  • 31. Data: 2009-08-18 10:32:36
    Temat: Re: Matysiaki
    Od: Heraklit <w...@p...onet.pl>

    Był 18 sierpień (wtorek), gdy o godzinie 10:27 *Franc* w pocie czoła
    naskrobał(a):

    > Nie zgadzam się z powyższym.
    > Nauczyć ludzi to można czytania książek, a nie dostrzegania piękna w słowie
    > pisanym.
    nie w słowie, ale przekazanej myśli autora.

    > Dlatego, że albo dla odbiorcy coś może być piękne, albo takie nie
    > jest.
    jasne, a Guernica jest arcydziełem, bo namalował ją Picasso?

    >Przypomina mi się scena z filmu "Stowarzyszenie
    > umarłych poetów", gdy chłopcy w klasie wyrywali kartki z podręcznika do
    > nauki literatury.
    by zostać mistrzem trzeba być uczniem.

    --
    Pozdrawiam,

    Post stworzono 2009-08-18 12:25:28

  • 32. Data: 2009-08-18 11:09:21
    Od: Dariusz Zygmunt <i...@a...net>

    On Tue, 18 Aug 2009 12:32:36 +0200, Heraklit wrote:
    > Był 18 sierpień (wtorek), gdy o godzinie 10:27 *Franc* w pocie czoła
    > naskrobał(a):

    > nie w słowie, ale przekazanej myśli autora.

    A jeśli ta myśl dla przyszłych pokoleń przestanie być czytelna?

    > jasne, a Guernica jest arcydziełem, bo namalował ją Picasso?

    Poniekąd :-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

  • 33. Data: 2009-08-18 11:13:15
    Od: Heraklit <w...@p...onet.pl>

    Był 18 sierpień (wtorek), gdy o godzinie 10:26 *John Smith* w pocie
    czoła naskrobał(a):

    > Zakładasz, że "świński dołek" będzie na tyle długi, że wymrą całe
    > pokolenia tych, którzy mogliby nauczyć?
    > To by oznaczało, że naprawdę nikomu to już do niczego nie jest
    > potrzebne. Ja jestem jednak większym optymistą.
    Mam nadzieję, że kulturą nie będzie tylko serial "Kiepscy", "Brzydula"
    czy papka RMF FM, ...

    > Masz jakieś dane statystyczne z ostatnich dziesięcioleci odnośnie
    > liczebności studentów czy kadry akademickiej ASP czy filologii, które
    > potwierdzałyby spadek zainteresowania Kantem, Konradem czy Kandinskym?
    Nie wiem jak to jest z ilością czytających, ale na pewno spadło
    zrozumienie myśli autorów .

    > Zawsze będą istnieć różne poziomy kultury: masowa papka, elitarna
    > śmietanka i cała masa aspirujących, oglądających stare numery "Life"-a.
    ale mówimy o elicie kulturalnej, która tworzy papkę (programy,
    czasopisma, seriale) dla masy. Robi to celowo, czy brak jej ....
    elitarności?

    --
    Pozdrawiam,

    Post stworzono 2009-08-18 12:45:07

  • 34. Data: 2009-08-18 11:19:00
    Od: Heraklit <w...@p...onet.pl>

    Był 18 sierpień (wtorek), gdy o godzinie 13:09 *Dariusz Zygmunt* w pocie
    czoła naskrobał(a):

    > A jeśli ta myśl dla przyszłych pokoleń przestanie być czytelna?
    pewnie forma przekazu się zdezaktualizuje, ale nie
    pojęcie/archetyp/idea...

    --
    Pozdrawiam,

    Post stworzono 2009-08-18 13:13:40

  • 35. Data: 2009-08-18 11:29:45
    Od: George <j...@N...plieth.com>

    John Smith pisze:

    > Dokładnie tak.
    Nie wiem w jakim jesteś wieku i czy pamiętasz te czasy. Jeśli sam nie
    pamiętasz, to spróbuj wyobrazić sobie, że za komuny (dla ustalenia uwagi
    - oby ją szlag jasny trafił i oby nigdy już nie wróciła!), w kinach,
    prócz "arcydzieł" kinematografii radzieckiej, gościły rzeczywiście
    najwybitniejsze dzieła filmowe, głównie europejskie, ale nie tylko.
    Niejednokrotnie musiałem się zdrowo napocić, aby pogodzić bogactwo
    repertuaru w trójmiejskich kinach z moimi możliwościami czasowymi, oraz
    zdolnością przemieszczania się pomiędzy Gdynią, Sopotem, a Gdańskiem.
    Obecnie, mniejsze kina zupełnie umarły. Zaś w multikinach, w 99%
    repertuar jest przeznaczony dla poziomu intelektualnego 15 - letniego
    Murzyna, jak to mój amerykański przyjaciel mawia.
    A obecny ogólnoświatowy kryzys, który mam nadzieję i Ciebie dotyka, to
    cóż innego, jak nie efekt "magicznej ręki rynku"?
    Weź się człowieku zastanów, zanim zaczniesz farmazony wypisywać!
    J.

