  • 51. Data: 2011-09-16 11:15:31
    Temat: Re: Lutownica 60W z kontrolą temperatury za mniej niż 30zł z wysyłką do domu?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Chłopski Filozof" napisał w wiadomości grup
    >Przecież każda lutownica (nawet taka ze sklepu
    >WszystkoPoDwaPięćdziesi?t) ma zaawansowany
    >sterownik temperatury - jest nim człowiek który jej używa ,z tym że
    >nie wszyscy używacie wiedz? że maj? t? funkcjonalno?ć . Dzięki
    >zaawansowanej sieci neuronowej , któr? mam zaimplementowan? od
    >urodzenia, odkryłem w wieku lat kilkunastu ,że jak wysun?ć grot z
    >grzałki, jej końcówka jest zimniejsza.

    No i tu sie troche mylisz, bo mam jeszcze lutownice z PRL ktora nie ma
    grota wsadzanego i przykrecanego srubka, tylko nasuwany, choc od biedy
    daje sie i ja regulowac.

    A z drugiej strony - im krotsza lutownica tym mniej sie koniec trzesie
    :-)

    > I już tak od lat kilkudziesięciu wsuwam i wysuwam groty i dobieram
    > rodzaj i grubo?ć cynowo-ołowiowego drucika, w zależno?ci od tego co
    > i jak lutuje, a

    Drucik najmniej istotny, 0.8 tez daje sie rynny lutowac :-)

    >wszystkie wynalazki typu CuriePointReg , czy
    >SuperProcessorTempControll z migaj?cymi diodkami, czy wy?wietlaczami
    >leż? sobie odłogiem ,bo po dłuższym intensywnym użytkowaniu ,co? się
    >w nich zawsze spier...zepsuło.

    A co sie ma popsuc w takim curie - wymienny grot ?
    A jak sie w koncu po paru latach zepsuje i reszta ... czas na nowa.

    Maja jedna zalete - rozgrzewaja sie w minute a nie w trzy :-)

    >A u mnie za sprzężenie zwrotne robi wygl?d grota , kolor cyny ,
    >zapach i intensywno?ć dymu z kalafonii, a to zawsze działa.

    P.S. Tez tak macie ze dym zawsze w oczy ? Jakby sie czlowiek nie
    ustawil, to cos go ciagnie do glowy :-)

    J.

  • 52. Data: 2011-09-16 12:04:24
    Temat: Re: Lutownica 60W z kontrol? temperatury za mniej niż 30zł z wysyłk? do domu?
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > P.S. Tez tak macie ze dym zawsze w oczy ? Jakby sie czlowiek nie ustawil,
    > to cos go ciagnie do glowy :-)

    Jak miałem naście lat dostałem skądś wiatrak średnicy około 25cm na gołym
    silniczku 220V.
    Powiesiłem na ścianie obok biurka. Papiery fruwały, dym w oczy nie leciał,
    ale lutownica ni w ząb nie chciała się dobrze rozgrzać.
    Przy tarciu chrzanu pomaga ponoć ustawiona przed sobą świeczka.
    Może świeczka postawiona tuż za obszarem roboczym pociągnęłaby dym do
    siebie.
    P.G.

  • 53. Data: 2011-09-16 15:30:44
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Piotr Gałka" <p...@C...pl> wrote in message
> [...]
    > Przy tarciu chrzanu pomaga ponoć ustawiona przed sobą świeczka.
    > Może świeczka postawiona tuż za obszarem roboczym pociągnęłaby dym

    Świeczka to tylko rodzaj wentylatora... co dmucha do góry zasysa od dołu.

  • 54. Data: 2011-09-16 20:49:53
    Od: Piblokto <t...@g...pl>

    W dniu 2011-09-15 08:18, Zbych pisze:

    > A tu masz ten sam model:
    > http://www.biall.com.pl/item,Xytronic_LF369D_Stacja_
    lutownicza_cyfrowa_230V_45W,201009.html

    To ma tylko regulację temperatury, bez skutecznej jej stabilizacji.
    Do stabilizacji wykorzystano tylko nieliniowość rezystancji grzejnika,
    bez jakiegokolwiek czujnika temperatury co jest mało skuteczne.

    --
    Piblokto

  • 55. Data: 2011-09-16 21:19:33
    Od: Adam Dybkowski <a...@g...6c7o8m>

    W dniu 2011-09-15 23:50 mk napisał(a):

    > Groty minifale do tej lutownicy widziałem...
    > Ale grotu mikrofali nie. Czy zdradzisz gdzie taki grot dostałeś?

    Chodziło oczywiście o minifalę. Literówka.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 56. Data: 2011-09-16 22:25:32
    Od: "nenik" <n...@o...pl>

    > I już tak od lat kilkudziesięciu wsuwam i wysuwam groty i dobieram rodzaj i

    > grubość cynowo-ołowiowego drucika, w zależności od tego co i jak lutuje, a

    > wszystkie wynalazki typu CuriePointReg , czy SuperProcessorTempControll z

    > migającymi diodkami, czy wyświetlaczami leżą sobie odłogiem ,bo po dłuższym

    > intensywnym użytkowaniu ,coś się w nich zawsze spier...zepsuło. A u mnie za

    > sprzężenie zwrotne robi wygląd grota , kolor cyny , zapach i intensywność

    > dymu z kalafonii, a to zawsze działa.

