    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Mostek Polaka
    Date: Sun, 6 Apr 2014 16:24:56 +0200

    Pan Grzexs napisał:

    > A mnie, jako wrocławianina, gdzie ulice są jakie, a nie czego,
    > zawsze uderzały takie nazwy jak "ul. Śmigłowca". We Wrocławiu
    > byłaby "ul. Śmigłowcowa".

    Wtedy by ktoś mógł zapytać, kto to taki był ten Śmigłowcow i dlaczego
    on nie Wiertaliotow, albo zgoła Gielikopterow. Wrocławskie ulice są
    może konsekwentnie 'jakieś', ale nigdy nie są 'czyjeś', najwyżej
    'kogoś' -- jest więc tak, jak w innych miastach Polski. Ale idźmy dalej
    na południe -- w Czechach może być "ul. Jana Masaryka" (w Pradze jest),
    ale może to być też "ul. Masarykova". Spotkałem na Słowacji, to inny
    język, ale czeskie ulice mające ludzkiego patrona też są często z
    końcówką "-ova".

    My w Warszawie mamy dwie ulice -- jedna Husarii, druga Husarska. Ta
    druga, jak mniemam, milsza wrocławianom. Ale to różne ulice. Jeszcze
    dalej na południu, na Bałkanach, normalną rzeczą bywa, że nazwa tej
    samej ulicy może przybierać zupełnie różne formy. Na przykład "ul.
    Sedam Kaštela" w Splicie, to to samo, co "ul. Kaštelanska" ("ul. 7
    kaštela" albo "Kaštelanska ulica" też można napisać i nikt się nie
    będzie czepiać).

    --
    Jarek