    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Magazynowanie energii
    Date: Fri, 10 Apr 2015 10:42:24 +0200

    Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości
    >Wszystko jest. W Czechach (kraj górzysty) rząd swego czasu ogłosił
    >wspieranie PV. cudowne ceny płacili żeby ludzie montowali sobie
    >panele na dachach.

    Placili, ale po to, zeby te elektrownie w ogole powstaly.
    A to sie okazal interes dla kazdego. Zanim sie zorientowali, to juz za
    duzo chetnych mialo.

    >Panele dawali, za prąd płacili grubo, więc ludzie nastawiali tego bez
    >opamiętania.
    >No i zaczął się problem, bo duża część mocy w systemie kraju okazała
    >się pracować jak kierunkowskaz w samochodzie. Stare elektrownie
    >musiały wszystkie być włączone na stendbaju,
    >a jak przyszła chmurka, to gaz do dechy, ale tylko na chwilę, bo
    >chmurka zaraz sobie pójdzie.
    >Producenci tych elektrowni zacierali ręce, bo w takich warunkach rury
    >tam trzeszczały od zmęczenia aż miło.

    Nie dotyczy to tylko kawalka rury ? Kociol musi byc ciagle pod para,
    turbina musi sie stale krecic, wiec tylko od zaworu do turbiny - no i
    sama turbina.

    >Żeby nie zajeździc tych elektrowni w miesiąc,
    >rząd nastawiał kupę elektrowni szczytowo-pompowych, do wyrównywania
    >tych wahań.
    >A (jak to w górach czasem bywa), było gdzie stawiać.

    Tylko ze ... nie nastawial. Elektrowni szcz-p nie buduje sie w rok.

    No chyba ze znasz jakies niewymienione tutaj, bo sie Czechom nie
    chcialo wpisac do wikipedii
    http://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99e%C4%8Derp%C3%A1
    vac%C3%AD_vodn%C3%AD_elektr%C3%A1rna#P.C5.99e.C4.8De
    rp.C3.A1vac.C3.AD_vodn.C3.AD_elektr.C3.A1rny_v_.C4.8
    Cesku

    Cztery takie maja, dwie duze z czasow komuny, dwie symboliczne.
    Chmurki maja to do siebie, ze sie tam szybko nie tworza ani nie
    znikaja, tylko wisza sobie. Nawet jak wiaterek zawieje i przegoni, to
    jeden dach zasloni, ale drugi odsloni.

    Czesi od nas prad kupuja, ale robia to w miare stabilnie.
    20 marca byl wyjatek - ok godz 11 eksport do Czech wzrosl z ~900MW do
    ~1050MW.
    W tym samym czasie nasz import z Niemiec spadl z ~1100 do 700MW.
    A to bylo zacmienie na skale europejska.

    >Nakopali zbiorników górnych i dolnych, nakładli rur pomiędzy nimi i
    >nikt się nawet nie zorientował, że (jak to w górach czasem bywa), tam
    >biegnie sobie rzeczka. Płynie więc sobie rzeczka z góry na dół, a
    >wzdłuż niej idą rury, którymi dzielne pompy pompują wodę pod górę.
    >Myślicie że skąd oni te swoje czeskie filmy wymyślali? Z życia!

    Z czasow socjalizmu ?

    Bo trzeba przyznac ze warunki sprzyjaja, troche elektrowni wodnych
    maja, choc w sumie wydaje sie ze malo jak na tak gorzysty kraj, a
    takie elektrownie moga pracowac szczytowo (bez pompowo).

    Po tej akcji z panelami slonecznymi jestem ciekaw sytuacji w czeskiej
    energetyce ... ale rzeczywistej, nie z fantazji.

    A w miedzyczasie Niemcy sobie zainstalowali 40GW w fotoogniwach ...

    J.