  • 41. Data: 2011-09-17 14:11:31
    Temat: Re: Nauka programowania od czego zacząć?
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-09-16 17:26, Piotrek pisze:
    > Do języków programowania (ewentualnie) dojdziecie jak będzie potrafiła
    > mniej więcej pseudo-formalnie opisać to, co che zrobić.
    Otóż to.
    Programowanie to nie nauka języka, składni i poleceń, to sposób myślenia
    o problemie, o możliwych zdarzeniach, i możliwych sposobach rozwiązania
    ich. Najpierw jest algorytm, i sposób jego tworzenia, a dopiero potem
    można myśleć o jakimś sposobie jego przelania w jakiś język który coś
    wykona. Cała sztuka to umiejętność projektowania algorytmu. Choćby to
    było na kartce, i choćby to miał być algorytm "jak zrobić jajecznice"

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 42. Data: 2011-09-17 15:27:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lelek@ napisał:

    > A ja widzę. To ćwiczy mózg i abstrakcyjne myślenie. Przejść z wpisu
    > w rejestrze jest dużo łatwiej do pojęcia zmiennej niż zrozumieć komuś
    > piszącemu w delphi czy javie co to jest ta zmienna. Oni nigdy tego
    > nie zrozumieją, szczególnie, że w jabie nie ma unsigned co okropnie
    > komplikuje programowanie.

    Ma to też drugą stronę. Jakiś czas temu pomagałem córce znajomych
    w (szkolnej) nauce C++ (a może C, nie pamiętam dokładnie). Liceum,
    jedno z lepszych, a ona z tych najzdolniejszych i najbardziej
    ambitnych. Jakaś taka podstawowa numeryka, liczby pierwsze, równania
    kwadratowe itp. Zdziwiła się bardzo informacją, że w tym lub podobnym
    języku napisane jest Windows, Office i właściwie wszystko czego używa.
    "To musi byc okropnie trudne, tak wszystko zaprogramować żeby działało
    i wyglądało" -- na twarzy miała takie współczucie, że chyba gotowa
    była w tym momencie zapłacić Gatesowi dziesięć razy więcej niż żąda.
    Musiałem jej wytłumaczyć na czym w praktyce wygląda pisanie programów.
    W szkole nikt jej tego nie powiedział.

    --
    Jarek

  • 43. Data: 2011-09-17 15:28:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek napisał:

> [...]
    [...]
    > Nie dziwie sie. Zboczen jest wiele.

    Ale tego akurat w żadnym wypadku nie można nazwać pedofilią.

    --
    Jarek

  • 44. Data: 2011-09-17 15:46:27
    Od: Luke <l...@l...net>

    > Może do końca nie jest to zgodne z zakresem tematycznym tego forum ale liczę na
    > życzliwe podpowiedzi.

    Każdy odpowie inaczej, ja też dorzucę swoje trzy grosze.

    Nie wiem czy 8 lat to nie jest za wcześnie. Ja zacząłem programować
    gdzieś tak w wieku 10-11 lat. Zaczynałem od BASIC-a na Spectrum i Atari.
    Przy czym BASIC na spectrum był teoretyczny (programy pisałem na kartce)
    ze względu na brak dostępu do sprzętu.

    Następnie po kilku latach po przesiadce na peceta był Pascal. To
    wymagało całkowitego przeprogramowania myślenia na strukturalne
    konstruowanie algorytmów, zdziwienie że nie ma numerowanych linii i da
    się bez goto. W zasadzie w tym wieku (miałem z 15 lat) można się szybko
    przestawić i BASIC mi krzywdy nie zrobił, a dodatkowo znam zalety
    programowania strukturalnego.

    Natomiast uważam za swój największy błąd zajmowanie się Pascalem zamiast
    C. Po przyjęciu nawyków pascalowych przejście do C jest niesamowicie
    trudne i w zasadzie nigdy mi się w pełni nie udało tego zrobić, bo C
    zająłem się już znacznie później. Odpowiednio wczesne uczenie alokacji
    pamięci i uważania na indeksowanie zmiennych (aby program nie wywalał
    się z niewiadomego powodu), odpowiednio wczesne zwracanie uwagi na pewne
    galimatiasy konstrukcyjne pozwoliłoby mi na kodowanie w C "bez
    zastanowienia", jednak tego etapu nigdy nie osiągnąłem, gdyż C uczyłem
    się w wieku, kiedy umysł nie chłonie wszystkiego i wiele rzeczy się
    momentalnie zapomina, a potem godzinę szuka błędu typu wyjście za
    tablicę o jeden rekord. Dlatego byłem zmuszony po wejściu windowsa
    przejść na Delphi zamiast jakiegoś C++ i to wspominam ze smutkiem. Tutaj
    nauczyłem się dopiero myślenia obiektowego (bo Delphi jest obiektowe, a
    Pascal nie był) na tyle, na ile musiałem. Potem miałem okres skutecznego
    programowania w czystym C, ale to wymagało częstego sięgania do książek,
    gdyż zapominałem pewne sprawy bardzo szybko.

    Co ja mogę doradzić?

    1. Zacznij od nauki Logo. Niech córka spróbuje pisać proste programy
    sterujące żółwiem, potem może wprowadzać bardziej skomplikowane
    elementy, pętle, instrukcje warunkowe (rysowanie jakichś wielkich
    ażurowych wzorków). Trzeba zachęcić do zabawy w eksperymentowanie - co
    będzie gdy zmienię tę linię w taki sposób i dlaczego?

    2. Przejdźcie potem na czyste C i realizujcie np. książkę "Algorytmy" z
    Helionu. Niech to będzie czyste C, nieobiektowe, z samym stdin i stdout.
    Tak, żeby wiedzieć co to są pętle for, do-while, repeat-until, co to
    jest funkcja, jak grupować kawałki kodu w funkcje, i tak dalej. Do tego
    np. rekurencja.

    3. Jak czyste C opanujecie dość dobrze, lecimy C++ (uważam i będę
    uważał, że od tego języka trzeba się zacząć uczyć programowania
    obiektowego). Też na stdin/stdout. Realizujemy myślenie obiektowe, czyli
    konstruowanie obiektów, dziedziczenie.

    4. Potem można robić GUI i nauczyć się odniesienia obiektowości do
    elementów tegoż GUI.

    Jeśli córka to zrealizuje (ale to kwestia lat), to nie będzie miała
    żadnego problemu z przejściem na dowolny język programowania, bo
    elementy, schematy i konstrukcje są w zasadzie identyczne, a zmienia się
    tylko składnia i detale. Natomiast to, że opanuje C/C++ z dobrym
    zrozumieniem granicy między nimi będzie zaletą i atutem, bo wszystkie
    nowsze języki są łatwiejsze i myśleć tam trzeba mniej. Jak na studiach
    każą jej przeliczyć 1500 wyników badań w taki sam sposób, to napisze
    sobie stronę kodu w R albo Octave i zrobi obliczenia w 15 minut idąc
    potem do koleżanki, a inni studenci będą 5 nocy obklikiwać je w mozolnie
    zrobionych arkuszach. Jak trzeba będzie przekonwertować 1500 zdjęć, to
    napisze sobie skrypt shellowy do imagemagicka, zamiast się zastanawiać
    nad makrami albo ręcznie przerabiać każde. Do takich przykładowych
    ułatwień życia ma służyć szaremu człowiekowi umiejętność programowania.

    Nigdy też nie podzielałem i nie podzielam opinii, że należy się uczyć
    programowania od programowania obiektowego, co spotyka się w niektórych
    książkach. Znam osoby, które tak zrobiły i mają wielkie problemy z
    zakodowaniem pewnych rzeczy (generalnie wszystko robiłyby obiektowo).

