  • 11. Data: 2011-12-13 23:57:49
    Temat: Re: Modernizacja spawarki - potencjometr
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Odpowiedź na to pytanie już padła: tak samo jak mechaniczny. W tych
    > scalakach część cyfrowa jest odseparowana od potencjometru właściwego.
    Są różne, ale generalnie wyciągnąć 3 piny klasyka, użyć 3 pinów ze scalaka
    i to wszystko.
    Ostani link dzisiaj, bo idę spać.
    http://www.analog.com/en/digital-to-analog-converter
    s/digital-potentiometers/products/index.html#Digitia
    l_Potentiometers\

    od 2 zł :-)
    S.

  • 12. Data: 2011-12-14 09:13:56
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Padre" <P...@n...net> napisał w wiadomości

> [...]
    > na włączonej spawarce, co prawda niezbyt jestem do końca pewien względem
    > czego :) ale wygląda, że żadna ze stron potencjometru nie jest wprost na
    > zasilaniu ani na masie, trochę trudno jest eksperymentować na działającej
    > spawarce bo prąd spawania muszę oceniać organoleptycznie a trudno to robić
    > przy biurku:) stąd najbardziej miał bym ochotę przełączać potencjometry.
    > Na razie mam na oku LAA110 jako przekaźnik i przerzutnik zrobiony na
    > CD4093 do eliminacji zakłóceń ze styków przełącznika który na
    > kilkumetrowym kablu trafi do uchwytu spawalniczego.

    Nigdy nie maiłem do czynienia ze spawarką, nigdy nie używałem przekaźników
    elektronicznych, nigdy nie używałem potencjometrów elektronicznych (to tak,
    aby było jasne).
    Widzę, że LAA110 jest na 350V a więc się nie nada.
    Jeśli chcesz użyć elektroniczny przekaźnik to musi być taki na 20...50V, bo
    te mają jako element wykonawczy klucze tranzystorowe, a nie
    tyrystory/triaki, ale parametry "styków" i tak są gorsze od zwykłego
    przekaźnika i bez znajomości układu w którym coś trzeba przełączać moim
    zdaniem nie da się na 100% powiedzieć, że się nada.
    Przekaźniki elektroniczne nie działają wbrew pozorom natychmiast. Opóźnienia
    się chyba liczy w ms i jeśli zakładałeś, że użycie elektronicznego zamiast
    mechanicznego pozwoli tak szybko przełączyć, że elektronika nie zauważy to
    się mylisz.
    Aby przełączyć szybko (czasy liczone w ns) dwa potencjometry trzeba by użyć
    jakieś klucze analogowe. Klucze nie zapewniają izolacji, ich zasilanie
    musiałoby "obejmować" cały zakres napięć występujący na przełączanych
    potencjometrach. Są klucze typu przełączniki - 2 załatwiły by pewnie
    problem. Do sterowania potrzebny jeden stan cyfrowy, ale po drodze
    należałoby zapewnić izolację, aby zakłócenia z długich kabli nie uszkadzały
    układu sterowania i nie dostawały się do nieznanego układu połączonego z
    potencjometrem.
    Potencjometr analogowy ma tę zaletę, że powinien być dla układu widoczny tak
    jakby ktoś kręcił normalnym potencjometrem - odpada wątpliwość, co się
    stanie w czasie przełączania. Wymaga on jednak jakiegoś sterownika aby
    przestawiać na zadane pozycje, chyba, że zadowolisz się dwoma przyciskami -
    jeden daje o krok w górę, a drugi o krok w dół (są takie, które mają taki
    interfejs i nie wymagają procesora). Krok można zwiększyć zamieniając
    naciśnięcie na pewną liczbę impulsów.
    Tak czy siak to rozwiązanie też wymaga izolacji, aby długi kabel nie był
    połączony z układem bo nie wiadomo jaki będzie jego wpływ.

    Ja bym zaczął od wykonania próby ze zwykłym przekaźnikiem i drugim
    potencjometrem. Jak zadziała to tematu nie ma.
    Jeśli układ w którym pracuje potencjometr nie jest wrażliwy na jego
    całkowitą rezystancję, a tylko na pozycję suwaka to do przełączania
    należałoby użyć przekaźników "make before break" - środkowy styk nie
    przeskakuje między dwoma skrajnymi, tylko występuje chwila, kiedy wszystkie
    3 są połączone. Między stanem podłączenia jednego potencjometru a drugiego
    byłby moment, kiedy oba są podłączone równolegle (dla układu rezystancja
    całkowita 2 razy mniejsza, pozycja suwaka pośrednia między jednym a drugim).
    P.G.

  • 13. Data: 2011-12-14 09:33:36
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    Panie Piotrze!
    Ten zbiór ogólnych problemów z potencjalną realizacji przełączenia, jest
    słuszny.
    Problem jednak jest trywialny, a drobne problemy realizacyjne nie stanowią
    tutaj o przeszkodach istotnych.
    Rozwiązań 40 letnia elektronika przyniosła już wiele.
    W szczególności można dać rząd 16 przekaźników, zwierających kolejne
    rezystory i zrobić przełączany
    przetwornik D/C, ale to jest Dużo pracy i powstaje staroć, zresztą
    wymagający konserwacji.
    Myślę, że 2 scalaki DIP8 + transoptor (też DIP8) na przełącznik ciągnięty
    wzdłuż kabla będzie wystarczającym rozwiazaniem,
    na płytce 3 cm2.
    Nie ma co kombinować.
    Mam właśnie teraz takie zlecenie do PCB na kilka małych płytek, jeżeli
    autor chciałby taka płytkę,
    to ją wykonam w programie, i dorobię dla kolegi.
    Pozdrawiam,
    Sylwester

  • 14. Data: 2011-12-14 12:06:04
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    > Mam prostą spawarkę TIG, zajarzanie łuku przez potarcie, z całej
    > automatyki jedynie elektrozawór gazu. Za mało spawam żeby opłacało mi się
    > inwestować w lepszy model, jedyne co bardzo by mi się przydało to przycisk
    > w uchwycie spawalniczym przełączający dwie wartości prądu.

