  • 21. Data: 2011-09-14 12:33:06
    Temat: Re: Lutownica 60W z kontrolą temperatury za mniej niż 30zł z wysyłką do domu?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "JDX" <j...@o...pl> wrote in message news:j4pesr$iu1$1@news.onet.pl...
    > On 2011-09-13 21:54, Pszemol wrote:
    >> http://www.dealextreme.com/p/heat-adjustable-60w-ele
    ctronics-diy-soldering-iron-100-400-c-220-240v-ac-22
    253

    > Rozumiem że chcesz to kupić jako hobbysta ale ja jako hobbysta uważam, że
    > zamiast tracić czas na oglądanie jakiegoś badziewia po prostu kup sobie
    > markową stację "entry level" np. Ersa Analog 60 za ~150EUR. Niby aż ~20
    > razy drożej :-) ale jeśli się się zastanowić, to wcale nie jest tak
    > kosmicznie drogo. Ponieważ prędzej sam zostaniesz zutylizowany niż ta
    > stacja. :-) Ponadto masz do niej szeroki asortyment bardzo trwałych
    > grotów.

    Chciałem to kupić nie dla siebie tylko dla 12-latki która się lutowaniem
    zainteresowała a jej rodziców nie stać na wydanie 150 euro na takie "hobby"
    co się może za 2 tygodnie znudzić.

    Pytam się czy są tu użytkownicy bo chcę wiedzieć czy taka lutownica nadaje
    się do użytku w ogóle a nie pytam o jej trwałość przy ciągłej pracy na
    produkcji bo przecież wiadomo że to jest lutownica na kilkanaście razy :-)

  • 22. Data: 2011-09-14 12:36:15
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Piotr Gałka" <p...@C...pl> wrote in message

> [...]
    > (dawniej nie była potrzebna).
    >
    > W pracy sporadycznie używam lutownicy z regulacją temperatury (regulacja
    > ustawiana w rączce) i reguluję tak aby mi się dobrze lutowało.
    > W domu mam chyba 30 letnią lutownicę 24V/25W. Mam możliwość regulacji
    > (mocy nie temperatury) bo zasilam ją z zasilacza z wyprowadzonymi
    > napięciami AC 6+6+6+6+6+1+1+1+1+1 V, ale zasilam ją zawsze z 24V i lutuje
    > mi się dobrze bez żadnej regulacji (grot z kawałka drutu miedzianego o
    > średnicy 4mm obrabiany młotkiem i pilnikiem, a czyszczony scyzorykiem).

    Regulacja mocy tym się różni od regulacji temperatury, że w drugim
    przypadku grot dostaje mniej mocy gdy wisi w powietrzu i nie odprowadza
    ciepła do lutowanego przedmiotu a więcej mocy gdy się lutuje i dotyka
    zimnych przedmiotów i temperatura grotu spada.
    Taką z regulacją mocy a nie temperatury - jak ustawisz dobrze na lutowanie
    to grot w spoczynku będzie za gorący i będzie palił cynę na grocie...
    Jak ustawisz ją tak, aby nie palił cyny w spoczynku to będzie za zimny
    do lutowania...
    Pytanie czy ta lutownica z dealextreme ma regulację mocy czy temperatury
    grota :)

  • 23. Data: 2011-09-14 12:37:20
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > P.S. Wlasnie kupilem druga transformatorowke. W Biedronce.
    > Niby nie potrzebuje, stara radziecka przetrwala 40 lat to chyba jeszcze
    > troche wytrzyma, ale 20 zl nie pieniadz.:-)

    Też kiedyś kupiłem drugą (jakiś wyrób rzemieślniczy 55W) bo wydawało mi się,
    że pierwsza (110W) jest za mocna (brak wprawy).
    W ciągu roku plastik z niej całkiem spłynął i wróciłem do pierwszej.

    A pierwszą kupiłem w 1980 roku w Czechosłowacji. Miała fatalny włącznik -
    wymagał tyle siły, że ręka zaczynała zaraz drżeć od samego wciskania
    włącznika. Pod przyciskiem był kawał zgiętej sprężystej blachy którą się
    dociskało do drugiego styku. Udało mi się elegancko pod fabryczny przycisk
    wstawić mikrowyłącznik - chodzi do dziś "miodzio".
    Tylko:
    Gdzie by tu kupić taki mięciutki dwużyłowy kabelek z wtyczką bo oryginalny
    już z 5 razy skracałem i teraz jestem za bardzo uwiązany do gniazdka.
    P.G.

  • 24. Data: 2011-09-14 12:43:44
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości
    > W liceum używałem chińskiej lutownicy za 5zł, w której grot zrobiłem z
    > miedzianego gwoździa dekarskiego - lutowało się tym znośnie elementy
    > przewlekane. Nie wyobrażam sobie jednak lutowania tym części 0805, nie
    > mówiąc już o procesorach w rastrze 0.5mm czy cynowaniu padów QFN na
    > potrzeby hotair.

    Dwadzieścia lat temu przestawiliśmy się z przewlekanych na 1206. Owinąłem
    grzałkę lutownicy drutem miedzianym około 2mm średnicy, wystającą do przodu
    końcówkę zaostrzyłem i działało, ale tylko do tych 1206 - przewlekane drugą
    lutownicą.
    P.G.