    Luke

  • 45. Data: 2011-09-17 20:14:25
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-09-17 04:05, Maciek pisze:

    > Bywa gorzej - pani każe założyć blog i z tego rozlicza ... Formatowanie
    > tekstu jest przydatne choćby w pracy. Potem całkiem poważni ludzie tekst
    > w tabelce worda formatują przy pomocy spacji a nie przeznaczonych do
    > tego poleceń.

    Umiejętność formatowania tabelek w wordzie umożliwia zdobycie pracy
    jakieś 2x lepiej płatnej niż bycie nauczycielem w szkole.

    Dlatego kumaty nauczyciel informatyki (czy jak ten przedmiot się teraz
    nazywa), to rzadkość.
    Czasami się trafi jakiś pasjonat, ale niezwykle rzadko.

  • 46. Data: 2011-09-17 20:15:23
    Od: "Lelek@" <r...@i...iw>

    "Jacek" <a...@o...pl> wrote in message

    > Nie dziwie sie. Zboczen jest wiele.

    Wiesz moja córka już mówi płynnie po angielsku i uczy się też chińskiego, a
    twoja ?

  • 47. Data: 2011-09-17 20:18:21
    Od: "Lelek@" <r...@i...iw>

    "BartekK" <s...@N...org> wrote in message
> [...]
    > Cała sztuka to umiejętność projektowania algorytmu. Choćby to było na
    > kartce, i choćby to miał być algorytm "jak zrobić jajecznice"

    Tak ale to trzeba omawiać. Nawet taką prostą czynność jak nakarmienie kota.
    Można kazać rozpisac przypadki co należy zrobić i co będzie jak to czy
    tamto.

  • 48. Data: 2011-09-17 20:25:32
    Od: "Lelek@" <r...@i...iw>

> [...]
    > była w tym momencie zapłacić Gatesowi dziesięć razy więcej niż żąda.
    > Musiałem jej wytłumaczyć na czym w praktyce wygląda pisanie programów.

    Moja córka ma własny komputer od chyba 4 rokużycia. Najpierw miała laptopa
    z core2duo i grała w larę croft, a teraz ma potężną maszynę i dwa monitory,
    a ma niecałe 9 lat.
    Ja ją cisnę żeby nie szła drogą wykluczenia społecznego. Uczę wszystkiego od
    zaznaczania tekstu klawiszami z sziftem i controlem, przez cmd i pingowanie
    jak nie działa internet.
    Jak coś nie gra to pokazuję gdzie się w windowsie ustawia. No i windows ma w
    wersji Angielskiej, a nie Polskiej.
    Nigdy nie kupiłem konsoli żeby nie zgłupiała od prostego interfejsu.
    Nie wiem ale ja prę z nauką żeby miała szerokie horyzonty. Zapisałem też na
    dodatkowe zajęcia po lekcjach na szachy, robotykę i chiński.

  • 49. Data: 2011-09-17 20:27:38
    Od: "Lelek@" <r...@i...iw>

    "Luke" <l...@l...net> wrote in message

> [...]
    > się bez goto. W zasadzie w tym wieku (miałem z 15 lat) można się szybko
    > przestawić i BASIC mi krzywdy nie zrobił, a dodatkowo znam zalety

    Za to BASCOM robi krzywdę młodym z podstawówek :-)
    Po kilku latach z BASCOMEM nie będą już nigdy rozumieli tych wszystkich
    bitów w rejestrach :-)

  • 50. Data: 2011-09-17 20:30:47
    Od: "Lelek@" <r...@i...iw>

    "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam> wrote in message

    > Dlatego kumaty nauczyciel informatyki (czy jak ten przedmiot się teraz
    > nazywa), to rzadkość.
    > Czasami się trafi jakiś pasjonat, ale niezwykle rzadko.

    Chociaż moją córkę nauczyli w szkole rysować w paincie i formatować w
    wordpadzie. W domu ma open office i w nim cos córka pisze. Drukuje na
    drukarkach sieciowych :-) Świadomie wybierają na której chce drukować :-)