  • 1. Data: 2009-09-29 05:37:52
    Temat: Nikon D 90
    Od: "Bogusław Pazorek" <b...@W...gazeta.pl>

    Witam.
    Mam gorącą proźbę do osób posiadających ten aparat.Od paru tygodni nabiera
    mnie ochota na zakup tego modelu. Mam D 60 z obiektywami 18-55 VR i 55-200
    VR.Chcę go wymienić na D 90 18-105 VR. Powiedzcie czy to ma sens, czy warto.
    Jaka jest różnica in +, które cechy o tym decydują. Awaryjność, czy się
    psuje. Przy obecnym jak robie foty obiektywem 18-55, to sa mniej ostre niż
    55-200. Warunki takie same: oświetlenie, odległość, statyw, zwolnienie
    migawki pilotem. Czy to prawidłowość, czy obiektyw 18-55 ma jakąś wadę.
    Z góry dziękuję.
    Bogusław

  • 2. Data: 2009-09-29 06:42:29
    Temat: Re: Nikon D 90
    Od: XX YY <f...@g...com>

    >Warunki takie same: oświetlenie, odległość, statyw, zwolnienie
    > migawki pilotem. Czy to prawidłowość, czy obiektyw 18-55 ma jakąś wadę.

    nie odpowiem na to pytanie w calosci gdyz nie jestem nikonowcem.
    ale odpowiem w czesci , gdyz tyczy to wyszystkich systemow a
    wlasciwie obiektywow.

    W takiej organoleptycznej ocenie rozdzielczosci obiektywu mozna sie
    latwo " przejechac" i wyciagnac bledne wnioski.
    Byc moze ze 18-55 jest gorzej skorygowany od 55-200 ale:

    oceniajac organoleptycznie na podstwaie zdjecia rozdzielczosc
    obiektywu , oceniasz ja na podstwie " gestosci " odwzorowania
    oryginalnego motywu. PO tej gestosci czyli ciaglosci odwzorowania
    oceniasz czy obiektyw rysuje ostro czy nie ( jaka rozdzielczosc)

    fotografujac np ma 200 mm z tej samej odleglosc co 18 mm masz ponad
    10 krotnie mniejszy kadr.
    Ta sama rozdzielczosc obrazu rozklada sie na 10 ryzy mniejszy detal.

    np powiedzmy ze w obu przypadkach obraz sklada sie z 3000 l/szerokosc
    ( calkiem dobre odwzorowanie )
    jesli 200 mm opejmiesz np tylko twarz ( powiedzmy o szerokosci 23 cm)
    to bedziesz mial odwzorowanie twarzy z gestoscia 3000/230 = 13 lini/
    mm obiektu - to jest powyzej rozdzielczosc oka . bedziesz ocenial
    taki obraz jako zajebiscie ostry.

    Jesli teraz zrobisz z tej samej odelglosci zdjecie ogniskowo ok 20 mm
    to obejmiesz ok 10 razy szerszy kadr - na te sama twarz przypadnie 10
    razy mniej lini - czyli teraz zostanie ona odwzorowana z czestoscia
    1,3 lini / mm !!!
    obserwujac ten sam detal bedzie sie on wydawal cholernie nieostry
    ( niskorordzielczy , nieciagly) - choc obiektyw tak samo swietnie
    rysujacy.

    W takim organoleptycznym tescie obiektywowo nalezy dokonywac
    porownania zawsze w tej samej skali odwzorowania.

    Mnie smiesza testy na roznych servisach robione w ten sposob.

    Teleobiektyw na zdjeciach z bliska da zawsze swietny wynik , szeroki
    kat na zdjeciach z daleka da zawsze zly wynik jesli w ten sposob sie
    ocenia.

    POrownan dokonaj zawsze w tej samej skali odwzorowania , czyli
    zmieniajac ogniskowa zmieniaj odpowiednio odleglosc , tak zeby kadr
    byl ten sam.

    Oczywiscie nie twierdze ze Twoj szeroki kat pracuje rownie dobrze jak
    tele , ale zeby wyrobic sobie poglad , to wypadaloby dokonac testu
    rozdzielczosci w warunkach porownywalnych pod tym wzgledem.

    XXX

  • 3. Data: 2009-09-29 06:55:19
    Od: "Bogusław Pazorek" <b...@N...gazeta.pl>

    XX YY <f...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > tele , ale zeby wyrobic sobie poglad , to wypadaloby dokonac testu
    > rozdzielczosci w warunkach porownywalnych pod tym wzgledem.

    Dziękuję.
    Masz rację, nie przyszło mi to do głowy, a powinno. To są zasadnicze sprawy.
    Bogusław

  • 4. Data: 2009-09-29 07:38:49
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Bogusław Pazorek pisze:
    > Witam.
    > Mam gorącą proźbę do osób posiadających ten aparat.Od paru tygodni nabiera
    > mnie ochota na zakup tego modelu.

    Nikon D90 jest lepszy pod wieloma względami od D60, chociaż wcale nie
    musi być dla ciebie lepszy. Ma też fajne "ficzery" jak LiveView i
    filmowanie, co pewnie cię do niego skłania.

    Co do obiektywów - 18-55 nie musi być mniej ostry, ale może
    nieprawidłowo ostrzyć - do regulacji, jeśli w nikonie nie masz
    możliwości korekcji obiektywów w menu.
    Problemem może być także matryca - te tanie obiektywy kitowe mogą mieć
    problemy z matrycami o rozdzielczości 10mpx i na pewno będą miały
    większe problemy z 12mpx, które są w Nikonie D90. Masz rację, że trzeba
    się najpierw upewnić, który z tych obiektywów dobrze spisuje się na D90
    zanim go kupisz. Ale jak kupujesz taki wypasiony aparat, to może warto
    by pomyśleć o jakichś lepszych obiektywach, niż te "startery" (chociaż
    18-105 VR warto by mieć na spacery) ?

