  • 11. Data: 2011-09-14 05:42:43
    Temat: Re: Lutownica 60W z kontrolą temperatury za mniej niż 30zł z wysyłką do domu?
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2011-09-13 21:54, Pszemol wrote:
    > http://www.dealextreme.com/p/heat-adjustable-60w-ele
    ctronics-diy-soldering-iron-100-400-c-220-240v-ac-22
    253

    Rozumiem że chcesz to kupić jako hobbysta ale ja jako hobbysta uważam,
    że zamiast tracić czas na oglądanie jakiegoś badziewia po prostu kup
    sobie markową stację "entry level" np. Ersa Analog 60 za ~150EUR. Niby
    aż ~20 razy drożej :-) ale jeśli się się zastanowić, to wcale nie jest
    tak kosmicznie drogo. Ponieważ prędzej sam zostaniesz zutylizowany niż
    ta stacja. :-) Ponadto masz do niej szeroki asortyment bardzo trwałych
    grotów.

  • 12. Data: 2011-09-14 06:41:24
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello JDX,

    Wednesday, September 14, 2011, 7:42:43 AM, you wrote:

> [...]
    > tak kosmicznie drogo. Ponieważ prędzej sam zostaniesz zutylizowany niż
    > ta stacja. :-) Ponadto masz do niej szeroki asortyment bardzo trwałych

    Na muchy też polujesz z armatą?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 13. Data: 2011-09-14 07:47:57
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2011-09-14 08:41, RoMan Mandziejewicz wrote:
    [.....]
    > Na muchy też polujesz z armatą?

    No wiesz, ta stacja to nie jest żadna "armata" tylko "łapka" z wyższej
    półki. :-)

  • 14. Data: 2011-09-14 07:57:32
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello JDX,

    Wednesday, September 14, 2011, 9:47:57 AM, you wrote:

    > No wiesz, ta stacja to nie jest żadna "armata" tylko "łapka" z wyższej
    > półki. :-)

    Dla kogoś, kto lutuje raz na ruski rok to jest armata. Nie piszę, że
    od razu Gruba Berta ale armata na pewno.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 15. Data: 2011-09-14 08:11:30
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Ale generalnie do okazjonalnego lutowania dla początkującego
    > hobbysty to może zdać egzamin jak nie ma budżetu na porządną
    > stację lutowniczą...

    Nie wiem co daje porządna stacja w przypadku hobbysty ?
    Problem/potrzeba regulacji pojawiła się wraz z większymi mocami lutownic
    (dawniej nie była potrzebna).

    W pracy sporadycznie używam lutownicy z regulacją temperatury (regulacja
    ustawiana w rączce) i reguluję tak aby mi się dobrze lutowało.
    W domu mam chyba 30 letnią lutownicę 24V/25W. Mam możliwość regulacji (mocy
    nie temperatury) bo zasilam ją z zasilacza z wyprowadzonymi napięciami AC
    6+6+6+6+6+1+1+1+1+1 V, ale zasilam ją zawsze z 24V i lutuje mi się dobrze
    bez żadnej regulacji (grot z kawałka drutu miedzianego o średnicy 4mm
    obrabiany młotkiem i pilnikiem, a czyszczony scyzorykiem).
    P.G.

  • 16. Data: 2011-09-14 11:44:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pszemol" <P...@P...com> napisał w
    m-grot-podstawka-i1796429232.html

    > Dzięki, ale nie jest to porównywalna lutownica...
    > Przy lutowaniu elektroniki ważna jest jakaś kontrola
    > temperatury bo grot pozostawiony sam sobie po
    > prostu spala/utlenia lutowie i kalafonię...

    Nie wystarczy, nawet te z regulacja i na lut Sn-Pb to robia, to co
    dopiero w bezolowiowych czasach.

    Musialaby jeszcze byc jakas opcja obnizania temperatury w spoczynku
    ... kiedys sobie cos takiego zrobilem za namowa Wojciechowskiego,
    potem jednak przestawilem sie na transformatorowke :-)

    J.

