  • 31. Data: 2014-04-04 18:42:05
    Temat: Re: Mostek Polaka
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > http://new.hist.asu.ru/biblio/sudbi/B3.html

    Żeby nie było wątpliwości - po rosyjsku dworzec np. kolejowy nazywa się
    zupełnie inaczej, więc ten Dworcow, to musi być niezła postać.

  • 32. Data: 2014-04-04 22:29:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Maciek napisał:

    > Żeby nie było wątpliwości - po rosyjsku dworzec np. kolejowy nazywa
    > się zupełnie inaczej,

    Legenda głosi, że Rosjanie podczas wizyty w Londynie zobaczyli Vauxhall
    Station i zapytali co to jest. Nazwę zapamiętali, i na dworce budowane
    w Rosji też tak zaczęli mówić.

    > więc ten Dworcow, to musi być niezła postać.

    Za moich czasów dostanie trójki z minusem z rosyjskiego, to był czyn
    patriotyczny. No więc mój znajomy (dość znany profesor w swej dziedzinie)
    pod koniec komuny oprowadzał po Warszawie radziecką delegację. Gdy jechali
    przez obecne Rondo Czterdziestolatka, pokazał im ruchem dłoni budynek obok
    i wydukał "a eto Cientralnyj Dwariec". Miny zrobili zdumione -- musieli
    sobie pomyśleć, że zwyczaj budowania Centralnych Pałaców, i to tak właśnie
    wyglądającycj, to jakaś polska osobliwość.

    --
    Jarek

  • 33. Data: 2014-04-05 09:54:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 4 Apr 2014 22:29:36 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):
    > Legenda głosi, że Rosjanie podczas wizyty w Londynie zobaczyli Vauxhall
    > Station i zapytali co to jest. Nazwę zapamiętali, i na dworce budowane
    > w Rosji też tak zaczęli mówić.

    Fonetycznie by pasowalo, zreszta sami tak pisza,
    http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%BE%D0%BA%D0%B
    7%D0%B0%D0%BB

    ale cos mi sie tu nie zgadza.

    http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%B8%D1%82%D0%B
    5%D0%B1%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D0%B2%D0%BE%D0%BA%D
    0%B7%D0%B0%D0%BB
    Witebski "wokzal" w Petersburgu - 1838
    http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%BE%D1%81%D0%B
    A%D0%BE%D0%B2%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D0%B2%D0%BE%D
    0%BA%D0%B7%D0%B0%D0%BB_(%D0%A1%D0%B0%D0%BD%D0%BA%D1%
    82-%D0%9F%D0%B5%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B1%D1%83%D1%80%
    D0%B3)
    Moskiewski "wokzal" w Petersburgu - 1847

    http://en.wikipedia.org/wiki/Vauxhall_station
    1848

    Zreszta sami jakby przestali uzywac
    http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%96%D0%B5%D0%BB%D0%B
    5%D0%B7%D0%BD%D0%BE%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B6%D0
    %BD%D0%B0%D1%8F_%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D1%86%D0%B8
    %D1%8F

    Tu jest chyba rozsadne wyjasnienie
    http://en.wikipedia.org/wiki/Vauxhall

    "Another likely explanation is that the first Russian railway,
    constructed in 1837, ran from Saint Petersburg via Tsarskoye Selo to
    Pavlovsk Palace, where extensive Pleasure Gardens had earlier been
    established. In 1838 a music and entertainment pavilion was
    constructed at the railway terminus. This pavilion was called the
    Vokzal in homage to the Vauxhall Pleasure Gardens in London.

    Another proposed explanation is that the word is a loan from Dutch
    "wachtzaal", meaning "waiting-room", since a substantial station would
    have such an edifice.

    The word "voksal" (??????) had been known in the Russian language with
    the meaning of "amusement park" long before the 1840s and may be
    found, e.g., in the poetry of Aleksandr Pushkin: ?? ???????? ??? ?
    ???????? / ?????? ??????? ????? (To Natalie (1813): "At fetes and in
    voksals, /I've been flitting like a gentle Zephyrus". According to
    Vasmer, the word is first attested in the Saint Petersburg Vedomosti
    for 1777 in the form ??????, which may reflect an earlier English
    spelling, Faukeshall. Englishman Michael Maddox established a Vauxhall
    Gardens in the Saint Petersburg suburbs (Pavlovsk) in 1783, with
    pleasure gardens, a small theatre/concert hall

    J.

  • 34. Data: 2014-04-05 14:21:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Fonetycznie by pasowalo, zreszta sami tak pisza,
    > http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%BE%D0%BA%D0%B
    7%D0%B0%D0%BB

    To jak w radzieckiej anegdocie o kołchoźniku, co to opowiadając towarzyszom
    o wycieczce do Moskwy, nie umiał sobie przypomnieć tytułu opery, na którą
    go zabrali -- "Leningrad wiesnoj...? Niet.... Talin zimoj...? Toże niet...
    Da, to było Riga Lietom!"

