eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyMuzyka na DVD lepsza?Re: Muzyka na DVD lepsza?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!go
    blin2!goblin1!goblin.stu.neva.ru!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrad
    a.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Muzyka na DVD lepsza?
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    References: <qbur6b$bnf$1@node1.news.atman.pl>
    <qc0uvu$32iv9$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <qc1p34$31e$1@node1.news.atman.pl>
    <5ce54f88$0$519$65785112@news.neostrada.pl>
    <qc6tcc$ptk$1@node2.news.atman.pl>
    <5ce81441$0$526$65785112@news.neostrada.pl>
    <qc9nkc$c2n$1@node2.news.atman.pl>
    <qkqnyurewht5.1a76b33i5jur$.dlg@40tude.net>
    <qcc2go$lrr$1@node1.news.atman.pl>
    <hwdo6vbnu3ny.l8w87f94sg1a$.dlg@40tude.net>
    <qch623$eft$1@node1.news.atman.pl>
    <5cee7b4c$0$515$65785112@news.neostrada.pl>
    <qcmvj3$b3m$1@node2.news.atman.pl>
    <5cef0a5b$0$31099$65785112@news.neostrada.pl>
    <qcn344$e92$1@node2.news.atman.pl>
    <5cef1e63$0$536$65785112@news.neostrada.pl>
    <qcp41k$8s1$1@node2.news.atman.pl>
    <5cf18ae6$0$541$65785112@news.neostrada.pl>
    <qcs6f5$bs5$1@node2.news.atman.pl>
    Date: Sat, 1 Jun 2019 00:15:07 +0200
    Message-ID: <1qq1hpsxemots$.1oidxhwnpy0l6$.dlg@40tude.net>
    Lines: 129
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 82.143.187.50
    X-Trace: 1559340907 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 17345 82.143.187.50:49841
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2657693
    [ ukryj nagłówki ]

    Dnia Fri, 31 May 2019 23:31:08 +0200, Marek S napisał(a):
    > W dniu 2019-05-31 o 22:11, J.F. pisze:
    >>> Serio stosuje się redundancję danych na CD? Nie wiedziałem. Zapodasz
    >>> link?
    >> Skoro zwykle CD-audio ma bity korekcyjne, to myslisz, ze Data ich ich
    >> nie ma ?
    >
    > Mogłem jedynie domyślać się, że ma, bo nie wiedziałem o tym. Zapytałem z
    > czystej ciekawości.

    Ma, i to duzo wiecej niz CD-audio. Tu sobie nie mozna pozwolic na
    blad.

    >>> Pokrętny wniosek i niewłaściwy z kilku względów:
    >>
    >>> 1. Nie ma w stole mikserskim funkcji obcinania jakichkolwiek bitów.
    >>> Takie dźwięki nie nadawałyby się do słuchania. Sygnał z N-dużo bitów
    >>> zawsze przed podaniem na głośniki kompresuje się do 16 lub 24 bitów.
    >>
    >> Czyli jest funkcja obcinania, skoro stol pracuje na 48-bit.
    >
    > Nie ma żadnej takiej funkcji bo nagranie po takiej operacji by
    > zwyczajnie trzeszczało.

    Skoro jest 48 bit, a wychodzi 16, to trzeba cos obciac.

    >> No dobra - moze to bardziej skomplikowana funkcja, ale bity znikaja.
    >
    > Owszem, bardziej skomplikowana. Nazywa się ona kompresją. Tak jak
    > RAW->JPG to działa, obrazując przykładem z innej naszej dyskusji.

    Taka na pojedynczych probkach bylaby nieliniowa ... no, ciekaw jestem
    czy jest, czy raczej dobieraja zakres.
    Szczegolnie, gdy wyjscie 24 bit, i w zasadzie nie trzeba nic
    kompresowac.

    >> Napisales:   "Ja nie
    >> robiłem wielu z tych eksperymentów gdyż na zajęciach zwyczajnie wnioski
    >> przedstawiano po to by potrafić tworzyć nagrania z jakością studyjną gdy
    >> zasiądziesz przy stole mikserskim z kapelą i utrwalisz to wszystko. Po
    >> masteringu, i kompresji do 16 bitów, nie słyszałem żadnej różnicy
    >> podczas odtwarzania materiału bezpośrednio na konsoli z HD vs płyta CD.
    >> Straty jakościowe były dokładnie takie same dla ucha."
    >>
    >> 48-bitowa konsola czy 16-bitowa plyta - i nie slychac roznic.
    >
    > Dokładnie tak: odtwarzanie 16-bitowe z konsoli posiadało identyczne
    > zakłócenia jak 16-to bitowe z CD. Dokładnie tak samo był słyszalny szum
    > kwantyzacji i zdziwiłbym się gdyby było inaczej. Nie doszły żadne inne
    > zniekształcenia z racji słuchania materiału z CD.

