  • 51. Data: 2009-06-01 20:49:16
    Temat: Re: Lustrzanka ze spacer-zoomem czy kompakt?
    Od: j...@a...at

    > Większość tanich, analogowych kompaktów AF tak właśnie działała. Pod podanym
    > linkiem masz wymienionych kilka (tych bardziej kultowych) - Nikon 35TiQD,
    > Canon AF35M, Contax T2. Wymieniają też Contaxa T3 - ale to błąd - T3 różnił
    > on się od starszego T2 między innymi właśnie wprowadzeniem pasywnego AF.
    >
    > --
    > Pozdrawiam!
    > Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

    troche pogooglalem i zdumiewajace jak sprzeczne sa informacje

    np

    http://www.henner.info/focus.htm

    Aktiver Autofokus

    Dies Methode wurde 1980 bei der Kompakt-Kamera Canon AF 35 M erstmals
    eingesetzt und seitdem in vielen Kompaktkameras verwendet. Hier wird
    ein unsichtbaren (!) Infrarot-Lichtstrahl ausgesendet und aus der
    Reflexdauer (Zeitdifferenz) auf die Entfernung geschlossen.
    Selbst bei völliger Dunkelheit sind Blitzaufnahmen im Nahbereich(!)
    dann möglich!
    Nachteil dieses System ist die begrenzte Reichweite! Bei manchen
    Kameras ist bei ca. 1,5m Schluss.

    pisza ze w canonie 35 mierzony byl czas od chwili wyslania sygnalu
    przez nadajnik do dotarcia do odbiornika.
    wspominaja ze nie dzialalo przez szybe i wada byl maly zasieg , zaleta
    duza szybkosc.

    wikipedia niemiecka pisze z kolei cos innego .

    nie che mi sie juz dzisiaj szukac- ostatecznie to zeszloroczny snieg.

  • 52. Data: 2009-06-01 21:13:57
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    <j...@a...at> napisał:

    >[...]
    >

    > nic nie bylo i nie jest ruchome do dzisiaj.

    Jak już pisałem (co wyciąłeś cytując) można aktywny AF zrealizoważ na różne
    sposoby - z ruchomym nadajnikiem, odbiornikiem lub bez elementów ruchomych.

    >tak bylo
    >po przejsciu maximum okreslonego na zasadzie pomiru fazy lub kontrastu
    >nastepowalo wyzwolenie migawki.

    Jak juz pisałem proste znalezienie maksimum sygnału to inne zagadnienie niż
    detekcja fazy czy kontrastu. Detekcja fazy lub kontrastu są wykorzystywane w
    pasywnych systemach AF - proponuję żebyś to sobie doczytał - np. pod adresem
    http://en.wikipedia.org/wiki/Autofocus.

    Np.http://www.canon.com/camera-museum/camera/film/da
    ta/1976-1985/1979_af...-

    >tak ta zasada jest wykorzystywana w detekcji fazy .

    Zaraz przeczytam, ze w silniku Diesla też wykorzystywana jest detekcja
    fazy...

    >swiadczy - musza byc dwa elemnty porownawcze ( dziiaj sa to
    >minimpatryce)

    Do znalezienia maksimum sygnału?

    >[...]
    >
    >tak , ale to najczesciej detekcja fazy ( wspomniany przez Ciebie canon
    >35 - zrobil wlasne rozwiazenie w stosunku do amerykanskiego
    >stosowanego w konice)
    >wprowadzil podswietlanie , uproscil calosc.

    Triangulacja to w/g Ciebie detekcja fazy?

    >[...]
    Konica

    >ja ja mam do dzisiaj i kupilem w polowie lat 80-tych o ile pamietam
    >kosztowala tyle co kompakty dzisiaj - czyli tania.
    >[...]

    W połowie lat 80-tych - czyli ok. 8 lat po wejściu na rynek. Wtedy
    faktycznie mogła być już tania. Dzisiaj cyfrowego kompakta sprzed kilku lat
    też za bezcen kupisz.

    >[...]
    >
    >poczytaj jak dzaila detekcja fazy . maximum wystepuje w momencie
    >zgodnosci faz.

    Z czego bynajmniej nie wynika, ze trzeba użyć akurat detekcji faz by je
    znaleźć.

    >nie sadze

    A ja nie tylko sądzę, ale i widzę, że albo nie umiesz cytować, albo
    świadomei tniesz tekst tak, aby nie można było zorientować się, o co
    chodziło. Bo moje określenie 'Bzdura' nie odnosiło się do tekstu który przed
    nim zostawiłeś, a do tego, co wyciąłeś - przeinaczajac całkowicie sens
    wypowiedzi.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 53. Data: 2009-06-02 08:15:45
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    j...@a...at pisze:

    > Podczerwonych AF nie przypominam sobie , aby znalazly zastosowanie w

    Wszystkie moje kompakty analogowe miały pomiar podczerwienią
    lub fixed focus. Żaden nie analizował obrazu.

