    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Mit nieodwracalności zmian w JPG
    Date: Tue, 19 Mar 2013 22:21:43 +0100
    <ki18fk$lg5$1@news2.ipartners.pl> <ki2n20$a5a$1@node1.news.atman.pl>
    <ki2rk1$fe1$1@news.task.gda.pl> <ki2ssr$fvt$1@node1.news.atman.pl>
    <ki2t6l$ith$1@news.task.gda.pl> <ki2tcr$gff$1@node1.news.atman.pl>
    <ki2tun$kll$1@news.task.gda.pl> <ki2vsc$jem$1@node1.news.atman.pl>
    <uggayklqo2ue.q1d57hopaak$.dlg@40tude.net>
    <ki4gq7$4tb$1@node2.news.atman.pl>
    <1tmks31gfdeci$.1j51benpfvw9n$.dlg@40tude.net>
    <ki6o04$aad$1@node2.news.atman.pl>
    <ecp7enojgldn$.uq7vhb2zt3vl.dlg@40tude.net>
    <ki8aj7$2rd$1@node1.news.atman.pl>
    <1c98326uo58n0$.1l0tx6qkt7ryu.dlg@40tude.net>

    W dniu 2013-03-19 20:06, Sylwester Zarębski pisze:

    > No i wreszcie doszedłeś do tego, że nie ma różnicy pomiędzy formatami

    Wreszcie??? :-D Oto cytat moich słów z postu rozpoczynającego ten wątek:

    "...Przecież to samo możemy zrobić z JPG. Wszystko zależy od aplikacji..."

    Czyli po dłuuuugiej dyskusji wreszcie doszedłem do wniosku, że zgadzam
    się sam ze sobą? :-D

    Ok, można różnie moje słowa nadinterpretowywać. Jeśli tak się stanie, to
    mokę przytoczyć jeszcze kilka własnych cytatów gdzie podkreślałem, że
    nie dostrzegam różnicy między formatami w sensie możliwości zarządzania
    ich treścią za pomocą pliku "historii".

    > oraz tym, czy XML jest obok, czy nie.

    Już gdzieś te słowa słyszałem... hmmm ... Tak! To echo w moim pokoju
    jeszcze nie wygasło! :-D

    > Ważne jest czy dane są faktycznie
    > zmienione czy nie (dodanie dodatkowych warstw czy historii nie jest
    > zmianą innej).

    Jako ex-informatyk nieco inaczej interpretuję definicję modyfikacji.
    Projekt w środowisku programistycznym może składać się z setek plików.
    Dokonuję zmiany w jednym z nich i całość może inaczej zadziałać. Mówi
    się wtedy, że powstała nowa wersja oprogramowania. Plik WYNIKOWY jest
    inny bo JEDNA ze składowych projektu zmieniła się. Mimo, że tylko jedna
    ze składowych zmieniła się, mówimy, że cały projekt zyskał nową wersję.

    Analogicznie tu: zmieniamy jedną ze składowych (XML), zmienia się w
    konsekwencji plik wynikowy więc CAŁY projekt (składający się ze
    źródłowego JPG/RAW/cokolwiek + XML + wynik) zyskał "nową wersję" i
    jednocześnie łatwo jest wrócić do "starej wersji". Dlatego zapewne nie
    możemy się dogadać. Inaczej interpretujemy zagadnienie.

    > Ale to nie jest przewaga JPG+XML nad RAW+XML, tylko zapisu do JPG nad
    > RAW. Znacząca różnica, którą staram ci się przekazać, jak również to, że
    > nie od tego zaczęła się dyskusja.

    Dyskusja w zaskakujący sposób zboczyła na ten tor a nie "zaczęła się" od
    tego. Ja wspomniałem tylko o walorach metody zarządzania obrazami
    przypominającej mikro projekty informatyczne. A parę osób stąd wyjechało
    nie z gruszki ni z pietruszki z tekstem, że JPG nie jest lepszy od RAW i
    że jestem głupkiem uważając inaczej - chociaż wcale tak nie uważam :-D
    Niepotrzebnie dałem się wciągnąć w dyskusję i skomentowałem to, że każdy
    format ma swoje zalety i wady a zaletą JPG jest możliwość modyfikowania
    zawartej w nim bitmapy. Tu JPG zyskuje a gdzie indziej traci. Zauważ,
    że po części nawet Ty przyłączyłeś się do tego grona - choć w
    najbardziej dyplomatycznej formie, co doceniam. Wyraźnie napisałem, że w
    przypadku JPG mam możliwość decydowania w w/w środowisku pracy na jakim
    poziomie chcę dokonać zmian: czy w samej bitampie (np. fotomontaż) -
    czyli zapis do JPG z ignorowaniem XML, czy w pliku XML (korekty
    "fotograficzne"). Powyżej piszesz, że jest znacząca różnica między
    jednym a drugim powtarzając tym samym moje słowa wielokrotnie użyte.
    Dostrzegam tą różnicę i właśnie jej istnienie traktuję jako zaletę JPG
    nad RAW we wspomnianym środowisku "projektowym". To samo środowisko nie
    daje mi takiej możliwości w stosunku do RAW (bo nie do tego RAW służy).
    A więc jeśli JPG w tym środowisku "projektowym" daje mi dwie możliwości
    podejścia a RAW jedną, to 2>1 czyli JPG wygrywa 2:1. Dlatego napisałem
    o plusie bitmap nie - RAWowych.

    > Nie ma "odwracalności" zmian w JPG, bo JPG nie ma takiej
    > funkcjonalności.

    JPG nie ale środowisko edycyjne, w którego skład wchodzi dany JPG już
    udostępnia taką możliwość.

    "Wszystko zależy od aplikacji jaką przetwarzamy obraz a konkretnie od
    sposobu w jaki zarządza ona obrazami"

    Marek