  • 21. Data: 2024-07-01 16:42:17
    Temat: Re: Napięcie akumulatora wyłączające UPS / jakie nowe akumulatory do UPS?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 1 Jul 2024 13:39:29 -0000 (UTC), Arnold Ziffel wrote:

    > Używam i polecam, ale nie obciążam ich prądem rzędu 20 A, więc nie wiem,
    > jak się zachowają. Max co pobieram to 8 A.
    >
    > Tu piszą, że można pobrać maksymalnie 24 A przez 5 sekund. Czyli raczej
    > dla Ciebie będą za słabe. Tzn. działać pewnie będą, ale nie tyle, ile
    > zakłada producent.
    >
    > https://www.qoltec.pl/produkt/qoltec-akumulator-agm-
    12v-9ah-max-135a#!parametry

    > Chyba że te 500 VA to na wyrost napisałeś :)

    UPS sa ambitne. 500VA, 700VA, a w srodku jeden akumulator 12V 7.2Ah.

    Szczęsliwie popularne komputery biorą znacznie mniej ... chyba, ze nie
    zawsze :-(

    J.

  • 22. Data: 2024-07-01 17:28:15
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Żelowe, a AGM też?

    Też.

    > Co to znaczy "wzbudzenie"? On się jakoś zastaje, jak zardzewiała śruba,
    > jak jony się nie ruszają? Jaki mechanizm za to odpowiada?

    Głównie chodzi o "wzbudzenie" reakcji chemicznych, które po latach
    "zamierają".
    Miałem taki aku od GSM, z demobilu, żelowy Pb... 150Ah i nie był
    ładowany kilka lat, 15 letni miał 7V. Poprzednio pracował w zasilaniu
    silnika w łódce, jakieś 3 lata i został odstawiony. Po podłączeniu pod
    ładowarkę, brał 0,15A. Zostawiłem go tak na 3 dni i nic. Potem zacząłem
    go oklepywać drewnianą klapką (dość mocno) i nagle zaczął brać więcej
    prądu. Po 3 tygodniach osiągnął parametry. Było to rok temu. Teraz jest
    pod PV (rok) ale rozładowuje się codziennie do wartości 12.3V i ładuje
    od rana. Rewelka ten aku :) Nie mierzyłem jaką ma pojemność ale wynikowo
    wychodzi, że spokojnie 80%.
    Są na OLX z demobilu.

    Co do odwrotnej funkcji, ładowany AGM ciągle, podobnie się to zachowuje
    ale trzymanie aku w buforze (UPS) powoduje zasiarczanie i spadek
    pojemności. Jak się "ćwiczy" taki akumulator to działa dłużej. Warunkiem
    jest, nie rozładowywać go głęboko i nie karmić za dużym prądem.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 23. Data: 2024-07-01 18:57:46
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 01.07.2024 o 16:42, J.F pisze:

    > UPS sa ambitne. 500VA, 700VA, a w srodku jeden akumulator 12V 7.2Ah.
    >
    > Szczęsliwie popularne komputery biorą znacznie mniej ... chyba, ze nie
    > zawsze :-(

    Se doczytaj. Moc podawana w UPS nie jest mocą czynną a pozorną:)
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 24. Data: 2024-07-02 00:24:06
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Są na OLX z demobilu.

    https://allegro.pl/oferta/akumulator-bateria-acumax-
    agm-vrla-front-terminal-aft-12v-125ah-rack-ups-12320
    713827

    Coś podobne do tego widziałem za 500zł na OLX/używane 100% sprawne. Na
    dodatek mam kilku znajomych, którzy kupili to do PV na działki. Rewelka!
    To naprawdę działa. Kiedyś miałem zwykłe samochodówki i zdychały po
    roku, NOWE. Te śmigają bez uszczerbku. Na razie obserwuję instalacje +/-
    3 letnie ale nie zauważyłem spadku pojemności nawet po zimie.
    Kiedyś takich nie było w sensie, nie za te piniondze :)

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 25. Data: 2024-07-02 11:52:14
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 2 Jul 2024 00:24:06 +0200, LordBluzg®🇵🇱 wrote:

> [...]
    > dodatek mam kilku znajomych, którzy kupili to do PV na działki. Rewelka!
    > To naprawdę działa. Kiedyś miałem zwykłe samochodówki i zdychały po

    Samochodowe rozruchowe nie nadają się do głębokiego rozładowania.
    Powinny zdechnąć :-)
    Poza tym nie wiemy, jak je ładowałeś.

    > Te śmigają bez uszczerbku. Na razie obserwuję instalacje +/-
    > 3 letnie ale nie zauważyłem spadku pojemności nawet po zimie.
    > Kiedyś takich nie było w sensie, nie za te piniondze :)

    Przybyło AGM do samochodów. Niby też rozruchowe, ale jakoś więcej tych
    rorzuchĂłw przy pracy start-stop.

    Przy czym nie wiem o co chodzi - przeciez rozruchowe słuzą do
    rozruchów, a na ciepłym silniku to bajka.
    Rozruchy im szkodzą, czy cos innego?

    J.

  • 26. Data: 2024-07-02 11:54:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 1 Jul 2024 18:57:46 +0200, LordBluzg®🇵🇱 wrote:

    > Se doczytaj. Moc podawana w UPS nie jest mocą czynną a pozorną:)

    VA na to wskazują, ale ... jak to rozumiec?

    J.