  • 54. Data: 2009-06-02 08:22:46
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Marek Wyszomirski pisze:

    > W ten sposób działają dalmiewrze laserowe, ale wątpię czy technologia
    > taka była stosowana w aparatach fotograficznych - szczególnie
    > kilkanaście lat temu. Nie te koszty.

    To jest całkiem proste i tanie. Możesz nawet znaleźć kity do
    samodzielnego montażu. Sam coś takiego kiedyś zrobiłem dla zabawy,
    circa 15 lat temu. Dokładność oczywiście nie była zbyt wielka,
    rzędu kilkudziesięciu cm bodajże, ale wystarczająca do takich
    zastosowań jak AF w kompakcie (gdzie z pewnością mogli upakować
    układ zrobiony bardziej profesjonalnie niż ten mój).

  • 55. Data: 2009-06-02 11:37:56
    Od: j...@u...at

    On 2 Jun., 10:15, Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury> wrote:

    > Wszystkie moje kompakty analogowe miały pomiar podczerwienią
    > lub fixed focus. Żaden nie analizował obrazu.
    >
    > --
    > Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    >     z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
    > gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

    nie twierdze ze tak, nie bylo . ja takiego aparatu nie mialem a w
    chwili kiedy pojawily sie na rynku fotografia sie nie interesowalem.

    czyli cos sie wyjasnia.

    wynika z przytoczonych informaji , iz podczerwien byla stosowana
    aktywnie , i na podstawie pomierzonego czasu niezbedniego do
    pokonania drogi przez podczerwnie okreslano odleglosc.
    To rozwiazanie ponoc zastosowal Canon 35AF po raz pierwszy i ono sie
    umasowilo nastepnie.

    nie bylo tam zadnych elementow ruchomych , lusterek sprzezonych
    itp.itd- to wyjasnienie wydaje mi sie przykonywujace.

    innym zastosowaniem podczerwni bylo uzycie jej do podswietlania celu ,
    o czym pisze niemiecka wiki , ale nie bylo to ze tak powiem
    rozwiazanie rzyczywiscie specyficzne dla podczerwieni , gdyz te
    systemy dzialaly takze przy swietle dziennym bez uzycia podczerwieni.

    ale w systemie aktywnego AF na podczerwien odleglosc byla okreslona
    przed zrobieniem zdjecia - tzn w tym wypadku czas od nacisniecia
    spustu do wyzwolenia migawki byl czasem opoznienia ( schutter lag )
    inaczej bylo w kompaktach z detekcja kontrastu , gdzie po nacisnieciu
    spustu , obraz byl analizowany ( kontrast) w trakcie ruchu obiektywu .

    Mozemy chyba na obecny stan dyskusji przyjac , ze wyjasnilismy z
    wystrarczajaca dokladnosci zasade stosowanych seryjnie af w kompaktach
    analogowych.

  • 56. Data: 2009-06-02 11:48:01
    Od: j...@u...at

> [...]
    > nim zostawiłeś, a do tego, co wyciąłeś - przeinaczajac całkowicie sens

    teraz juz nie dojdziemy do tago co chcialem wyciac , a czego nie
    chcialem . co jest bzdura a co nie.

    na obecny stan dyskusji wynika, ze podczerwn byla stosowana aktywnie
    i dzialalo to na zasadzie pomiaru czasu . czyli musial zostac
    wypuszczony przez nadajnik ciag impulsow , odbiornik go bramkowal - na
    podstwie czasu rozchodzienia okreslano odleglosc.
    To musialo dzialac na niewielkie odleglosci - bo podswietelnie w ten
    sposob np odleglego o 100 m motywu bylo niemozliwe . W tym wypadku
    kamera musiala przechodzic albo na nieskonczonosc lub jej cos
    bliskiego.
    I to jest to co mozna nazwac AF "na podczerwien" .
    Dzalalo to analogicznie wg tej samej zasady co af ultradzwiekowy u
    polaroida.

    Podczerwien byla rowniez stosowana do podswietlania celu w aparatch z
    detekcja fazy lub kontrastu.

    natomiast nie natknalem sie na blizsze wyjasnienia , iz w tych
    kompaktach stosowano jakis dalmierz optyczny wykorzystujacy
    podczerwien - o czym wspomina polska wiki ( ale wiemy ze wiki nie jest
    zrodlem wiedzy pewnej ).
    NIe spotkalem opisu rozwiazania z poruszajacymi sie jakimis elementami
    optycznymi okreslajacymi odleglosc na tej samej zasadzie w jakiej w
    starozytnosci okrealano np wysokosc piramid - czyli wg jakis regul
    triangulistycznych.
    Moim zdaniem wiazka podczerwieni byla do tego celu zbyt rozproszona .

    czy sie z tym zggadzasz ?

