  • Data: 2011-11-12 22:15:12
    Temat: Re: [OT] szkło
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Padre napisał:

    > Nie zalane, szkło wkłada się w gotowe profile o przekroju dwuteownika i
    > potem całość witraża naciera się specjalnym kitem który wchodzi pomiędzy
    > szkło a ołów i z czasem twardnieje mocno klejąc się do szkła i ołowiu.

    Trzysta lat temu też jakieś kity wstawiali, a nie po prostu lutowali?
    Myślałem, że dwuteownik, to współczesny pomysł. A teraz, to w ogóle
    chyba częściej robi się metodą Tiffany'eygo -- płaskownik mosiężny
    i po oby stronach lut ołowiany formowany w wałek przez napięcie
    powierzchniowe.

    > Proces korozji szkła jest dla mnie również dość tajemniczy, choć jest
    > wielokrotnie większy od zewnątrz ale szkło od wewnątrz budynku również
    > ulega degradacji, może powodem są również zmiany temperatury i
    > niejednorodność starego szkła.

    Ja sobie to właśnie jakoś tak wyobrażałem. Jeśli nie płynięcie na ostrej
    krawędzi, to samoistne odpryskiwanie igiełek szklanych. U szklarza na
    podłodze czasem wala się coś, co wygląda jak szklane włókienka.

    --
    Jarek