    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <1...@g...com>
    <e...@g...com>
    <9...@g...com>
    <f...@g...com>
    <qc70o2$hds$2$Janusz@news.chmurka.net>
    <4...@g...com>
    Subject: Re: Nie mam czasu a tu kolejne przerwanie
    Date: Fri, 24 May 2019 15:44:40 +0200

    dyskusyjnych:42ca86d0-296a-484e-b9b2-777f52591ca7@go
    oglegroups.com...
    W dniu czwartek, 23 maja 2019 22:44:51 UTC+2 użytkownik Janusz
    napisał:

    >No właśnie nie na tej samej - ale mimo to mają podobne straty - albo
    >ja czegoś nie rozumiem.

    >W jądrowej możemy przyjąć, że cała energia cieplna z przemian
    >jądrowych w paliwie idzie w chłodziwo. Chłodziwo idzie do wymiennika,
    >gdzie podgrzewa wodę/parę, która z kolei leci na turbinę.
    >I mimo takiej prostej konktrukcji tylko 1/3 mocy cieplnej zmienia się
    >w prąd.
    >Gdzie jest ta strata?
    I w którym miejscu jest konieczność tego dodatkowego chłodzenia w
    "cooling tower" (takiej grubej, co to niby symbolem elektrowni
    atomowej jest, a w środku wcale nie ma reaktora - a do tego takie same
    "cooling tower" są i przy elektrowniach węglowych)?

    Termodynamika - nie mozna ciepla w calosci zamienic na bardziej
    uzyteczna energie, musi czesc przeplynac do obszaru o nizszej
    temperaturze.

    A sprawnosc okresla znany wzor
    n=(T1-T2)/T2

    T1 temperatura zrodla, T2 - temperatura chlodnicy, obie w kelwinach.

    Co w praktyce daje nam ok 50% dla turbiny parowej.

    >Co się w nich chłodzi? Chłodziwo reaktora?
    > Bo w takiej temperaturze, jak wychodzi w wymiennika, jest za gorące,
    > by skutecznie chłodzić reaktor?

    Pare z obiegu turbiny.

    Na ile sie orientuje - do turbiny/zespolu, bo jest tam wiele stopni,
    dochodzi goraca para i pod duzym cisnieniem,
    a na koncu wylatuje para o temperaturze rzedu 50-80 st C, a wiec i
    cisnieniu znacznie nizszym od atmosferycznego.
    Wiec nie moze sobie zwyczajnie wyleciec, tylko wychodzi do
    zbiornika/urzadzenia/wymiennika zwanego kondensatorem/skaplaczem,
    ktory jest chlodzony, aby para zamienila sie w wode.
    Powstałą wode pompujesz na wlot kotła,

    A ze cieplo skraplania pary duze, to i ciepla ze skraplacza trzeba
    duzo odprowadzic.
    I robi sie to zazwyczaj wodą - z morza, z rzeki, albo chlodzoną w
    chlodni kominowej

    https://elbelchatow.pgegiek.pl/Technika-i-technologi
    a/Blok-energetyczny-858-MW
    tylko obrazek troche maly

    >Teraz węglowa - tu z dyskusji wynika, że problemem jest skuteczność
    >kołta, czyli że odbiera 30 do max. 45% energii cieplnej ze spalenia
    >węgla, a reszta zapewne leci sobie w komin w postaci gorących spalin.
    >Czy może nie wszystko ucieka w komin?

    IMO - stosunkowo mało.

    >Może też trzeba wodę po wymienniku schłodzić, żeby się w ogóle do
    >kotła wlała?

    Wrecz odwrotnie - skoro kociol ma podgrzac wode, to mozna wlac
    podgrzana.
    W weglowym to sie po prostu doprowadza te wode gdzies na koniec wylotu
    spalin, dzieki czemu one maja te 50-80C jak wylatuja przez komin.
    I w sumie nazywa sie to kotlem.

    >Bo trzeba gdzieś poszukać sensu istnienia elektrociepłowni.

    Ta ciepla para z turbiny, moze jeszcze cos ogrzac.
    Gdzies tam sie doczytalem, ze EC na zime podnosi temperature wylotowa
    pary - jest zapotrzebowanie na cieplo.
    Latem moze obnizyc, dzieki czemu sprawnosc rosnie. Tzn sprawnosc
    produkcji pradu.

    W reaktorach cos mi swita, ze temperatury nizsze, czy nie mozna
    przegrzewacza pary zastosowac, wiec sprawnosc gorsza.
    Ale uran tani, wiec to nie problem.

    J.