  • Data: 2019-06-01 01:31:54
    Temat: Re: Muzyka na DVD lepsza?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Fri, 31 May 2019 22:45:43 +0200, Marek S napisał(a):
> [...]
    >>> binarna. Jeśli wejść masz 10, to stół musi pracować przynajmniej na 33

    > Nie 29 lecz 33. Nie wiem jak liczysz, ale nie robisz tego poprawnie.
    > Każde wejście dodaje jeden bit podczas miksowania sygnałów. I tak:
    >
    > Jedno wejście 24 bity
    > Dwa: dadzą 25 bitów
    > Trzy: 26 bitów
    > 10: 33 bity

    Nie. Powiedzmy ze mamy liczby 4 bity - bez znaku

    liczby maja wartosc 0..15

    Suma dwoch liczb moze wyniesc 30 - potrzeba 5 bitow.
    Suma 3 liczb moze wyniesc 45 - potrzeba 6 bit.
    Suma 4 liczb moze siegnac 60 ... potrzeba nadal 6 bit.

    Suma 8 takich liczb moze byc 120 - wystarczy 7 bit.

    Suma 10 liczb moze byc 150 - potrzeba 8 bit.
    Suma 16 liczb moze byc 240 - potrzeba 8 bit.

    > Chyba coś pokręciłeś. Sygnału cyfrowego nie wzmacnia się lecz zawsze...
    > osłabia. Nawet w analogowych konsolach tak było. Nie da się nagrać
    > głośniej niż wynosi maksimum.

    Juz doszedles do tego, ze jak sie sumuje to wychodzi glosniej.

    Ale ja nie o tym - mamy probki o wartosciach np
    10000, 10001, 10002, 10003.
    I chcemy je przemnozyc przez 0.7. Wyjdzie
    7000, 7001, 7001, 7002.
    Oczywiscie po zaokragleniu do calkowitej ... ale jak nie chcesz
    zaokraglac, to music miec wiecej bitow. Inaczej cos tracisz.

    > 24dB. dB właśnie są mocowe w akustyce - nie napięciowe.

    Ale sygnaly elektryczne sa napieciowe.
    A urzadzenia liniowe.

    Wiec sygnal o amplitudzie 32767 ma moc miliard razy wieksza niz sygnal
    o amplitudzie 1 - czyli 90dB - i to dla 16bit.

    podobnie zreszta z cisnieniem akustycznym - a moc to kwadrat
    cisnienia.

    > Znów plączesz :-) Szum na poziomie -90dB (a raczej -87) jest doskonale
    > słyszalny nawet przez wpół głuchą osobę. Przykład eksperymentu dałem
    > poniżej.

    > Nie konfabuluj. Wyraźnie napisałem, że głośność ustawiamy _naturalnie_.
    > Ma być tak samo głośno jak na widowni bez żadnych głośników. I tam
    > orkiestra potrafi nieźle rąbnąć. Takie życie...

    No i czytamy
    https://en.wikipedia.org/wiki/Sound_pressure#Example
    s_of_sound_pressure
    130dB trabka, z 0.5m
    120dB wuwuzela z 1m
    120dB Risk of instantaneous noise-induced hearing loss
    100dB mlot pneumatyczny
    85dB Hearing damage (over long-term exposure, need not be
    continuous)

    70dB EPA-identified maximum to protect against hearing loss and other
    disruptive effects from noise, such as sleep disturbance, stress,
    learning detriment, etc.

    40-60 normalna rozmowa z 1m
    20-30dB Very calm room
    0dB granica slyszalnosci.

    Wiec ustawiles sobie sprzet tak, zeby trabka z plyty byla slyszalna
    jakbys siedzial tuz obok, czy na poziomie uszkodzenia sluchu ?

    90dB mniej ... i bedzie na poziomie slyszalnosci czy nie ?

    No ale jak sie lubi siedziec blisko duzej orkiestry symfonicznej, i
    ustawia glosnosc sprzetu w domu "naturalnie", to moze i szumy CD
    slychac.
    Tylko jak dlugo :-)

    > Dokładnie tak tworzy się "loudness wars". Doskonały przepis na
    > rozwalenie wszelkiej akustyki nagrania.

    Ee tam - klient jest zadowolony, bo mu nie szumi i nie ginie,
    muzyk jest zadowolony, bo klient jest zadowolony, realizator jest
    zadowolony, bo muzyk jest zadowolony ...

    > Naprawdę trzeba mieć mocno słuch pojechany by tego nie usłyszeć:
    >
    > https://youtu.be/UaKho805vCE?t=54

    ten cholerny YT ze swoim kodekiem mogl tu duzo namieszac.

    Ale ja slysze:
    -spory szum w ciszy przed 54s, to na pewno nie jest kwantyzacji
    -szum kwantyzacji slysze gdzies od 6-bit,
    -talerze brzmia prawdziwe metaliczne przy ok 7 bit.
    Nie wiem - przypadkowa zbieznosc czasow, czy lepsze 7 bit niz 16.

    -a w ogole to, mimo sluchawek, nadal slysze wiatrak w lapku.

    J.