  • Data: 2014-02-13 12:35:38
    Temat: Re: Odczyt czujników - RS485 czy I2C?
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:ldghqp$dqc$1@portraits.wsisiz.edu.pl...

    > Ok, a jak w takim razie powinna wyglądać izolacja od strony VCC?
    > Rozumiem, że chodzi o zastosowanie jakiejś przetwornicy DC/DC pomiędzy
    > głównym VCC (z którego zasilamy MCU i pozostałe "lokalne" układy) i
    > zasilaniem transceivera rs485. Wówczas w razie czego spali się sam TRX.
    > Oczywiście mówię tutaj o sytuacji w której również linie sygnałowe są
    > odizolowane.
    >
    > A co z sytuacją, gdybym zastosował skrętkę ethernetową puścił zasilanie
    > wolnych parach (coś na wzór PoE)? Jeśli wówczas jedna przetwornica
> [...]

    Nie do końca jestem pewien czy dokładnie rozumiem co piszesz. Rysunek ?
    Zasada według mnie jest taka:
    1. Jak urządzenie jest zasilanie i komunikuje się tym samym kablem i w żaden
    inny sposób nie łączy się z jakimś uziemieniem (innym niż to z którym może
    być połączone to, co go zasila i się z nim komunikuje) izolacja jest zbędna.
    2. Jak połączenie takie występuje to wszystkie linie (sygnałowe/zasilania)
    powinny mieć izolację (aby przerwać tzw. pętlę masy).

    Według mnie większość czujników może pracować według 1.

    Musisz rozumieć źródło problemu, a nie realizować ogólną zasadę, ze co się
    da izolować. A źródłem problemu jest to, że w czasie burzy różne punkty
    uziemienia mogą mieć istotne różnice napięć i przez łączące je kable mogą
    popłynąć prądy liczone w dużych Amperach.
    Pętla masy sama w sobie nie jest aż tak groźna (też jest ale nie aż tak).
    Rozumiem przez to dwa urządzenia połączone ze sobą i każde do masy ale do
    masy w tym samym punkcie (taki trójkąt - też jest pętla masy). To samo, ale
    urządzenia połączone w różnych punktach jest ryzykowne bo do tych różnych
    punktów mogą dochodzić prądy pochodzące z zewnątrz i przepływać przez nasze
    połączenie.
    P.G.