    PRL sie skonczyl , juz nie trzeba "rzezbic w miekkim" . Sterownik do regulacji
    wcale nie musi miec wyswietlacza , wystarczy kontrolka zasilania z sieci ew.
    zalaczenie grzalki to wszystko . Dla mnie sprzezeniem zwrotnym byl czas
    poswiecony na ew. poprawki elementow uwalonych termicznie lub elektrostatycznie
    . Metody kolegi moze i sie sprawdzaja jesli uzywa sie elementow zaprojektowanych
    30 lat temu . Obecnie takie podejscie to tylko strata czasu .

    > Bo tak to już jest ,że nawet na Stradivariusie muzyk bez słuchu nutki

    > czysto nie zagra , a dobry skrzypek to nawet na jednej strunie rozpiętej na

    > klepce parkietowej koncert taki potrafi zagrać ,że dech zapiera.

    taa kamerton zostal zaprojektowany przez super komputer

  • 57. Data: 2011-09-16 23:08:45
    Od: Padre <P...@n...net>

    W dniu 2011-09-16 00:16, Michoo pisze:
    > Z tego co rozumiem jest drut oporowy "zatopiony" w ceramice - dzięki
    > temu powinien być lepszy transport ciepła i ochrona przed drganiami.

    Swego czasu rozbierałem jedna z pierwszych na rynku lutownic z
    ceramiczną grzałką bo przestała działać po upadku, jak się okazało
    właśnie ta grzałka pękła w poprzek na dwie części, nie było tam drutu
    oporowego tylko w kanałach w ceramice jakiś spiek proszku o kolorze
    tytanowym.

  • 58. Data: 2011-09-17 01:35:12
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Pszemol napisał:
    > Na czym polega konstrukcja "ceramicznej" grzałki?
    > Nie ma w niej drutu oporowego tylko jakaś ceramika przewodząca prund?

    Nie wiem dokładnie jak jest zrobiona grzałka ceramiczna. Ogólnie wygląda
    jak papieros z wyprowadzonymi przewodami. Na drugim końcu ma przyklejony
    czujnik temperatury. Grzałka wchodzi do wnętrza grota. Czujnik na
    szczycie grzałki siedzi głęboko w grocie.

    Zalety:
    Podobno wieczna, bo zwoje drutu wiszące w powietrzu potrafią się
    przepalić a ceramika osłania przed utlenianiem.
    Szybko nagrzewa grot, bo jest w jego wnętrzu. Trwa to około 30 sekund.
    Dioda sygnalizuje osiągniecie nastawionej temperatury. Lutowanie grubym
    grotem po prostu powoduje częste podgrzewanie. Można lutowac delikatne
    elementy a po zmianie grota zająć się czymś solidniejszym.
    Mniej grzeje w dłoń trzymającą uchwyt, bo jest we wnętrzu grota.

    Wady:
    Puknij zbyt mocno lutownicą a pęknie i zaleta numer 1 traci na znaczeniu
    :-)

    Mam Xytronica 136 i bardzo ją sobie chwalę. Nie chciałem 137 z
    wyświetlaczem, bo to zbędna komplikacja konstrukcji i łatwiejsze
    uszkodzenie. W środku jest bardzo dobrze wykonana. Jedyna wada, to
    sztywniejszy kabel łączący lutownicę ze stacją. Sztywniejszy niż w
    Wellerkach.

    Wracając do Twojego pierwotnego postu - nie potrafię powiedzieć, czy
    nadaje się dla 12 letniej początkującej hobbystki. Nie znam jej.
    Transformatorówka jest za ciężka, no chyba że to jest solidna dziewucha
    :-) Grzałkowa wymaga podstawki i cały czas grzeje. Lekka część w ręku
    ale trzeba z nią ostrożnie. Jak potencjalna użytkowniczka jest
    roztrzepana, to szybko się oparzy albo przepali kabel i tu bym bardzo
    optował za zasilaniem z napięcia bezpiecznego.
    Kiedyś licho mnie podkusiło, żeby kupić prostą lutownicę grzałkową i
    okazało się, że największą jej wadą był wyjątkowo uciążliwy grot.
    Wystarczyło lekko drapnąć czubek i już go nie zregenerowałem a cyna nie
    chciała się na nim trzymać. Uciekała na boki. Co ciekawe grotem
    podgrzewam lutowany punkt i do niego dotykam cyną, więc teoretycznie
    grot nie musi być zwilżany ale ten po prostu odrzucał mi cynę na bok.
    Kupiłem do domu Xytronica i problemy się skończyły. Ważne - do lutownicy
    dają w zestawie grot szpila, z ostrym czubkiem. To chyba nadaje się do
    lutowania w zegarku i wyjątkowo małych elementów SMD. Prawie zawsze
    stosuję grot mały śrubokręt. Czasami do dużych elementów zakładam
    większy śrubokręt. To jest moje przyzwyczajenie. Szpila ma bardzo małą
    powierzchnię styku z grzanym elementem i jakoś lepiej mi pasuje szersza
    końcówka - bodaj 1,8mm według katalogu. Na tyle jest lepsza, że kupiłem
    kilka na zapas + grzałkę.
    Podsumowując - lepiej niech potencjalna kandydatka przetestuje różne
    rozwiązania (np. u znajomych), bo może się okazać, że jakiś mały
    drobiazg będzie jej mocno przeszkadzał, np. kształt końcówki grota, albo
    sztywność kabla, albo polubi czyścik z mosiądzu zamiast mokrej gąbki.
    Ktoś jej przecież musi pokazać jak się lutuje. Filmiki z Youtube nie
    wystarczą.
    Maciek