    From: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Mit nieodwracalności zmian w JPG
    Date: Mon, 18 Mar 2013 18:38:33 +0100
    <ki18fk$lg5$1@news2.ipartners.pl> <ki2n20$a5a$1@node1.news.atman.pl>
    <ki2rk1$fe1$1@news.task.gda.pl> <ki2ssr$fvt$1@node1.news.atman.pl>
    <ki2t6l$ith$1@news.task.gda.pl> <ki2tcr$gff$1@node1.news.atman.pl>
    <ki2tun$kll$1@news.task.gda.pl> <ki2vsc$jem$1@node1.news.atman.pl>
    <uggayklqo2ue.q1d57hopaak$.dlg@40tude.net>
    <ki4gq7$4tb$1@node2.news.atman.pl>
    <1tmks31gfdeci$.1j51benpfvw9n$.dlg@40tude.net>
    <ki6o04$aad$1@node2.news.atman.pl>

    Dnia Mon, 18 Mar 2013 10:49:46 +0100, Marek napisał(a):

    > Nie! Jesteś w stanie zapisać coś do RAW (bez XML) bezpośrednio ? Bo do
    > JPG w trybie edit jak najbardziej tak. Pomijając, ze taka operacja
    > byłaby bzdurna bo nie do tego RAW służy.

    Oczywiście, że tak. Do DNG możesz zapisać ów XML i mieć go w "środku".
    Tylko, że to nic nie zmienia, bo nie jest ważne, gdzie jest plik, a
    jakie są dane wynikowe.

    > Jednakże JPG może służyć zarówno do zapisywania w nim jak i poza nim (XML).

    Protest! XML to nie JPG, więc JPG nie służy do zapisania zmian "poza
    nim". Błędne nazewnictwo prowadzące do przekłamań.

    > Mamy większe możliwości edycyjne (w sensie dostępnych efektów, filtrów,
    fotomontażu,
    > nanoszenia tekstów) dla bitmap nie RAWowych.

    Możesz RAWa otworzyć w dowolnym programie, który go obsługuje i o ile
    obsługuje powyższe funkcjonalności (czyli np. Photoshop), to powyższe
    twierdzenie jest fałszywe, bo możliwości są dokładnie te same.
    Różnica co najwyżej w tym, że nie pozwala na zapis do RAWa, co jednakże
    i tak mijałoby się z celem.

    Poza tym, podaj mi przykład jednego programu, którym utworzę HDR czy
    fotomontaż z maskami z zapisem historii zmian do osobnego pliku, bo
    inaczej dyskusja jest teoretyczna i bezprzedmiotowa.

    > J/w.Spróbuj nanieść tekst do RAW np. W przypadku JPG mogę sobie
    > powiedzieć "mam gdzieś, że będzie to trwała zmiana" i zrobię to. W
    > przypadku RAW nie ma takiej opcji. Muszę najpierw przekształcić go do
    > JPG czy innego formatu i potem dalej pracować.

    Nanosisz tekst na RAW i eksportujesz do dowolnego innego formatu, np.
    JPG. Najpierw nanosisz tekst, a dopiero eksportujesz. Oczywiście to
    wyłącznie zmiana semantyczna, bo operacja przechowania tekstu nie jest w
    przestrzeni źródłowej RAW, tylko po demozaice.

    [...]
    > Zdjęcia po zmianach
    > drukuję. Jeśli mam komuś przesłać zdjęcie, to tylko wtedy generuję JPG
    > będący "spłaszczeniem" ARW+XMP lub JPG+XMP.

    A drukowanie jest czymś innym jak "spłaszczeniem"?

    > W wolności podejmowania decyzji co do zakresu przetwarzania zdjęć. Tak
    > jak pisałem powyżej: mam potrzebę dopisania "urodziny Zośki" to dopisuję
    > do JPG godząc się z tym, że go nieodwracalnie zmodyfikuję.

    No, ale przecież w RAW+XML robisz to samo -> "zapisujesz do JPG, godząc
    się z tym..." - po tym możesz skasować RAW i powiedzieć, że masz tylko
    obraz wynikowy.

    > No właśnie! Jest to DOKŁADNIE to samo! Cały czas piszę, ze tak też można
    > postępować z JPGami. Część osób w poprzednich dyskusjach wspominała o
    > tym, że tak się nie da.

    Tylko, że to nie jest "postępowanie z JPG", bo nie zapisujesz nic do
    JPG. To jest postępowanie z kopią obrazu lub wirtualnym nakładaniem
    zmian w pamięci i zapisem historii w osobnym pliku.

    > A'propos. Czy znasz jakąś inną aplikację, która tak potrafi? Próbowałem
    > w Camera Raw ale tam się tego nie da osiągnąć.

    W Lightroomie można dokładnie tak samo pracować RAW+XML jak JPG+XML, w
    zasadzie każdy sensowny workflow tak działa.

    > Po raz drugi: w wolności decydowania o sposobie i zakresie modyfikowania
    > obrazu. Mogę zrezygnować z XML przy JPG i go edytować w sposób
    > niedostępny dla RAWów.

    W RAW też możesz zrezygnować z XML i od razu eksportować do JPG.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski