eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaOgniwa lampek ogrodowych (i inne takie) - jak szybko mogą migać? › Re: Ogniwa lampek ogrodowych (i inne takie) - jak szybko mogą migać?
  • Data: 2017-03-18 23:40:20
    Temat: Re: Ogniwa lampek ogrodowych (i inne takie) - jak szybko mogą migać?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Adam napisał:

    > W projektorach dźwiękowych (różne 16mm typu Elew czy 35mm Prexer AP-XX)
    > stosowało się najpierw przetworniki lampowe, później najczęściej fotodiody.
    >
    > A jak nie było fotodiody, to czapeczkę się zdejmowało jakiemuś
    > tranzystorkowi - nie pamiętam, jakiemu. Ale efekt był mizerny w
    > porównaniu z fotodiodą.

    Dzisiaj niektórzy używają LED w charakterze odbiornika.

    > Co ciekawe, po przejściu na dźwięk cyfrowy w zasadzie niewiele się
    > zmieniało - źródłem światła był laser a nie żarówka.

    Zmieniło się po stronie nadawczej (zapisującej). Teraz mamy diody laserowe,
    które łatwo dają się sterować przebiegami zmiennymi. Z żarówka się tak
    nie dało, więc stosowano modulatory światła. Albo mechaniczne, czyli taka
    przesłona ruszająca się jak membrana w głośniku, albo komórki Kerra.

    Kiedyś mogło się wydawać, że ostatnia pozostałością techniki lampowej będą
    kineskopy. Te już wymarły, więc można by sądzić, że jest po ptokach. Ale
    wciąż produkowane są fotopowielacze. Hamamatsu, wcześniej wspomniane, na
    przykład robi. Fotopowielacz z palcem w dupie osiąga czułość jednego fotonu.

    --
    Jarek