    Przekaźnik R15 i przełączane dwa potencjometry od niskiego i wyoskiego
    prądu.
    Trzeba pamiętać, że pierwotne tam gdzie jest regulacja prądu nie jest
    separowane od sieci.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 15. Data: 2011-12-14 15:07:09
    Od: Padre <P...@n...net>

> [...]
    > bo te mają jako element wykonawczy klucze tranzystorowe, a nie
    > tyrystory/triaki, ale parametry "styków" i tak są gorsze od zwykłego
    LAA110 ma MOSFET-y nie triaki stąd podejrzewałem że się może nadać

> [...]
    > Opóźnienia się chyba liczy w ms i jeśli zakładałeś, że użycie
    > elektronicznego zamiast mechanicznego pozwoli tak szybko przełączyć, że
    Zakładałem głównie "czystość" przełączenia, styki lubią się odbijać a
    nie lubię takich zakłóceń wprowadzać we nieznany układ bez możliwości
    obejrzenia skutków w punktach krytycznych

> [...]
    > drodze należałoby zapewnić izolację, aby zakłócenia z długich kabli nie
    > uszkadzały układu sterowania i nie dostawały się do nieznanego układu
    Zakładałem użycie przerzutnika i przełącznika

    > przyciskami - jeden daje o krok w górę, a drugi o krok w dół (są takie,
    > które mają taki interfejs i nie wymagają procesora). Krok można
    > zwiększyć zamieniając naciśnięcie na pewną liczbę impulsów.
    To odpada, muszę po prostu jednym ruchem przełączać miedzy dwoma
    zadanymi prądami

    > należałoby użyć przekaźników "make before break" - środkowy styk nie
    > przeskakuje między dwoma skrajnymi, tylko występuje chwila, kiedy
    > wszystkie 3 są połączone.

    I to wydaje się najlepszym rozwiązaniem, tylko teraz muszę znaleźć taki
    przekaźnik.

    Dziekuję
    Piotr

  • 16. Data: 2011-12-14 15:16:05
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Odpowiedź na to pytanie już padła: tak samo jak mechaniczny. W tych
    > scalakach część cyfrowa jest odseparowana od potencjometru właściwego.

    NO tak, nie sprawdziłem, że to po prostu przełączane drabinki
    rezystorowe, myślałem jakoś bez żadnych podstaw, że to jakiś rodzaj
    regulowanego cyfrowo źródła napięcia.

  • 17. Data: 2011-12-14 15:20:57
    Od: Padre <P...@n...net>

    Dziękuje za propozycję ale chyba docelowym rozwiązaniem będzie
    przekaźnik "make before break" jak to poradził Piotr Gałka.

  • 18. Data: 2011-12-14 15:38:26
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > LAA110 ma MOSFET-y nie triaki stąd podejrzewałem że się może nadać
    Nie sprawdziłem dokładnie. Rzuciłem tylko okiem na napięcie.

    > Do sterowania potrzebny jeden stan cyfrowy, ale po
    > Zakładałem użycie przerzutnika i przełącznika

    Chyba myślisz o odporności stanu sterującego na zakłócenia, a mi chodziło o
    zakłócenia wprowadzanie do nieznanego układu poprzez połączenie bez izolacji
    kilku metrów kabla w środowisku mocno zakłóconym do potencjometru poprzez
    klucze o których w tym miejscu pisałem.
    P.G.

  • 19. Data: 2011-12-14 15:39:37
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Ja bym zaczął od wykonania próby ze zwykłym przekaźnikiem i drugim
    > potencjometrem. Jak zadziała to tematu nie ma.

    Tego właśnie się obawiam, przełączanie z założenia ma mieć miejsce
    podczas spawania i nie chciał bym żeby podczas tego prąd rósł nawet
    chwilowo do maksimum, boje się uwalić układy mocy w spawarce ani nie
    chce uruchamiać zabezpieczeń.
    Zdaję sobie sprawę że z braku schematu zamierzam się z armatą na muchę
    bo przecież może wystarczyć dodanie zwieranego stykiem przekaźnika
    regulowanego rezystora po odpowiedniej stronie potencjometru w celu
    ustawienia mniejszego prądu. Tu ryzyko stanów nieustalonych jest małe,
    tylko powstaje niewygoda związana z zależnością nastaw. A chciałbym żeby
    mały prąd pozwalał tylko na zajarzenie i podtrzymanie łuku i nie
    zmieniał się razem ze zmianą prądu spawania.

  • 20. Data: 2011-12-14 15:41:35
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > NO tak, nie sprawdziłem, że to po prostu przełączane drabinki rezystorowe,
    > myślałem jakoś bez żadnych podstaw, że to jakiś rodzaj regulowanego
    > cyfrowo źródła napięcia.

    Nie spotkałem takiego z separacją i podejrzewam, że takie nie istnieją.
    P.G.