    Czasem jednak te fonetyczne inspiracje idą w drugim kierunku, jak choćby
    tu -- http://www.carandache.ch

    --
    Jarek

  • 35. Data: 2014-04-05 16:08:59
    Od: "PcmOl" <...@...com>

    > Jak włączam pierwsze, to mi drugie wyskakuje ;-)

    Mam tak samo. :D

  • 36. Data: 2014-04-06 14:25:45
    Od: Grzexs <g...@g...pl>

    > A ja także Strusią.

    A mnie, jako wrocławianina, gdzie ulice są jakie, a nie czego, zawsze
    uderzały takie nazwy jak ,,ul. Śmigłowca". We Wrocławiu byłaby ,,ul.
    Śmigłowcowa".

    --
    Grzexs

  • 37. Data: 2014-04-06 16:24:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Grzexs napisał:

    > A mnie, jako wrocławianina, gdzie ulice są jakie, a nie czego,
    > zawsze uderzały takie nazwy jak "ul. Śmigłowca". We Wrocławiu
    > byłaby "ul. Śmigłowcowa".

    Wtedy by ktoś mógł zapytać, kto to taki był ten Śmigłowcow i dlaczego
    on nie Wiertaliotow, albo zgoła Gielikopterow. Wrocławskie ulice są
    może konsekwentnie 'jakieś', ale nigdy nie są 'czyjeś', najwyżej
    'kogoś' -- jest więc tak, jak w innych miastach Polski. Ale idźmy dalej
    na południe -- w Czechach może być "ul. Jana Masaryka" (w Pradze jest),
    ale może to być też "ul. Masarykova". Spotkałem na Słowacji, to inny
    język, ale czeskie ulice mające ludzkiego patrona też są często z
    końcówką "-ova".

    My w Warszawie mamy dwie ulice -- jedna Husarii, druga Husarska. Ta
    druga, jak mniemam, milsza wrocławianom. Ale to różne ulice. Jeszcze
    dalej na południu, na Bałkanach, normalną rzeczą bywa, że nazwa tej
    samej ulicy może przybierać zupełnie różne formy. Na przykład "ul.
    Sedam Kaštela" w Splicie, to to samo, co "ul. Kaštelanska" ("ul. 7
    kaštela" albo "Kaštelanska ulica" też można napisać i nikt się nie
    będzie czepiać).

    --
    Jarek

  • 38. Data: 2014-04-06 20:41:47
    Od: a...@w...pl

    W dniu czwartek, 3 kwietnia 2014 14:07:03 UTC+2 użytkownik Sylwester Łazar napisał:
    [ciap]
    >urodzonego w 1856
    > we Wrocławiu niemieckiego fizyka, Leo Graetza."

    nie żebym się czepiał ale we Wrocławiu na cmentarzu przy ul. Ślężnej są innego zdania
    czy on fizyk był niemiecki :) a przy okazji na tym samym cmentarzu leży inny z tej
    rodziny znany z wielotomowej historii, bynajmniej nie Niemców.

    Andrzej Kamieniecki

  • 39. Data: 2014-04-06 20:56:38
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

> [...]
    cmentarzu leży inny z tej rodziny znany z wielotomowej historii, bynajmniej
    A tak. Nie skorygowałem tego, bo to była tylko niepełna informacja.
    Był Niemcem, żydowskiego pochodzenia.
    Jednak, jego ojciec Heinrich Graetz miał całkiem sensowne poglądy.
    Jego własne słowa:
    Graetz wykazywał że częsta u rabinów skłonność do talmudycznej praktyki
    analizowania najdrobniejszych aspektów każdego problemu i "rozszczepiania
    włosa na czworo" wywołuje silny sprzeciw otoczenia, że jeszcze gorzej Żydom
    służy zwyczaj - jak sam to sformułował - "przekręcania faktów, chytrego
    mamienia ludzi" oraz "szukania przyjemności i poczucia wyższości z udanych
    oszustw".

    W związku z powyższym, to, że mostek nazwany nazwiskiem jego syna jest
    głupie,
    jednak poglądy ojca wydaja się bardzo mądre.
    S.

  • 40. Data: 2014-04-06 21:08:23
    Od: Grzexs <g...@g...pl>

> [...]
    > ale może to być też "ul. Masarykova". Spotkałem na Słowacji, to inny
    > język, ale czeskie ulice mające ludzkiego patrona też są często z

    Może też być Masarykova Třída (w Ołomuńcu).

    Zawsze byłem przeciw ulicom "czyimś" czyli "imienia kogoś". Różnie to z
    tymi patronami bywa, zwłaszcza tymi związanymi z polityką - a to okazuje
    się, że niesłuszny ideologicznie, a to, że się dopuścił, a to, że z
    nadania określonych sił. Nawet i artystom czy naukowcom można coś
    doczepić - niby wielki naukowiec, nagrodzony noblem, a bił żonę!

    A wracając do Wrocławia - jest tu ciekawy przypadek - ul. Wróbla. Sam
    prof. Miodek się wypowiadał - i nie jest to ulica "kogo/czego" Wróbla,
    ale "jaka" Wróbla. Tylko, że nie da się tego poznać na pierwszy rzut
    oka. Ale "mieszkam przy Wróblej", a nie "przy Wróbla".

    Ale co to wszystko wspólnego z elektroniką?

    --
    Grzexs