uzyc trafo 17...24V.
    Schemat to typowa aplikacja LM317 i napisali, ze zastepujac go LM138 z nieco
    wiekszym radiatorem mozna przerobic to na zasilacz 25V/5A.
    P.G.
    ---------------------------
    Witam,

    Kazdy kolejny numer EP przegladam sobie w wolnej chwili glównie ze wzgledów
    sentymentalnych.

    W numerze 06/2010 na razie doszedlem do strony 44 - Miniprojekt:
    "Symetryczny zasilacz warsztatowy 1,25 do 25V 1,5/5A." sprowokowal mnie do
    odezwania sie.
    Na pierwszy rzut oka szokujaca jest prostota schematu i niewielkie wymiary w
    porównaniu z deklarowanymi parametrami. Technika nie mogla pójsc az tak do
    przodu, aby problemy, z którymi borykalem sie jako nastolatek robiac sobie
    wieki temu (lata 70-te) zasilacz warsztatowy byly teraz tak latwe do
    ominiecia. Aby ograniczyc wydzielana moc nawinalem transformator
    6+6+6+6+6+1+1+1+1+1, co pozwala mi (nadal go uzywam) podac na prostownik
    kazde napiecie od 1 do 35V co 1V.

    Kilka obliczen:

    1. Napiecie szczytowe na C1.
    Dla transformatora 17V wychodzi (17*sqrt(2))-2 = 22V.
    Dla transformatora 24V wychodzi 32V.

    2. Tetnienia.
    Dla 1.5A wychodzi: 1.5A*10ms/2.2mF = 6,8V.
    Dla 5A wychodzi: 22.7V
    Czyli:
    - dla 17V i 1.5A napiecie na C1 waha sie od 15.2V do 22V
    - dla 17V i 5A U(C1) jest od -0.7V do 22V (oczywiscie, ze nie od -0.7, ale
    przekaz jest chyba jasny)
    - dla 24V i 1.5A mamy od 25.2 do 32
    - dla 24V i 5A mamy od 9.3 do 32.

    W zadnej z tych sytuacji nie da sie zrobic tytulowego 1,5A/25V. W tekscie
    jest 22V i to juz z trafem 24V przy 1.5A da sie zrobic, ale dla 5A to jest
    bajka (radosna twórczosc) w kazdej sytuacji. W tekscie ani slowa o zmianie
    pojemnosci C1,C2 dla 5A.

    3. Moc w scalaku (w najgorszym przypadku):
    Dla 1.5A: (32-1,25)*1.5 = 46W
    Wedlug karty katalogowej LM317 w TO220 rezystancja termiczna struktura -
    obudowa to 5st/W. Zatem struktura bedzie miala temperature o 46*5=230 st.C
    wyzsza od temperatury obudowy. Dopuszczalna temperatura struktury to 150
    st.C, a wiec obudowe trzeba utrzymac w temperaturze -80 st.C. Ten radiator
    nie wyglada aby byl zamrazarka.
    Jeszcze ciekawiej wyjdzie dla 5A - dla LM138 podaja 4 st.C/W co przy 154W
    daje 616 st.C róznicy temperatur miedzy struktura a obudowa. Aby zapewnic
    150 st.C dla zlacza obudowa musi byc w temperaturze - 466 st.C. I tu jestem
    pewien, ze tego sie nie uda zrobic (przynajmniej wedlug aktualnego stanu
    wiedzy fizyki) nawet stosujac jak autor pisze "wiekszy radiator, lub
    mniejszy z wymuszonym chlodzeniem".

    Pewnie w niewielkim zakresie napiec uda sie uzyskac z tego zasilacza 1.5A,
    ale czy na stale, czy tylko przez chwile to nie chce mi sie liczyc.

    Ogólnie ten projekt wydaje mi sie bardzo ale to bardzo szkodliwy z punktu
    widzenia Waszej misji edukacyjnej.