  • 27. Data: 2024-07-02 12:01:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 1 Jul 2024 17:28:15 +0200, LordBluzg®🇵🇱 wrote:

> [...]
    > ładowany kilka lat, 15 letni miał 7V. Poprzednio pracował w zasilaniu
    > silnika w łódce, jakieś 3 lata i został odstawiony. Po podłączeniu pod

    Normalne zjawisko, i nazywa sie zasiarczenie :-)

    Ale nie dotyczy OPa, który miał aku cały czas w UPS i cały czas
    naładowane.

    > ładowarkę, brał 0,15A. Zostawiłem go tak na 3 dni i nic. Potem zacząłem
    > go oklepywać drewnianą klapką (dość mocno) i nagle zaczął brać więcej
    > prądu.

    No ale to klapka pomogła, a nie ładowanie :-)

    Ciekawa ta klapka ... co mogła zrobić w żelowym aku ..

> [...]
    > pod PV (rok) ale rozładowuje się codziennie do wartości 12.3V i ładuje
    > od rana. Rewelka ten aku :) Nie mierzyłem jaką ma pojemność ale wynikowo

    A może warto zmierzyć?
    Zasiarczenie dotyczy całej pojemości, a odsiarczenie jest trudne ...

    > Co do odwrotnej funkcji, ładowany AGM ciągle, podobnie się to zachowuje
    > ale trzymanie aku w buforze (UPS) powoduje zasiarczanie i spadek
    > pojemności.

    No jak? Nie powinien się zasiarczac, skoro stale naładowany.

    > Jak się "ćwiczy" taki akumulator to działa dłużej.

    Hm, odnośnie NiCd to takie informacje były.
    Ołowiowych chyba nie dotyczy.

    > Warunkiem
    > jest, nie rozładowywać go głęboko i nie karmić za dużym prądem.

    Taa, weźmy zwykły samochód, aku nie jest głęboko rozładowywane,
    ale ładowane prądem ... niekontrolowanym.
    Zaraz po uruchomieniu silnika może być duzy ...
    I dobre aku wytrzymuje grube lata ...

    J.

  • 28. Data: 2024-07-02 14:09:26
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 02.07.2024 o 11:52, J.F pisze:

    > Samochodowe rozruchowe nie nadają się do głębokiego rozładowania.
    > Powinny zdechnąć :-)
    > Poza tym nie wiemy, jak je ładowałeś.

    Misiu kolorowy. Ładowanie z PV odbywa się przez przetwornik MPPT, który
    pilnuje prądu ładowania jak i zabezpiecza aku przed głębokim
    rozładowaniem. To podstawowa wiedza.

> [...]
    > rorzuchów przy pracy start-stop.
    >
    > Przy czym nie wiem o co chodzi - przeciez rozruchowe słuzą do
    > rozruchów, a na ciepłym silniku to bajka.

    Obecna budowa nowych aku ewoluowała i zwyczajnie wytrzymują więcej. W
    samochodzie akumulator praktycznie pracuje w buforze. Rozładowanie trwa
    15 sekund a potem jest już ładowany.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 29. Data: 2024-07-02 14:38:56
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 2 Jul 2024 14:09:26 +0200, LordBluzg®🇵🇱 wrote:

    > Misiu kolorowy. Ładowanie z PV odbywa się przez przetwornik MPPT, który
    > pilnuje prądu ładowania jak i zabezpiecza aku przed głębokim
    > rozładowaniem. To podstawowa wiedza.

    No jak może zabezpieczyc przed rozładowaniem?
    Przeciez on ładuje, rozładowujesz Ty :-)

    Ale interesuja nas parametry tego ładowania - np jakie napięcie
    koncowe.

    > Obecna budowa nowych aku ewoluowała i zwyczajnie wytrzymują więcej. W
    > samochodzie akumulator praktycznie pracuje w buforze. Rozładowanie trwa
    > 15 sekund a potem jest już ładowany.

    Tak jest, z tym, że rozładowanie trwa 2 sekundy.
    Albo 2 tygodnie, ale to alarmem itp.

    Tym niemniej - pojawiły się samochody z systemem SS, i nagle
    "zwykły akumulator" przestał wystarczać.
    Ma być AGM, albo "Enhanced".

    No i ciekawy jestem o co chodzi ... "zwykły rozruchowy" przecież
    rozruchy znosi dobrze ...

    J.

  • 30. Data: 2024-07-02 23:09:00
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 02.07.2024 o 14:38, J.F pisze:

    > No jak może zabezpieczyc przed rozładowaniem?
    > Przeciez on ładuje, rozładowujesz Ty :-)

    Matko Bosko. Wiesz w ogóle jakie funkcje ma MPPT?

    > Ale interesuja nas parametry tego ładowania - np jakie napięcie
    > koncowe.

    Matko Bosko II
    Masz pierwszy/lepszy:
    https://allegro.pl/oferta/regulator-solarny-mppt-10a
    -bluetooth-volt-12380307324

    > Tak jest, z tym, że rozładowanie trwa 2 sekundy.

    Nie. Nie nazwał bym tego rozładowaniem nawet. Tutaj nawet cyklu nie ma.

    > Albo 2 tygodnie, ale to alarmem itp.

    To inna sprawa.

> [...]
    > "zwykły akumulator" przestał wystarczać.
    > Ma być AGM, albo "Enhanced".
    >
    > No i ciekawy jestem o co chodzi ... "zwykły rozruchowy" przecież

    Ale nie kilka pod rząd. Nie wiem czy wiesz ale w ładowaniu AGM też się
    zmieniło. Stare kwasowce ładowało się dłuuugo małym prądem, żeby je
    naładować w 100% czasem nawet 10h. AGM absorbuje szybciej w sensie, że
    można go naładować bardziej skutecznie w krótszym czasie.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>