  • Data: 2014-02-16 18:02:27
    Temat: Re: Odczyt czujników - RS485 czy I2C?
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-02-16 15:35, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > Jasne że tak. Rozumiem, że pytanie jest teoretyczne i nie masz
    > zamiaru robić tego w praktyce.

    Hmm... Z całą pewnością nie stosowałbym takiego rozwiązania w finalnej
    wersji systemu automatyki domowej, z magistralą składającą się z
    kilkudziesięciu czy kilkuset metrów kabla. Jednak w prostych układach
    testowych nie powinno to być problemem. Przykłady z "Elektroniki
    Praktycznej" chyba właśnie tak były zrealizowane - SN75176/MAX485
    połączony bezpośrednio z MCU, wspólne zasilanie, końcówki magistrali
    podciągnięte do VCC i masy.
    Takie rozwiązane nie sprawdziłoby się w przypadku omawianego wcześniej
    projektu stacji pogodowej, gdzie mowa o paru czujnikach połączonych
    krótkim (<10m) odcinkiem kabla?

    > Jeżeli jednak masz zamiar coś takiego zrobić, to musisz jeszcze parę
    > razy temat przemyśleć. bo trzeba mieć do tego dobry powód, a tu
    > akurat nie ma to żadnego uzasadnienia (nawet jak masz pół szuflady
    > zawalone układami SN75176). Popatrz chociażby na parametr Icc. Jeżeli

    Mogę zapytać jaki jest podstawowy powód, dla którego twoim zdaniem nie
    powinienem stosować takich konstrukcji w praktyce? Chodzi przede
    wszystkim o prostotę czy brak izolacji faktycznie stwarza tak duże
    zagrożenie uszkodzeniem układu w czasie burzy? Pytam, ponieważ ostatnio
    ktoś tutaj wspominał, że nie zawsze należy się upierać przy stosowaniu
    izolacji.

    A może jednak chodziło Ci o to, żeby zbytnio nie komplikować sobie życia
    kwestiami takimi, jak dopasowywanie poziomów logicznych, gdy wystarczy
    wydać parę zł więcej na lepszego scalaka?

    Jeszcze raz zaznaczam, że w dużym projekcie nie pchałbym się na siłę w
    proste układy (chociaż faktycznie, leży u mnie parę sztuk 75176, nie
    jest to jednak pół szuflady). Po pierwsze zależałoby mi na jak
    najmniejszym obciążeniu magistrali odbiornikami, żeby nie wyczerpać
    szybko limitu i nie zamykać sobie furtki do ewentualnej rozbudowy. No i
    długa magistrala to całkiem spory kawałek anteny...
    Jednak kiedy chodzi o połączenie jednego mastera z kilkoma czujnikami
    znajdującymi się w jego bezpośrednim sąsiedztwie...

    > Ewentualnie można zrobić zamiast klasycznego dzielnika ogranicznik
    > (tylko nie z diodą Zenera, albo nie bezpośrednio).

    Prawdę mówiąc rozwiązanie z diodą Zenera było pierwszym, jakie przyszło
    mi do głowy, analogicznie do zabezpieczeń linii danych USB. Co byś w
    takim razie polecał?
    Drugim moim pomysłem był po prostu bufor z otwartym kolektorem.
    Oczywiście tutaj już wchodzimy na teren hipotetycznych rozważań, bo w
    tym przypadku muszę się z Tobą zgodzić. O ile dzielnik napięcia albo
    ogranicznik na diodzie Zenera nie wprowadza żadnych większych
    komplikacji do projektu PCB, to scalony bufor już tak, ze względu na
    konieczność doprowadzenia sygnałów, VCC i masy w konkretne miejsce.
    Wtedy już lepiej postawić na zintegrowane rozwiązanie.

    > sytuacji, kiedy masz układy zasilane 3.3V nie ma sensu dodawać
    > jeszcze jednego napięcia zasilającego. Da się znaleźć układy 3485 w
    > całkiem dobrej cenie.

    Zgadzam się w 100%. Czy to jednak oznacza, że MAX485 albo SN75176 nie
    nadają się dzisiaj do niczego? Może są pewne sytuacje, np. gdybym
    budował jakieś proste urządzenie wymagające łączności na tej magistrali,
    a zasilane z 5V? Czy izolacja jest zawsze nieodzowna?

    BTW można gdzieś w Polsce dostać te ADM2687E? Podoba mi się ta idea z
    izolowaną przetwornicą zintegrowaną w układzie. W TME niestety ich nie mają.

    Tak właściwie chcąc samodzielnie zrobić izolację zasilania transceivera,
    mógłbym po prostu wykorzystać układ z MC34063 i jakimś małym trafem?