  • Data: 2011-11-12 17:08:51
    Temat: Re: [OT] szkło
    Od: Padre <P...@n...net> szukaj wiadomości tego autora

    > No i *stojąca swobodnie* szyba po podgrzaniu zwykle się ugina. Ale
    > zamocowana na całym obwodzie, tak jak w witrażu, może się pogrubasić
    > na dole a pocienkować u góry.

    To już ustaliliśmy, że w mierzalnym zakresie nie może, szkło po
    podgrzaniu ugina się ale zakres temperatur w których to ma miejsce nie
    jest oczywiście wąski jak w substancjach krystalicznych ale tez nie jest
    liniowy, szkło np. podczas lazurowania bezpiecznie nagrzewa się do
    temperatury kilkadziesiąt stopni niższej od tej w której występuje
    deformacja pod własnym ciężarem po czym czasem przez wiele godzin studzi
    powoli zmniejszając temperaturę i deformacja nie następuje.

    Mnie zastanawia co innego. Szyba po
    > ucięciu lub pęknięciu ma ostre krawędzie, że się pochlastać można.
    > Mam *wrażenie*, że po latach już takie ostre nie są.

    Gdzie to udało ci się trzymać przez wiele lat szkło o ostrych
    krawędziach nie narażonych na mechaniczne stępienie? Naprawdę dobrze
    można pociąć się szkłem w miejscu gdzie podczas łamania powstała krawędź
    o kącie max. kilku stopni, jest bardzo ostra ale i bardzo krucha,
    trudno jej przypadkiem nie stępić

    Czy to efekt
    > płynięcia, złudzenie, czy erozja mechaniczna?

    Szkło z kościelnego witraża co najmniej 300 letnie z jakim miałem
    ostatnio do czynienia było silnie skorodowane od zewnątrz, praktycznie
    matowe, natomiast w miejscach osłoniętych ołowiem wyglądało jak świeżo
    przycięte i nie miałem wrażenia, że w jakimkolwiek stopniu uległo
    degradacji krawędzie tam gdzie nie zostały celowo obszczypane były ostre
    jak po cięciu.