  • 17. Data: 2011-09-14 11:46:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> napisał w
    wiadomości news:1685293891.20110914095732@pik-net.pl...
    > Dla kogoś, kto lutuje raz na ruski rok to jest armata. Nie piszę,
    > że
    > od razu Gruba Berta ale armata na pewno.

    Wczoraj poczulem potrzebe przelutowania gniazda w telefonie i
    stwierdzilem brak armaty :-)
    No moze nie tyle armaty co precyzyjnej snajperki i mikroskopu
    warsztatowego :-)

    J.

  • 18. Data: 2011-09-14 11:50:30
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 14.09.2011 10:11, Piotr Gałka pisze:
    > Nie wiem co daje porządna stacja w przypadku hobbysty ?
    Daje naprawdę sporo - zaczynając od lepszych jakościowo grotów a kończąc
    na stabilnej temperaturze. Przy czym "porządna" to będzie elwik, czy
    chińszczyzna za 100-200zł a niekoniecznie weller za 1.5k.

    > Problem/potrzeba regulacji pojawiła się wraz z większymi mocami lutownic
    > (dawniej nie była potrzebna).
    Ja bardzo sobie chwalę regulację, mimo, że lutownicę mam OIDP 30W.
    Goldpiny się nie krzywią, rurki termokurczliwe nie palą, pady nie odklejają.

> [...]
    > lutuje mi się dobrze bez żadnej regulacji (grot z kawałka drutu
    > miedzianego o średnicy 4mm obrabiany młotkiem i pilnikiem, a czyszczony
    W liceum używałem chińskiej lutownicy za 5zł, w której grot zrobiłem z
    miedzianego gwoździa dekarskiego - lutowało się tym znośnie elementy
    przewlekane. Nie wyobrażam sobie jednak lutowania tym części 0805, nie
    mówiąc już o procesorach w rastrze 0.5mm czy cynowaniu padów QFN na
    potrzeby hotair.

    Michoo

  • 19. Data: 2011-09-14 11:52:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał
> [...]
    > wyprowadzonymi napięciami AC 6+6+6+6+6+1+1+1+1+1 V, ale zasilam
    > ją zawsze z 24V i lutuje mi się dobrze bez żadnej regulacji

    Moze dobrze dobrana, dawniej uzywalem lutownicy wraz ze
    sciemniaczem tyrystorowym, bo jednak troche za goraca byla.
    I tak jak Pszemol pisze - wypala kalafonie i lutowie.
    Taka ze stabilizacja, a obecnie i regulacja jeszcze lepsza.

    To jak bylo wiecej lutowania, bo doraznie to transformatorowa.

    P.S. Wlasnie kupilem druga transformatorowke. W Biedronce.
    Niby nie potrzebuje, stara radziecka przetrwala 40 lat to chyba
    jeszcze troche wytrzyma, ale 20 zl nie pieniadz.:-)

    J.

  • 20. Data: 2011-09-14 12:30:35
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > kiedys sobie cos takiego zrobilem za namowa Wojciechowskiego, potem jednak
    > przestawilem sie na transformatorowke :-)

    Nie wiem - mam w firmie Wellera i Haako, obie ustawione na względnie
    niską temperaturę 600-650F (315-340'C) i sprawują się bardzo dobrze.
    Wiadomo że grot długo nieużywany trzeba przetrzeć na mokrej gąbce
    ale po przetarciu jest błyszczący i gotowy do pracy... cyna nie wypalona.

    Lutownice tanie, z marketów, te bez regulacji temperatury, pracują bardzo
    dobrze przez pierwsze 5 minut od włączenia ich do prądu, potem się
    rozgrzewają za bardzo i próba lutowania nimi płytki kończy się paleniem
    komponentów plastikowych, jak LEDy SMD lub odlepianiem się padów.