    Pozdrawiam

    Piotr Galka

  • 6. Data: 2011-12-28 14:54:30
    Od: Grzegorz WaReZ <w...@g...com>

    Przede wszystkim dzieki za wzory i zaprezentowanie takiego podejscia
    do sprawy, ktore troche otworzylo mi oczy.
    Mysle ze rozumiem twoj przekaz, to co chce zrobic jest tak samo realne
    jak zasilacz z EP? :) Najlepiej nawinac sobie transformator taki jak
    ty, aby na kazde napiecie byl oddzielny odczep lub chociaz co kilka V?
    Kombinacje z ograniczaniem tak duzego pradu nie maja sensu za mostkiem?

  • 7. Data: 2011-12-28 16:10:11
    Od: "Piotr Galka" <p...@C...pl>

    Uzytkownik "Grzegorz WaReZ" <w...@g...com> napisal w wiadomosci
    q.googlegroups.com...
> [...]
    > jak zasilacz z EP? :) Najlepiej nawinac sobie transformator taki jak
    > ty, aby na kazde napiecie byl oddzielny odczep lub chociaz co kilka V?

    Metoda z odczepami zaklada swiadomego uzytkownika, no i mój zasilacz dawal
    tylko jedno napiecie (0..40V,0..4A)
    Przy symetrycznym robi sie to bardziej skomplikowane = mniej praktyczne.
    Mysle, ze zasilacze laboratoryjne przelaczaja sobie przekaznikami kilka
    napiec z transformatora albo maja wstepna regulacje impulsowa, albo moze
    maja tylko regulacje impulsowa.

    > Kombinacje z ograniczaniem tak duzego pradu nie maja sensu za mostkiem?

    Ograniczanie/nie ograniczanie pradu nie ma nic (albo niewiele) do rzeczy.
    Jesli za prostownikiem masz 30V i ustawisz sobie napiecie wyjsciowe 10V to
    jesli bedziesz chcial pobrac z tego zasilacza 5A to na elemencie
    regulacyjnym wydzieli sie 20V * 5A = 100W.
    Jesli znajdziesz element regulacyjny o rezystancji struktura-obudowa np 2K/W
    o maksymalnej temperaturze struktury 150 C to jego obudowe trzeba bedzie
    utrzymac w temperaturze -50 C.
    Jak podzielisz te moc (po równo) miedzy dwa takie elementy to ich obudowy
    trzeba bedzie utrzymac w temperaturze +50C i z duzym radiatorem i
    wentylatorem byc moze to sie da zrobic.
    P.G.

  • 8. Data: 2011-12-28 16:20:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Galka" napisał w wiadomości grup
    >Metoda z odczepami zaklada swiadomego uzytkownika,

    Czasem daje sie automatycznie.

    >Mysle, ze zasilacze laboratoryjne przelaczaja sobie przekaznikami
    >kilka napiec z transformatora

    No coz, jak byly np przelaczniki zadajace napiecie, w tym i taki "co
    10V", to az sie prosi go uzyc.
    A przelacznik pradu moze automatycznie wlaczac wiatrak :-)

    >albo maja wstepna regulacje impulsowa, albo moze maja tylko regulacje
    >impulsowa.

    Chyba niewiele. Z jednej strony rynek byl przyzwyczajony do
    "porzadnego napiecia" i tradycyjnych rozwiazan, z drugiej strony - jak
    juz wprowadzano "nowoczesnosc", to mozna dac impulsowke od razu po
    sieciowej stronie.

    Gdzies w AN chyba nationala byl schemat zasilacza ze wstepna
    regulacja na regulowanym prostowniku tyrystorowym.

    J.

  • 9. Data: 2011-12-28 17:26:10
    Od: Grzegorz WaReZ <w...@g...com>

    Ok, czyli kwestia transformatora - doszedlem do tego, ze najlepiej
    bedzie podzielic uzwojenie co 5V i sterowac tym poprzez przekazniki.
    Teraz sprawa kolejna - toroidalny czy zwykly sieciowy? I co panowie
    mysla o stabilizatorach LM338 / LM138, LM317 / LM337, LM723? Sa one
    godne uwagi? Czy lepiej zrobic to tak jak w artykule z PE, podeslanym
    przez J.F.?

  • 10. Data: 2011-12-28 17:26:56
    Od: Grzegorz WaReZ <w...@g...com>

    Aha, jeszcze jedno. Zalezy mi na liniowej charakterystyce wyjsciowej.