  • Data: 2011-12-30 18:35:42
    Temat: Re: Ograniczenie pradowe 1.25-30V 0-10A
    Od: Grzegorz Gugula <w...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 30 Gru, 10:27, "Desoft" <N...@i...pl> wrote:

> [...]
    > druga: ustawiasz prąd 5A i napięcie np: 20V - zaleta naładuje, wada: jak się
    > zapomnisz lub źle policzysz to przeładuje.
    >
    > Można dołożyć prosty układ który połączy te zalety i wyeliminuje wady.
    > Zasilacz ustawiasz na zadany prąd, napięcie na max. Dokładasz elektronikę
    > mierzącą napięcie na akumulatorze (wystarczy nawet tranzystor, zenerka i
    > potencjometr), która wyłączy zasilacz jak akumulator osiągnie 14,5V.
    > Po naładowaniu będzie się toto cyklicznie włączać - nie jest to wada.
    >
    > Generalnie: zasilaczem można naładować każdy akumulator, ale ładowarki robią

    Ok, czyli najlepiej polaczyc rozwiazanie J.F. i Desoft. Czyli napiecie
    wyjsciowe z zasilacza nie ma znaczenia przy ladowaniu akumulatora? Na
    akumulatorze i tak zawsze spadnie do takiej wartosci jaka jest
    potrzebna?
    Ja chce zasilacz z funkcja ladowarki. Z tym ze nie jeden uniwersalny
    uklad w srodku tylko dwa czy kilka, jeden do zasilania (bo skoro juz
    mam transformator 10A to czemu mam zablokowac sobie mozliwosc
    wykorzystania go jako duzej mocy zasilacza) a drugi do ladowania z
    automatycznym wylacznikiem. Bede sobie kombinowal dalej, jak widac
    brakuje mi sporo informacji, ale czesc juz dzieki wam nadrobilem.

    On 30 Gru, 10:57, "Piotr Galka" <p...@C...pl>
    wrote:

    > Namaluj sobie wykres. Na osi pionowej napiecie (0..15V), na poziomej prad
    > (0..5A).

    Ok, wykres rozumiem, przeanalizowalem go troche i juz wiem o co tu
    chodzi. Po prostu moje wyobrazenia byly calkiem inne niz
    rzeczywistosc :)

    > Poszukaj tez sobie o charakterystyce "fold-back" zasilacza (wykres
    > 15V/0A-14,5V/5A-0V/1A) i wykombinuj do czego to wymyslili.

    Z tego co sie zorientowalem chodzi o znacznie wieksze ograniczenie
    pradu kiedy dojdzie do zwarcia. A teraz moj punkt widzenia w
    zastosowaniu:
    - duzo mniejsze straty mocy, a co za tym idzie duzo mniejsze ryzyko
    uszkodzenia tranzystorow
    - mniejsze ryzyko uszkodzenia testowanego ukladu, jezeli np. uklad ma
    pracowac na 20mA, ustawie na taka wartosc zasilacz, a w ukladzie
    bedzie zwarcie to poplynie przykladowo tylko 4mA i zmniejszy ryzyko
    uszkodzenia ukladu.

    Wiecej pomyslow na ten temat nie mam.