  • 191. Data: 2019-01-31 22:24:02
    Temat: Re: O ładowaniu w samochodzie
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 31 Jan 2019 06:16:45 -0800 (PST), Tomalo napisał(a):
> [...]
    W Zukach, Syrenach , Warszawach itp regulator byl ustawiany na ok 14V. Byl to
    mechaniczny regulator i mial wiekszy rozrzut dochodzacy do +-0,5V. Problemy z
    odpalaniem wynikaly z czegos innego.

    > To nie czytaj! Nie ma takiego obowiązku. Prądnica w Żuku miała napięcie znamionowe
    12 V natomiast alternator we współczesnym samochodzie ma napięcie znamionowe 14 V.
    > Widzisz, te drobna różnicę?

    Przeciez skoro uwazasz, ze 14V nie naladuje akumulatora do pelna, to
    12V nie naladuje wcale.

    Po prostu - to napiecie "znamionowe". Czyli "pradnica przeznaczona do
    samochodow z instalacja 12V". A dokladniej "instalacji o napieciu
    znamionowym 12V"

    A tak naprawde to ~14V.

    Zreszta pradnica jak alternator byla regulowana - to regulator
    wyznaczal napiecie.

    J.

  • 192. Data: 2019-01-31 22:28:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 31 Jan 2019 12:10:35 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):

    > Zawsze mnie to zastanawiało. Dlaczego? Przecież kompresor klimy nie jest
    > elektryczny. Elektryczne są jedynie wentylatory, ale one i tak są obecne w
    > samochodzie bez klimy,

    Moze mniej kreca.
    I moze dmuchawa kabiny jest wieksza.
    I kompresor ma sprzeglo el-m. I tam chyba te 20A moze plynac.

    J.

  • 193. Data: 2019-01-31 22:40:43
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 31.01.2019 o 19:20, Tomalo pisze:
    > Jak rano startniesz

    > Jak rano wstaniesz, akumulator będzie miał pełny ładunek i alternator nie jest w
    stanie ani nic zabrać ani nic dodać. Nie wiem czemu uważasz, że po 10 minutach coś
    zniknie.
    po 10 minutach jazdy!!!!

    > Czyżbyś uważał, że jak przyłożysz do akumulatora napięcie wyższe niż jego
    znamionowe to on raczył się od tego rozładować?
    > Nic podobnego. Prąd płynie od wyższego potencjału do niższego. Jak akumulator w
    stanie spoczynku ma 12,8 V to przyłożenie > napięcia 14,4 V (alternator) powoduje
    jego doładowywanie a nie rozładowywanie.
    właśnie!!! jeśli masz akumulator naładowany do 16v, a alternator daje
    maksymalnie 14.4v, to wegług wspomnianej zasady, ładowanie nie wystąpi.
    co wystąpi? Rozładowanie. do jakiego poziomu? 14.4v. po jakim czasie? Po
    odpaleniu rozrusznikiem, albo najdalej po 10 minutach pracy silnika.

    > W sytuacji gdy wsadzisz w 100% naładowany akumulator to on będzie tylko utrzymywał
    swój ładunek. Popłynie tzw. prąd konserwujący na poziomie około 100-500 mA. Prąd
    zapobiegnie rozładowaniu.
    > Akumulator nie ładuje się stałym napięciem 16 V. Akumulator ładuje się stałym
    prądem Q1/10, który powoduje powolny wzrost napięcia. Po osiągnięciu napięcia
    15,8-16,2 V dalej już napięcie nie będzie rosło i cała energia pójdzie w rozkład wody
    na H i O. Wtedy można zakończyć ładowanie.
    > KPW?

    tak. Tylko że Ty ciągle nie na temat. Masz rozrusznik powietrzny, na
    butle w której jest 14.4atmosfery. Ty twierdzisz że możesz bezpiecznie
    nabić tam 16 atmosfer. tego NIE NEGUJE. Ale kompersor w aucie,
    podtrzymuje ciśnienie w butli 14.4 atmosfery. Oczywistym jest, że jeśli
    w aucie zamontujesz butle w której jest 16 atmosfer, kompersor "dający"
    14.4atm nic wiecej nie wciśnie - tu się chyba zgadzamy. następuje
    rozruch - bardzo dynamiczny,bo zamiast 14.4 mamy 16. super. ale te 1.6
    atm róznicy - się traci przy rozruchu. Jak nie przy rozruchu to (załóżmy
    że tak jest) ciśnienie jest potrzebne w układize hamulcowym i znika. w
    takim przypadku kompresor zaczyna działać i "dobija" do 14.4 atomosfery
    i taki stan się stabilizuje
    pytanie. czy po 3 dniach butla która była kilka dni temu naładowana do
    16atmosfer, "pamięta" o tym, zachowuje się jakakolwiek pozytywna
    pozostałość, cecha, coś lepiej działa? Przełóż sobie atmosfery na
    napięcie jak nie skumałeś

    ToMasz

  • 194. Data: 2019-01-31 22:50:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 30 Jan 2019 23:53:39 -0800 (PST), Tomalo napisał(a):
    > Te 16 V jest przez krótki okres około 2 h. Nie ma to żadnego znaczenia dla
    trwałości baterii.