    --
    http://plieth.com

  • 36. Data: 2009-08-18 11:35:25
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Heraklit napisał(a):
    > Mam nadzieję, że kulturą nie będzie tylko serial "Kiepscy", "Brzydula"
    > czy papka RMF FM, ...

    "Chcesz usłyszeć słowa,
    To sam je sobie wymyśl"

    Albo konsumuj to, co inni wytworzą. I bądź przy tym wybredny, masz do
    tego prawo.

    > ale mówimy o elicie kulturalnej, która tworzy papkę (programy,
    > czasopisma, seriale) dla masy. Robi to celowo, czy brak jej ....
    > elitarności?

    Poza kulturą masową (TV, czasopisma) jest chyba jeszcze jakiś obszar do
    odkrycia dla bardziej wymagających, prawda? Dlaczego TV miałaby być
    elitarna? Jest masowa z założenia. Elitarny może być teatr, balet czy
    galeria (nieprzypadkowo kosztują więcej niż abonament TV). TV nie musi.

    Jeśli TV uzna, że dla poprawy swojego wizerunku warto zrealizować jakiś
    program popularyzujący jakąś wyższą jakość kulturalną, to to zrobi. W
    innym wypadku jest to nieuzasadniony koszt.
    Mecenat króla wieki temu też przecież nie był bezinteresowny.

    --
    Mirek

  • 37. Data: 2009-08-18 11:40:26
    Od: John Smith <u...@e...net>

    George napisał(a):
    > Obecnie, mniejsze kina zupełnie umarły.

    Umarły, bo po urealnieniu kosztów (państwo przestało Ci dopłacać do
    biletu) okazało się, że klient nie chce pokryć rzeczywistych kosztów
    konsumpcji tej produkcji (siłą rzeczy kierowanej do mniej licznego grona).

    --
    Mirek

  • 38. Data: 2009-08-18 11:42:23
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    George napisał(a):

> [...]
    > prócz "arcydzieł" kinematografii radzieckiej, gościły rzeczywiście
    > najwybitniejsze dzieła filmowe, głównie europejskie, ale nie tylko.

    Masz na mysli "Konfrontacje Przegląd Filmów Świata"? Pamietam, ze
    kolejki w przedsprzedazy byly masakryczne, stalo sie po klika dni. No i
    jak sie na to spojrzy z pespektywy to az takie najwybitniejsze dziala to
    nie byly...

    j.

  • 39. Data: 2009-08-18 12:10:19
    Od: Heraklit <w...@p...onet.pl>

    Był 18 sierpień (wtorek), gdy o godzinie 13:35 *John Smith* w pocie
    czoła naskrobał(a):

    > Poza kulturą masową (TV, czasopisma)
    piszę o mediach masowych, a nie kulturze masowej.

    >TV nie musi.
    a może pełnić rolę edukacyjną?

    > Jeśli TV uzna, że dla poprawy swojego wizerunku warto zrealizować jakiś
    > program popularyzujący jakąś wyższą jakość kulturalną, to to zrobi. W
    > innym wypadku jest to nieuzasadniony koszt.
    jest jeszcze telewizja publiczna, która ma inną misję niż komercyjna.

    > Mecenat króla wieki temu też przecież nie był bezinteresowny.
    wychować, wykształcić elitę...

    --
    Pozdrawiam,

    Post stworzono 2009-08-18 14:00:20

  • 40. Data: 2009-08-18 12:52:49
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Heraklit napisał(a):
    > a może pełnić rolę edukacyjną?

    Może. Jeśli ma w tym interes, albo ktoś (ustawa?) ją do tego zmusi i/lub
    zapłaci.

    > jest jeszcze telewizja publiczna, która ma inną misję niż komercyjna.

    Jak widać :-)
    Masz pomysł, jak to zrobić skutecznie, nie wyrzucając przy okazji
    pieniędzy w błoto?

    > wychować, wykształcić elitę...

    Raczej zaszpanować, np przed władcami innych krajów, poprawić swój
    image, zagłuszyć sumienie, etc.

    --
    Mirek