    A, a ja zrozumialem, ze 16-bit CD bylo slychac jak 24 bit z konsoli.

    >> No powiedzmy, ze glosnosc ma byc taka, zeby te glosne fragmenty sie
    >> przyjemnie sluchalo.
    >> Niekoniecznie taka, jak na sali.
    >
    > Czy to jakieś negocjacje?

    Nie calkiem - nie po to mam galke glosnosci, zeby we wlasnym domu
    musiec slyszec tak, jak mi orkiestra zagra :-)

    Tak czy inaczej - glosne ma byc glosne, ciche wtedy bedzie ciche, a
    szumy CD ... beda ledwo slyszalne. Ale moze ja mam kiepskie ucho.

    >> mikrofon szumi, wzmacniacze szumia ... na szczescie glosniki nie szumia
    >> ... chyba, bo pusta butelka szumi :-)
    >
    > Cyfrowe wzmacniacze praktycznie nie szumią. Mikrofony mają szum
    > pomijalnie mały jak dla 16-bitów. Nawet te "tańsze" miewają S/N rzędu
    > 90dB dla przyjętych typowych warunków pomiarowych.

    90dB to wlasnie 16 bit ... no coz, chce sie miec jakosc CD, to
    mikrofon nie powinien byc gorszy.

    > A jeśli dopuścisz
    > zniekształcania rzędu 0,5% THD, to i 140dB wyciągniesz.

    >> Ciekawi mnie to "narastanie szumu" ... mieliscie tam jakies wyciszanie,
    >> ze jak instrument nie gral, to konsola zerowala sygnal ?
    > Nieee... Nigdy tak nie robiliśmy. Mikrofony zestawiało się na początku i
    > tak już trwały do końca nagrania.

    I tak dobrze bylo wszystko wyciszone, ze w chwilach ciszy bylo grubo
    ponizej 1 bitu z 16 dla CD ?

    >> Z tym, ze ja bym sie spodziewal, ze na tych 4/16 bit dzwiek instrumentu
    >> jest na tyle cichy, ze szumy kwantyzacji sa juz na granicy slyszalnosci.
    > Na granicy słyszalności osobnika z poważną wadą słuchu.

    To by ludzie nie kupowali :-P

    >> Bo co by nie mowic - CD malo szumi. Tak zostalo zrobione.
    > Muzyki klasycznej nigdy nie słucham z CD z uwagi na duże szumy w cichych
    > partiach. Szumy zaczynają być słyszalne przy amplitudach sygnału rzędu
    > 8-bitów, a przy 4-rech niemalże dominują.
    >
    >> P.S. Poczatkowe CD mialy ponoc przetworniki DAC 14 bit. Plus cyfrowy
    >> oversampling
    >
    > O nim wcześniej pisałem. I wcale nie początkowe lecz w epoce wierz typu
    > Technics (miałem takową) było to normą w topowych modelach. Wcale też
    > rozwiązanie nie zniknęło, lecz zostało przeniesione poziom wyżej: do
    > wzmacniaczy cyfrowych, co stosuje się do dziś.

    Technics jak pamietam, to dosc wczesnie zaczal sie chwalic "1-bit".

    > Ten niby oversampling nie był nim de facto, bo spróbkowanego sygnału z
    > jakąkolwiek częstotliwością nie da się próbkować z większą. Chodziło o

    tw. Shannona - skoro odpowiednio czeste probki wystarczaja do
    odtworzenia sygnalu, to mozna odtworzyc i probki ktore bylyby
    pomiedzy.

    Jeden niuans - sygnal nie moze byc byle jaki tylko musi miec
    ograniczona czestotliwosc.

    > to, że sygnał był interpolowany między dwoma istniejącymi próbkami. Tą
    > dodatkową próbką wsadzaną pomiędzy istniejące był wynik pracy
    > kalkulatora DSP. Zabieg ogranicza w zauważalny sposób, dokuczliwy szum
    > kwantyzacji 16-to bitowych źródeł.
    > Oczywiście Tobie to niepotrzebne bo szumów nie słyszysz :-D

    Ale na poczatku go zastosowano, aby moc stosowac 14-bitowe
    przetworniki, znacznie tansze niz 16.

    I sie okazuje, ze taka 14-tka szumi tak samo jak 16-tka :-)

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: