    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Mechanicy (temat ogórkowy)
    Date: Fri, 24 Jul 2015 12:11:39 +0200

    Użytkownik "yabba" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Jeśli jakiś warsztat specjalizuje się w regeneracji alternatorów czy
    > sprężarek, to ma komplety uszczelek, łożysk, zaworków, tulejek czy innych
    > drobiazgów. Ma specjalistyczne narzędzia, szczypce, ściągacze, tokarkę,
    > gaz do próby szczelności, stanowiko pomiarowe alternatorów itp. Rozbiera
    > stare urządzenie, wymienia wszystko co podejrzane i w efekcie dostajemy
    > podzespół o zywotności prawie jak nowy.

    Ok, ale to nie ten przypadek. Tu do wymiany było tylko łożysko - alternator
    jak nowy ale łożysko wyje. Trza je zmienić i tyle. Za pierwszym razem jakieś
    10 lat temu nie było problemu - za drugim (jakieś dwa lata temu) ten sam
    mechanik już nie chciał zmienić łożyska ani żaden inny. Podobnie przy
    sprężarce klimy - klima działa, a jedyny problem to wyjące łożysko sprężarki
    co mechanik sam zdiagnozował. Ale łożyska nie wymieni za to proponuje
    wymianę sprężarki.

    > Mechanik "uniwersalny" nie jest w stanie posiadać wszystkich części i
    > niezbędnych maszyn. Nawet jak wymieni łożysko w alternatorze, to nadal
    > będziesz miał stary alternator z jednym nowym łożyskiem. A cena końcowa
    > będzie niewiele niższa niż za wymiane na podzespół po regeneracji.

    Bez jaj, w Punto za wymianę łożyska zapłaciłem 120zł i działało do końca
    życia samochodu. Za regenerowany altek wołali 600zł + wymiana.

    > Tylko potem klient będzie marudził, że mechanik za głupie czyszczenie
    > drogo sobie policzył.

    Jak głupi klient to będzie marudził, jak mądry to będzie się cieszył że
    zaoszczędził kilka stów i ma naprawione.

    > Mechanik woli naprawić w taki sposób, żeby klient nie wracał z
    > pretensjami. Jeśli wymieni jedno łożysko w alternatorze, to za tydzień
    > może zacząć hałasować drugie, a za miesiąc mogą spalić się diody. Klienta
    > nie będzie interesowało, że za każdym razem co innego nawala w
    > alternatorze.

    > Będzie miał pretensję do mechanika, że już trzeci raz naprawia mu
    > alternator i nie umie go porządfnie naprawić.

    Jak głupi klient co nie wie za co płaci i głupi mechanik który mu tego nie
    wytłumaczy to tak będzie. Ja aż tak złych doświadczeń z mechanikami nie mam.

    Zwykle jak coś jest zepsute to dostaję diagnozę i możliwe sposoby naprawy z
    których sam wybieram jeden. Jeśli wymiana łożyska kosztuje 120zł a
    regenerowany altek 600+wymiana to wniosek jest oczywisty. Nawet jak za
    miesiąc okaże się że trzeba wymienić drugie łożysko to i tak się opłaca
    "zaryzykować". Tym bardziej że łożysko nie pada w aucie kilkuletnim które
    jest warte 50 tys tylko w pełnoletnim które jest warte 5 tys.

    > Żeby zrobić to dobrze. Przy wymianie łożyska trzeba wiedzieć, żeby nie
    > skrzywić piasty przy rozbieraniu, żeby nie walić w młotem w łożysko, żeby
    > nie uszkodzić czujnika ABS. Przy klockach warto przeczyścić i nasmarować
    > zacisk. I podstawa, to pamiętać o dokręceniu koła. Widziałem dwa
    > samochody, w których mechanikowi po serwisie zapomniąło się dokręcić kół.

    Czyli po prostu musi myśleć - ale tego "staż" nie gwarantuje :-)

    > Rozrząd, to wyższa szkoła jazdy. Niektóre silniki wymagają używania
    > szablonów do blokowania kół. Trzeba wiedzieć jak mocno naciągnąć pasek.

    Czyli potrzeba wiedzy a nie doświadczenia. Z tym się zgadzam, ale ta dziś
    jest powszechnie dostępna.

    Pozdrawiam
    Ergie