  • Data: 2014-06-27 21:21:04
    Temat: Re: Mobilne gniazdka elektryczne - używał ktoś coś takiego ?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan J.F. napisał:

    > Jarku, ale to tylko kwestia przyzwyczajenia.

    Ludzie się przyzwyczili do tego, że jednostki siły i masy są równe.
    Zawsze i wszędzie tak było, tyle że Anglicy mieli funty, a my gramy
    lub kilogramy. Ciężar, to najpowszechniejszy przypadek manifestujące
    się siły. Określanie siły przez jednostkę masy i jakieś nieziemskie
    przyspieszenie, to coś, co może wykombinować tylko fizyk teoretyk.

    > Tak jak stopnie Fahrenheita czy Celsjusza, mm Hg czy atmosfery.

    Atmosfera (ta realna) to też naturalna jednostka ciśnienia. Ale tak
    się śmiesznie złożyło, że atmosfera techniczna, fizyczna, i bar są
    do niej i do siebie bardzo zbliżone, choć całkiem inaczej zostały
    zdefiniowane. Dlatego wciąż jest tak, że zdrowi psychicznie ludzie,
    gdy chcą przekazać wyobrażenie o panującym gdzieś ciśnieniu mówią
    np. o stu atmosferach, a paranoicy bredzą o jakichś megapaskalach.

    > Uzywal bys od malego, to bys wiedzial co to znaczy jak lina czy
    > silownik ma 5kN.

    Przecież wiem, że to około pół tony. Czyli lina, na której może pół
    tony zawisnąć, albo siłownik, który tyle podniesie. Bardzo praktyczne.
    Ale wiem też, że jeśli ktoś skręcał liny o założonej wytrzymałości
    500kG, to gdy mu kazali, zaczął po prostu przyczepiać karteczki
    z napisem 5kN. Ani nikt tego nie przeliczał, ani zmian do technologii
    nie wprowadzał.

    > To chyba juz do programu szkolnego trafilo, chyba w jakis egzaminach
    > widzialem.

    Mnie w szkole w oparciu o takie założenia kazali zadania z fizyki
    rozwiązywać. A dawno temu to było.

    > Dobrze ze Francuzi z tym metrem trafili, strach pomyslec jakby np cos
    > blizszego stopy przyjeli, a potem licz czlowieku jaka wytrzymalosc
    > musi miec lina aby na niej 500kg powiesic.

    Kilogramy też by wtedy wyszły inne, bo byśmy mieli inny litr wody.
    Gdyby z tego wyszła jakaś dziwna liczba, to by może w technice
    uchowały się naturalne jednostki siły i masy.

    > A to chyba bardzo stary jestes bo ja pamietam ze funt to 20 szylingow,
    > a szyling to 12 pensow.

    No fakt, chyba skleroza mi zaczyna dokuczać. Pamiętałem, że pensów
    na funta wchodziło 60, ale zdawało mi się, że to jak z podziałem
    czasu albo tuzinami i kopami. No ale to by przecież było zbyt proste!

    > http://en.wikipedia.org/wiki/Pound_sterling#Pre-deci
    mal

    > W jezyku funkcjonowaly jeszcze gwinee, warte 21 sh.

    Czyli coś jakby jeden funt plus VAT. Zupełnie porypany pomysł.

    > Ale potem w zbuntowanej kolonii metra nie wprowadzisz dekretem.

    Chodziło mi o ogólne porządki. Wystarczy popatrzeć choćby na Gibraltar
    -- zrobili wszystko, by wyglądął jak Londyn, a nie jak Hiszpańskie miato.
    Tylko mgły nie udało się dowieźć tyle, ile by chcieli.

    --
    Jarek