    A ile czasu juz ma ?

    Bo ziarnko do ziarnka ....

    > Powinno to być napięcie 14 V lub nieco więcej. 13,8 V jest stanowczo za niskie i
    powoduje szybką degradację baterii. Jednak trzeba mieć świadomość, że napięcie
    pokładowe nie doładuje już silnie rozładowanego akumulatora.

    A jednak wiele samochodow tyle.

    > Czasami nawet najlepiej obsługiwany akumulator może paść zupełnie.
    > Dokładnie tak samo jak każde inne urządzenie.
    > Co nie znaczy, że prawidłowa obsługa nie zwiększa jego żywotności.

    Ale moj, calkowicie nie dbany, wytrzymal dwa razy wiecej niz 2 lata.

    > Doładowuj baterię jak najczęściej a zaoszczędzisz na wymianach.
    > Nigdy nie miałem baterii, która nie wytrzymała by mniej niż 8 lat.
    > Moim zdaniem okresowa obsługa jest dużym przyczynkiem do tego.

    Teraz samochody zmieniam czesciej. Kupuje z akumulatorem, stan
    nieznany, jak padnie kupuje nowy aku, a auto wkrotce i tak na zlom.

    > Poczytaj co napisało Volvo w tym temacie:
    > https://www.volvotrucks.pl/content/dam/volvo/volvo-t
    rucks/masters/euro-6/pdf/services/stay-in-power/batt
    ery-consumption-awareness_brochure_pl_pl.pdf
    > lub
    > https://www.volvotrucks.pl/pl-pl/services/stay-in-po
    wer.html
    > Broszurka po prawej na dole.

    Ciekawe. Ale oni maja inny tryb pracy. Ja wylaczam auto i ide do domu,
    on wylaczaja silnik i zaczynaja ogladac filmy, czy odpalaja komputery.
    I wszysko z akumulatora.
    A potem tylko 9h ladowania.

    No ale ... skoro Volvo takie madre, to czemu ich pojazdy same nie
    laduja akumulatora co 2 tygodnie ? :-)

    A te ich akumulatory to nie sa takie bardziej trakcyjne ?

    P.S. co to za "Urządzenie do regeneracji akumulatorów Volvo

    Zapobiega zasiarczeniu nowych akumulatorów i usuwa je. Dzięki temu
    można uniknąć rozładowań niszczących akumulator."

    J.

  • 195. Data: 2019-01-31 22:57:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 30 Jan 2019 23:39:06 -0800 (PST), Tomalo napisał(a):

    > Nie ma potrzeby ładować dziennie.

    Skoro to takie dobre, to moge i dwa razy dziennie :-P

    >Wystarczy zastosować się do wskazówek producenta i doładowywać raz na miesiąc lub w
    miarę potrzeb.

    No przeciez Volvo pisze "Akumulator należy ładować do pełna co
    najmniej raz na trzy tygodnie. Ale należy to
    robić przy każdej okazji, na przykład podczas
    zatrzymania się na noc lub w czasie przerw
    weekendowych."
    To ja ma gniazdko w domu, w pracy i moge dwa razy dziennie :-)

    > Stan naładowania określisz mierząc go testerem albo areometrem.

    Areometrem nie moge, bo nie mam dostepu do korkow.

    A tester to jaki ?

    > Akumulator to proste urządzenie.
    > Nie trzeba się nim jakoś specjalnie zajmować.

    No wlasnie. Ustawic (zadanie dla fabryki) regulator na 14V i zapomniec
    o akumulatorze :-)

    >Jak się da to sprawdzić poziom elektrolitu i ewentualnie uzupełnić wodą destylowaną
    i doładować.

    Zacytuj fabryczna instrukcje :-P

    Sie nie da, bo korki zaklejone.
    Tzn sie da, ale gwarancja zniknie :-)

    >To cała obsługa okresowa. Jednak ta obsługa moim zdaniem jest konieczna tak samo jak
    obsługa każdego innego urządzenia technicznego.

    Miliony ludzi nie dotykaja wcale ... no ale moze im wytrzymuje 4-5 lat
    zamiast 8 :-)

    J.