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 5. Data: 2009-09-29 08:58:41
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Bogusław Pazorek wrote:

    > VR.Chcę go wymienić na D 90 18-105 VR. Powiedzcie czy to ma sens, czy warto.
    > Jaka jest różnica in +, które cechy o tym decydują.

    D90 ma dużo mniejsze szumy, lepszą ergonomię, LV, filmy, śrubokręt. Zdecydowanie
    warto zamienić. Następcy D90 jakoś nie widać.

  • 6. Data: 2009-09-29 09:32:57
    Od: Nieznajomy <j...@g...pl>

    On 29 Wrz, 07:37, "Bogusław Pazorek" <b...@W...gazeta.pl>
    wrote:
> [...]
    > 55-200. Warunki takie same: oświetlenie, odległość, statyw, zwolnienie
    > migawki pilotem. Czy to prawidłowość, czy obiektyw 18-55 ma jakąś wadę.

    Powiem tak, założę się o skrzynkę browaru, że wymiana D60 na D90 nie
    wpłynie na podwyższenie jakości fotek jakie robisz.

    Nadal obowiązuje zasada, ze ważniejszszy jest ten co robi niż to czym
    robi.

  • 7. Data: 2009-09-29 09:50:47
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    Nieznajomy wrote:

> [...]
    > wpłynie na podwyższenie jakości fotek jakie robisz.
    >
    > Nadal obowiązuje zasada, ze ważniejszszy jest ten co robi niż to czym

    Ale D90 ma kilka zalet, które ułatwiają życie:
    śrubokręt - czyli starsze stałki w sensownej cenie.
    dwa pokrętła - nie trzeba się gimnastykować w manualu
    LV - to po uważaniu, zależy co się robi, ale LV w połączeniu z camera
    control pro to jest fajna sprawa
    bracketing - przydaje się
    podgląd ostrości - w czasach cyfry, aż tak bardzo nie potrzebne, ale
    miło mieć
    wygodna zmiana ISO, wielkości pliku, balansu bieli przyciskami na body,
    a nie przez menu.
    11 punktów AF, przy trybie ciągłym AF to jednak ma znaczenie
    możliwość podpięcia gripa.

    D90 co do funkcji jest bliżej ulokowane klasy semi-pro niż amatorskiej.
    Sterowanie lampami z body, wysokie użyteczne ISO (szkoda tylko, że
    minimalne jest 200). Jak dla mnie takie body jest wystarczające, D300 to
    przesada. D60 ma jednak pewne braki.

    wer

  • 8. Data: 2009-09-29 12:29:51
    Od: "Bogusław Pazorek" <b...@N...gazeta.pl>

    Nieznajomy <j...@g...pl> napisał(a):

    > godni nabiera
    > 0
    > warto.
    > =E6, czy si=EA
    > =BF
    > ienie
    > =B6 wad=EA.
    >

    > Powiem tak, za=B3o=BF=EA si=EA o skrzynk=EA browaru, =BFe wymiana D60 na
    D9=
    > 0 nie
    > wp=B3ynie na podwy=BFszenie jako=B6ci fotek jakie robisz.
    >
    > Nadal obowi=B1zuje zasada, ze wa=BFniejszszy jest ten co robi ni=BF to czym
    > robi.

    No to Panie Nieznajomy miałbyś skrzynkę browara z głowy. Pewnie jeszcze byś
    się zdziwił.
    Bogusław

  • 9. Data: 2009-09-29 12:36:44
    Od: Nieznajomy <j...@g...pl>

    On 29 Wrz, 14:29, "Bogusław Pazorek" <b...@N...gazeta.pl>
    wrote:

    > ty=
    > 20=
    > czy=
    > ni=
    > zwoln=

    > D9=

    > No to Panie Nieznajomy miałbyś skrzynkę browara z głowy. Pewnie jeszcze byś
    > się zdziwił.
    > Bogusław
    >
    > --
    > Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl ->http://www.gazeta.pl/usenet/- Ukryj
    cytowany tekst -

    > - Pokaż cytowany tekst -

    Daj więc linka do twego obecnego portfolio,
    a jak kupisz D90 i zrobisz nim kilka fotek to daj linka do nich.

    Wtedy się przekonamy na ile sprzęt zwiększył twój artyzm. Stawiam
    kolejną skrzynkę, że wzrostu nie będzie.

  • 10. Data: 2009-09-29 12:40:12
    Od: Nieznajomy <j...@g...pl>

    On 29 Wrz, 11:50, "b...@n...pl" <b...@n...pl> wrote:

> [...]
    > Sterowanie lampami z body, wysokie użyteczne ISO (szkoda tylko, że
    > minimalne jest 200). Jak dla mnie takie body jest wystarczające, D300 to

    Czy to znaczy, że D60 bez tego wszystkiego co ma D90 nie można zrobić
    dobrej fotki?

    Ja nie przeczę, że podsługiwanie się D90 ułatwia życie.

    Ale moja wypowiedź dotyczyła zupełnie innej sprawy. Gdyby było tak jak
    ty mówisz, to największa sierota, po zakupie np. Canona 1DsIII
    mogłaby robić genialne fotki.