  • 25. Data: 2011-09-14 12:47:52
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Piotr,

> [...]
    > Gdzie by tu kupić taki mięciutki dwużyłowy kabelek z wtyczką bo oryginalny
    > już z 5 razy skracałem i teraz jestem za bardzo uwiązany do gniazdka.

    Z kabelkami coraz trudniej - ja kupuje przedłużacze na płaską wtyczkę i
    obcinam gniazdko :)

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 26. Data: 2011-09-14 12:54:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pszemol" <P...@P...com> napisał w

    > Nie wiem - mam w firmie Wellera i Haako, obie ustawione na
    > względnie
    > niską temperaturę 600-650F (315-340'C) i sprawują się bardzo
    > dobrze.
    > Wiadomo że grot długo nieużywany trzeba przetrzeć na mokrej gąbce
    > ale po przetarciu jest błyszczący i gotowy do pracy... cyna nie
    > wypalona.

    bo ona sie tylko powierzchniowo utlenia.

    > Lutownice tanie, z marketów, te bez regulacji temperatury,
    > pracują bardzo
    > dobrze przez pierwsze 5 minut od włączenia ich do prądu, potem
    > się
    > rozgrzewają za bardzo i próba lutowania nimi płytki kończy się
    > paleniem
    > komponentów plastikowych, jak LEDy SMD lub odlepianiem się padów.

    Niewiele jest plastikow ktore wytrzymuja 340C.
    Jeden teflon jeszcze to jakos znosi ale chyba juz slabo .. no, moze
    cos z silikonow.

    Reszte jak najbardziej spalisz, one sie opieraja na tym ze jest to
    jednak troche mniej i krotko.

    J.

  • 27. Data: 2011-09-14 12:59:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > ciepła do lutowanego przedmiotu a więcej mocy gdy się lutuje i
    > dotyka
    > zimnych przedmiotów i temperatura grotu spada.

    Jak lutujesz elektronike to nie wiem czy to sa istotne zmiany. W
    koncu jaki jest rozmiar nozki, a jaki przekroj kontaktu z
    powietrzem.

    Co innego rynne na dachu :-)

    > Pytanie czy ta lutownica z dealextreme ma regulację mocy czy
    > temperatury grota :)

    Nawet jak ma regulacje temperatury, to powstaje pytanie o jakosc
    tej regulacji za 30 zl :-)

    Dobry wellerek ma jednak grot z cieklym metalem :-)

    J.

  • 28. Data: 2011-09-14 13:00:16
    Od: "RobertP." <r...@p...onet.pl>

    On Wed, 14 Sep 2011 14:33:06 +0200, Pszemol <P...@p...com> wrote:

    > Chciałem to kupić nie dla siebie tylko dla 12-latki która się lutowaniem
    > zainteresowała a jej rodziców nie stać na wydanie 150 euro na takie
    > "hobby"
    > co się może za 2 tygodnie znudzić.

    To patrzyłbym też na bezpieczeństwo. Stacja lutownicza jest w tym
    zdecydowanie lepsza - w takim przypadku jest raczej trudno przypadkiem
    przepalić grotem przewód zasilający. Sam kiedyś kupiłem taką budżetową
    chińską lutownicę (no, z 15 lat temu to było), to przewód zasilacjący był
    tak cienki, że topił się lepiej niż cyna na grocie. I jak się lutownica
    trochę rozgrzała, to zrobiło błysk/bum i musiałem włączyć bezpiecznik ;)
    Może jakiś Xytronic? (całkiem spory wybór grotów, w tym minifala - tu
    jeden ze sposobów zastosowania tego typu grotów
    http://www.youtube.com/watch?v=8fQKCzt_QUA ).

    RobertP.

  • 29. Data: 2011-09-14 13:00:21
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > to grot w spoczynku będzie za gorący i będzie palił cynę na grocie...
    > Jak ustawisz ją tak, aby nie palił cyny w spoczynku to będzie za zimny
    Używając od 45 lat lutownic, których moc jest dobra do lutowania, a
    odstawione się (trochę) przegrzewają nauczyłem się nie odstawiać na dłużej
    niż 30s. Jak dłużej to wyłączałem.
    A miedziany grot jak się trochę przegrzeje to dwa ruchy scyzorykiem i po
    sprawie, czego nie można powiedzieć o współczesnych trwałych grotach.

    > Pytanie czy ta lutownica z dealextreme ma regulację mocy czy temperatury
    > grota :)

    Do tej chwili myślałem, że lutownice albo mają regulację temperatury, albo
    nie mają żadnej regulacji.
    P.G.

  • 30. Data: 2011-09-14 13:29:14
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Z kabelkami coraz trudniej - ja kupuje przedłużacze na płaską wtyczkę i
    > obcinam gniazdko :)

    Wydaje mi się, że wszystkie takie kabelki zastosowane do transformatorówki
    okażą się mało wytrzymałe.
    Podobają mi się kable głośnikowe (miedź beztlenowa i te rzeczy ;-)), ale
    niekoszerne LVD.
    P.G.