  • 196. Data: 2019-01-31 23:27:43
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Do maszyn rolniczych zakladaja pradnice i mechaniczne regulatory. To sa
    elektromechaniczne reglery jak sie je kiedys nazywalo. 67 zlotych kosztuje taki do
    traktora jakiegos. W rolnictwie pradnice lepsze, zwlaszcza jak maszyna eksploatowana
    przez indywidualnego rolnika. Pradnica szczelniejsza jest, mniej wrazliwa na pyl,
    piach. Oczywiscie w traktorach potworach z silnikami 150 koni sa alternatory ale w
    malych caly czas pradnice. To sa te same pradnice co w warszawiance. Po co zmieniac
    jak sie sprawdzily.

  • 197. Data: 2019-02-01 00:54:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 31 Jan 2019 14:27:43 -0800 (PST), Zenek Kapelinder
    napisał(a):

> [...]
    > lepsze, zwlaszcza jak maszyna eksploatowana przez indywidualnego
    > rolnika. Pradnica szczelniejsza jest, mniej wrazliwa na pyl, piach.

    Ok pradnica szczelniejsza jest niz przecietny samochodowy alternator
    ... ale czy alternator sie jakos bardziej grzeje niz pradnica ?
    Moze trzeba zrobic szczelny alternator ?

    No i czy nie lepszy jakis nowoczesny regulator do pradnicy,
    polprzewodnikowy ?

    > Oczywiscie w traktorach potworach z silnikami 150 koni sa
    > alternatory ale w malych caly czas pradnice. To sa te same pradnice
    > co w warszawiance. Po co zmieniac jak sie sprawdzily.

    A po co zmieniac w samochodach ? Widac alternatory lepsze ..

    J.

  • 198. Data: 2019-02-01 04:16:03
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Idea pracy traktora troche inna niz samochodu. Jak odpali to cztery godziny jezdzi. W
    miejskim samochodzie raczej niemozliwy taki tryb pracy. Kierunkowskazow i swiatel
    stopu na polu nie uzywa. Silnika wentylatora chlodnicy nie ma, elektrycznej pompy
    paliwa nie ma, zaplonu elektrycznego nie ma. To i 250W pradnica jest w sam raz. Poza
    tym nie zgasnie jak mu pradu braknie.

  • 199. Data: 2019-02-01 05:46:05
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Przeciez skoro uwazasz, ze 14V nie naladuje akumulatora do pelna, to
    > 12V nie naladuje wcale.

    Naładuje (wypraktykowane), ale bardzo mało. Może na światła i jedno
    zakręcenie wystarczy...?

    > Po prostu - to napiecie "znamionowe". Czyli "pradnica przeznaczona do
    > samochodow z instalacja 12V". A dokladniej "instalacji o napieciu
    > znamionowym 12V"
    >
    > A tak naprawde to ~14V.

    W Syrenie mierzyłem, dochodziło do ok. 14.5. Nie chciałbym, aby jakieś 16
    (1) z fiutkiem (z kawałkiem znaczy się), upaliło mi żarówkę w światłach,
    zwłaszcza w środku nocy gdzieś pod Zadupicami Mniejszymi, choćby i w środku
    lasu w deszczową pogodę. A do tego zjarało choćby radio, że "panie, nie jedź
    pan przez Zadupice, bo tam lokalny strumyk wywaliło i podmył drogę po
    ulewach. Sytuacja mocno osob liwa, ale nie nierealna, jak już żzycie zdążyło
    tu i tam pokazywać, może szczegóły były inne.

    > Zreszta pradnica jak alternator byla regulowana - to regulator
    > wyznaczal napiecie.

    Ty to wiesz, ja to wiem, my to wiemy. Ale czy inni wiedzą? Po co by
    regulator zwierał wzbudzenie przy wyższych obrotach? Dla fantacji przecież
    nie. Po co je załącza przy niższych? Takowoż nie jako bajeczkę dla dzieci.
    Elektronika... Kiedyś u Ś.P. Ciotki w Ładzie, dupnęło ładowanie. Parę dni
    tak przejeździło (dobry aku był), aż zajechał do warsztatu. Mechanik
    stwierdził, że to regulator prądnicy AC (a niech mi który powie, że
    alternator nie jest prądnicą, zagryzę bez litości), a może ona była DC,
    nieważne. Że jest ten elektroniczny regulator do dupy, coś tam jeszcze się
    mocno niepochlebnie wyraził, dał regulator elektromechaniczny i powiedział,
    że to na lata będzie.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 200. Data: 2019-02-01 05:52:24
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Miliony ludzi nie dotykaja wcale ... no ale moze im wytrzymuje 4-5 lat
    > zamiast 8 :-)

    Tak mi się skojarzyło z życiem np. cukrzyka - czy przed pójściem do piachu
    wybierze 8 lat nudnego życia, odmawiania sobie wszystkiego, pieprzenia się z
    lekami, insuliną (nie każdy), dietami, czy wybierze szalone życie ze
    znajomymi, imprezy, radość, swoboda, mieć wszystko złe w dupie...