  • 201. Data: 2011-09-19 12:02:20
    Temat: Re: Nauka programowania od czego zacząć?
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 19.09.2011 12:53, Marcin Wasilewski pisze:
    > Użytkownik "Remek" <d...@g...com> napisał w wiadomości

    > To pokaż mi w tym assemblerze np. pętlę for?
    No w sumie assembler x86 ma pętlę, składniowo jest to bardziej pętla
    do-while:
    extern int ECX;
    do{
    //instrukcje
    }while(--ECX);

    > 1 instrukcja = 1 kod maszynowy procesora.
    Ja bym jednak powiedział 'rozkaz'. Bo nawet dla RISC to nie jest
    koniecznie prawda - instrukcja często może zawierać:
    - kod rozkazu dostępu do I/O (kierunek, domena operacji)
    - kod rozkazu dla alu/fpu
    wykonywane na dwóch odrębnych "maszynach" - kontrolerze pamięci i
    rdzeniu procesora

    Michoo

  • 202. Data: 2011-09-19 12:37:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Darek" napisał w wiadomości grup

    >IMHO nie miał, ten język był martwy na starcie.
    >Jak chcesz upowszechić coś czym żaden praktycznie lud nie posługuje
    >się na codzień?

    Podobnie jak my nie poslugujemy sie na codzien innymi jezykami, tzn
    przepraszam, akurat my elektronicy-programisci sie poslugujemy :-)

    No jak to jak - propaganda, powszechne kursy, nauka w szkole.
    Ale widac nie bylo naporu, to sie nie przyjal.

    >kiedyś nie było takiej globalizacji. Żaden chyba ze znanych języków
    >nie
    >był tak bardzo rozpowszechniony a to się z dnia na dzień nasila,
    >coraz

    No nie wiem - lacina w calej europie. Oczywiscie wsrod nielicznych,
    wyksztalconych warstw.
    Francuski podobnie - to po prostu nie wypadalo nie mowic po francusku
    :-)

    >IMHO pośrednio komputery a bezpośrednio przez pojawienie się
    >globalnej sieci i globalizacja.

    To sie nie bardzo zgodze, bo zanim internet trafil pod strzechy czy
    nawet na uczelnie, to juz trzeba bylo umiec poslugiwac sie dosem,
    turbo jezykiem itp.

    Co prawda w drugim rzucie to mozesz miec racje - zwykly czlowiek juz
    chyba mial windowsa i programy po polsku, ale przyszedl internet.

    J.

  • 203. Data: 2011-09-19 12:46:47
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On 2011-09-18 18:27, J.F. wrote:

    >Atari miało własny, ale wzorowany:
    >http://en.wikipedia.org/wiki/Atari_BASIC

    No to tu historia jest dluzsza, i koniec koncow odeszli od MS.
    A ze wzorowany ... Basic'i byly podobne, to jak orzec na czym byly
    wzorowane ?

    Pierwszy kontakt z Basiciem mialem na SM4/CM4/PDP11 i jakis bardzo
    podobny byl.

    J.

  • 204. Data: 2011-09-19 13:54:23
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik "Michoo" napisał:

    > np invoke na odłożenie argumentów na stos+call, tak samo
    > pętla - oidp (trochę już nie pisałem w MASM) możesz ten kod spokojnie
    > obejrzeć.

    Znam to dobrze. Trochę piszę w MASM32.

    Pzdr Remek

  • 205. Data: 2011-09-19 15:22:21
    Od: "identifikator: 20110701" <N...@g...pl>

    > PO-układy i Politechnika Warszawska ;). Mnie to śmieszy, bo

    chylę czoła przed uważnym czytelnikiem.

    > Ale jak na razie wygląda na to, że praca jest ciągle dla wielu.

    dla wielu, ale nie dla wszystkich, ja i tak sądzę, że jest, ale dla
    zasłużonych...

  • 206. Data: 2011-09-19 15:58:48
    Od: "identifikator: 20110701" <N...@g...pl>

    ale chłopaki, ja nie wiem, serio nie mam pojęcia,

    gdzie i jak pracują programiści uC?

  • 207. Data: 2011-09-19 16:13:14
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-09-19 02:54, Remek wrote:
    > architekturę
    > Jeśli masz na temat asm wiedzę z przed potopu

    Obawiam się że podobieństwa do Z80 widać do dzisiaj ;)

  • 208. Data: 2011-09-19 16:16:39
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    > ale chłopaki, ja nie wiem, serio nie mam pojęcia,
    >
    > gdzie i jak pracują programiści uC?

    A sprawdzałeś w google?

    http://www.google.pl/search?rls=pl&q=praca+programis
    ta+pic+OR+avr+OR+arm+OR+embeded

  • 209. Data: 2011-09-19 16:16:46
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-09-19 14:46, J.F wrote:
    > No to tu historia jest dluzsza, i koniec koncow odeszli od MS.
    > A ze wzorowany ... Basic'i byly podobne, to jak orzec na czym byly
    > wzorowane ?

    Na kodzie Microsoftu ;) Czasem wprost. Do tego stopnia że MS pozwolił
    sobie na wbudowanie tajnego ficzera "jak by co":

    http://www.pagetable.com/?p=43

  • 210. Data: 2011-09-19 16:22:59
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    > Użytkownik "Marcin Wasilewski" napisał:

    > Mylisz pojęcia. Definicje zmiennych:
    > .data ; zmienne z przypisanymi wartościami
    > Bufor1 db 16 dup(0)
    > Bufor2 db 16 dup(0)
    > Len dd 0

    db -> data block -> blok danych

    I te Bufor1 to co to jest? 16 bajtowa zmienna, typu string, tablica 16
    pozycji 1 bajtowych, czy może 8 słów 16 bitowych? Możesz to jednoznacznie
    powiedzieć? Nie, bo to jest jedynie zarezerwowanie 16 bajtów pamięci i
    wypełnienie ich zerami, a nie żadna zmienna.

    > .const ; stałe
    > Button1ID equ 33
    > Button2ID equ 34

    A to nie są żadne stałe, tylko coś co podczas assemblacji zamieniane
    jest na zdefiniowane wartości liczbowe. Dokładnie taki sam mechanizm
    funkcjonuje w C, natomiast definicja stałej w C to zupełnie inna bajka.

    > No i co ma z tego wynikać? Że w asm nie ma zmiennych i na dodatek nie mają
    > adresów?

    Jeśli twierdzisz inaczej to jednak nie rozumiesz czym jest
    assembler. Przykro mi.