  • Data: 2017-11-23 11:32:01
    Temat: Re: Metoda fotochemiczna - wywolywacz
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki) szukaj wiadomości tego autora

    Marek S <p...@s...com> wrote:

    > Nie, nie zawiera - to jest na opakowaniu napisane nawet :-)

    Rzeczywiście, teraz zerknąłem na zdjęcie w necie i mi się przypomniało :)

    > Dokładnie tak. Wtedy masz 100%-ą powtarzalność. Gdy już za każdym razem
    > będzie wszystko ok, to możesz sobie eksperymentować z przechowywaniem
    > roztworu - choć nie wróżę sukcesów.

    Tak robię. W sumie NaOH jest tak tanie, i tak mało go schodzi, że nie
    warto się bawić w przechowywanie.

    Inna sprawa, że jeśli pójdę w fotopolimer (a na razie wygląda na to, że
    tak będzie), to będzie potrzebny wywoływacz do fotopolimeru (ktoś pisał
    w wątku, że to Na2CO3).

    > To duże stężenie. Ja na takim jadę i jest bardzo ok ale odrobina
    > nieuwagi, minimalne większe stężenie i zeżre wszystko lub powstaną wżery
    > na krawędziach. Na początek obniż stężenie - powiedzmy o 30%. Jak już
    > opanujesz sztukę, to możesz powrócić do w/w. Wygodniej pracuje się z
    > większym.

    No tak - bo wszystko dzieje się wolniej...

    > Tak jak pisałem - jakieś 3g na szklankę zmiękczonej wody.

    Wziąłem tyle samo (i też zmiękczona woda) - i wyszło duże stężenie.

    > Hmmm... sprytne! Ja niestety naświetlarkę mam dwustronną bo sam bym
    > sobie coś takiego zrobił.

    Naświetlarka dwustronna to najlepsze rozwiązanie, niestety droższe. Ja
    bardzo rzadko robię płytki dwustronne.

    A pomysł wziąłem stąd: http://www.electricstuff.co.uk/pcbs.html

    "I made up a combined unit, with switchable UV and white tubes , so it
    doubles as an exposure unit and a light-box for lining up double-sided
    artworks. If you do a lot of double-sided PCBs, it may be worth making a
    double-sided exposure unit, where the PCB can be sandwiched between two
    light sources to expose both sides simultaneously. "

    > Chyba jedyny sensowny.

    Ale one dają linie, podświetlają. Mam wrażenie, że LEDy dawałyby bardziej
    jednolite światło. Z drugiej strony te linie można jakoś rozproszyć...

    > Ok, puszczę Ci email, zadzwoń, pogadamy. Szkoda czasu na słowo pisane
    > przy tak złożonym temacie.

    Dostałem maila, ale tak naprawdę odłożyłem temat na jakiś czas i dopiero
    do niego wróciłem. W sumie słowo pisane zostaje na grupie i wszyscy mogą
    z niego skorzystać :) Ale numer zapisałem, jakbym potrzebował "nagłej"
    pomocy - dzięki! :)

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]