  • 57. Data: 2009-06-02 11:50:02
    Od: jian <j...@p...fm_nie_dla_spamu>

    awygo wrote:
    > U?ytkownik "Krzysiek ?uczak" <k...@p...onet.pl> napisa? w
    > wiadomo?ci news:gvqq62$nsc$1@news.onet.pl...
    >
    > Wzoraj rozwa?a?em wymian? Canona na Nikona, wi?c przy tej okazji por?wna?em
    > D90 + 18-105 VR z 40D + 17-85 IS. ?byt wielu zdj?? nie zrobi?em, kilka
    > portret?w w sklepie. Ostro?? moim zdaniem bardzo przyzwoita, por?wnywalna do
    > tego stopnia, ?e nie potrafi? powiedzie?, kt?ry jest ostrzejszy. Natomiast
    > ten plastik Nikona.... Autofokus dzia?a zdecydowanie wolniej. Pozosta?em
    > przy Canonie.

    no to żes se porównał obiektywy lol

    weź puchę d90 i puchę 40d (na pewno w sklepie mają) do tego zapnij
    50/1.8 (tez pewnie w sklepie mają)

    zrób zdjęcia tego samego ujęcia i wtedy porównuj

    a tak wziąłeś 2 odmienne obiektywy i chcesz porównywać jakość
    no wybacz ale to porównywanie to tak jakby porównywać:
    auto typu kombi z autem typu limuzyna niby to samo a jednak całkiem inne
    i do innych celów przeznaczone

  • 58. Data: 2009-06-02 15:44:06
    Od: "J." <j...@i...pl>

> [...]
    > I to jest to co mozna nazwac AF "na podczerwien" .
    > Dzalalo to analogicznie wg tej samej zasady co af ultradzwiekowy u

    Chryste! Ileż razy można tłumaczyć, że NIE!!!
    Tam [tzn. w tych podczerwonych aktywnych AF] nie było ŻADNEGO pomiaru czasu,
    zrozumże wreszcie!!!

> [...]
    > triangulistycznych.
    > Moim zdaniem wiazka podczerwieni byla do tego celu zbyt rozproszona .

    Nie, nie zgadzam. Tworzysz skomplikowaną rzeczywistość zamiast uznać proste
    jak cep [łatwe w realizacji i tanie] rozwiązanie, które tłumacża Ci
    przystępnie 2 czy nawet 3 osoby:

    1. Nie ma najmniejszego problemu, aby wiązkę światła [w tym konkretnym
    przypadku podczerwieni] emitowana przez diode LED skupić za pomoca prymitywnej
    [plastikowej] soczewki tak,aby dawała w odległosci kilku-kilkunastu nawet
    metrów plamkę o rozmiarach kilku-kilkunastu centymetrów maksymalnie.
    Poeksperymentuj w zakresie widzialnym z diodami LED i soczewkami nocą w
    ciemnym pokoju... Nawet jak na dużych odległosciach plamka bedzie słabo
    widoczna, patrz pkt. 2
    2. Nie ma najmniejszego problemu, aby taki sygnał, odbity od przeszkody w
    odległosci j.w., zarejestrować przy pomocy detektora opartego na fotodiodzie,
    o ile ten sygnał jest modulowany [b. ważne, bo inaczej nie sposób go
    zidentyfikować, poza tym można tak złapać b. słaby sygnał!!!]
    Dowód: strzał z pilota telewizyjnego w białą ścianę tyłem do telewizora. W
    zależnosci od odległości, kąta pod jakim to zrobimy, stanu baterii taka
    sztuczka może się udać, choć nie jest to wcale łatwe. Podobnie z pilotem od
    klimatyzacji. Już nie pamietam, z którym mi sie ta sztuczka kiedyś udała. A
    wiązka z pilota ze względów użytkowych jest o wiele bardziej rozproszona niż
    ta nadawana przez czujnik AF.
    3. Żeby zgrubnie ocenić odległość metoda triangulacji, wystarcza [pisze już 3-
    ci raz, wierzę,że jednak zrozumiesz] wysłać wąski snop z nadajnika prosto
    przed siebie. Ponieważ czujnik odbiorczy jest przesunięty o 1-2cm [z autopsji
    i ze zdjęć aparatów], to w odległości o jakiej mówimy bez problemu nastapi
    sytuacja,że zwrotny sygnał będzie padał na detektor niecentralnie. Jeśli zatem
    detektorem bedzie podwójna fotodioda i zwykły różnicowy wzmacniacz operacyjny,
    masz na wyjsciu sygnał, będący miarą odległości. Co ciekawe, brak owego
    sygnału, wskazujący "nieskończoność" teoretycznie powstaje na dwa sposoby:
    albo odbiornik nie rejestruje sygnału w ogóle, gdy cel jest naprawde daleko
    [no, od pasma górskiego na horyzoncie raczej nie wróci], albo gdy nawet odbije
    sie od lustra umieszczonego, powiedzmy na 21-tym metrze, wtedy oświetli diody
    detektora równomiernie [paralaksa dążąca do zera] i wzmacniacz różnicowy też
    da na wyjściu zero.
    Efekt paralaksy może sobie kolega zobaczyć w typowej lornetce: jeśli jest
    dobrze skolimowana, to przy patrzeniu raz jednym, raz drugim okiem na bliskich
    obiektach widać przesuniecie obrazu w poziomie, efekt maleje wraz z
    odległością i to silnie. Oczywiscie tam mamy bazę na poziomie 5-10cm [a nie 1-
    2cm jak w aparacie],ale też efekt jest wykrywalny organoleptycznie ze sporej
    odległości.
    Zarówno wygląd zewnętrzny elementów układu w typowym kompakcie-analogu, jak i
    dostępne źródła wskazują,że to własnie tak działało, na zasadzie paralaksy
    [tak należy rozumieć ową triangulację]. Wystarczy prosta, tania elektronika
    masowej produkcji, potrzebne elementy sam w sklepie kupić możesz. Nie ma co
    prochu wymyślać...
    Układ elektroniczny bazujący na pomiarze czasu z użyciem światła [co
    sugerujesz], do zgrubnego pomiaru odległości na dystansach rzędu kilku metrów
    musiałby być oparty na upiornie drogich, szybkich elementach, używanych w
    radarach. W przypadku AF opartego o ultradźwieki tego problemu nie ma.
    Wskazówka: prędkość światła a prędkość dźwięku.
    Pozdrawiam
    -J.

  • 59. Data: 2009-06-02 15:48:46
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    <j...@u...at> napisał:

> [...]
    >wypuszczony przez nadajnik ciag impulsow , odbiornik go bramkowal - na
    >podstwie czasu rozchodzienia okreslano odleglosc.

    Jest to jedna z możliwych metod działania takiego dalmierza. Przyznam, ze
    jeszcze wczoraj wątpiłem, czy akurat ta byłą stosowana - wygląda na to
    jednak, że w niektorych aparatach była. Nie była to jednak jedyna metoda -
    inną sytosowaną metodą byłą triangulacja.

> [...]
    >sposob np odleglego o 100 m motywu bylo niemozliwe . W tym wypadku
    >kamera musiala przechodzic albo na nieskonczonosc lub jej cos

    Zgadza się - to daziałało na odległość kilku metrów. Jeśłi nie zadziałało -
    aparat uznawał, że motyw jest poza zasięgiem i ustawiał się na
    nieskończoność.

    >I to jest to co mozna nazwac AF "na podczerwien" .
    >Dzalalo to analogicznie wg tej samej zasady co af ultradzwiekowy u
    >polaroida.

    W niektórych rozwiązaniach. W innych działało na zasadzie triangulacji.

    >Podczerwien byla rowniez stosowana do podswietlania celu w aparatch z
    >detekcja fazy lub kontrastu.

    Czy w takich rozwiązaniach byłą stosowana podczerwień - wątpię.
    Współczynniki załamania światłą w szkłach stosowanych do konstrukcji
    obiektywów zależą od długości fali swiatła i obiektyw przy tej samej
    nastwionej odległości ostrzy zwykle w podczerwieni na inna odległość niż w
    świetle widzialnym. Dobierajac odpowiednie gatunki szkła na poszczególne
    soczewki koryguje się obiektw tak, aby w całym zakresie światła widzialnego
    ostrzył mniej więcej na tę samą odległość, zapewne rozciągnięcie
    skorygowanego zakresu widma na podczerwień jest wykonalne, ale jest to
    dodatkowa komplikacja konstrukcji obiektywu i wątpię, aby w masowo
    produkowanych obiektywach takie rozwiązania były stosowane. Z tego względu
    podświetlanie motywu wiązką podczerwoną może powodować błędne nastawienie
    ostrości i dużo lepiej jest zastosować podświetlanie światłem widzialnym -
    białym lub czerwonym - tak jak w wielu dzisiejszych aparatach.

> [...]
    >kompaktach stosowano jakis dalmierz optyczny wykorzystujacy
    >podczerwien - o czym wspomina polska wiki ( ale wiemy ze wiki nie jest

    Nie tylko polska wiki - angielska też - 'infrared light is usually used to
    triangulate the distance to the subject.' (pod adresem
> [...]

    >triangulistycznych.
    >Moim zdaniem wiazka podczerwieni byla do tego celu zbyt rozproszona .

    'When the shutter button is pressed halfway, the IRED emits a near-infrared
    beam on the subject. The beam reflected by the subject was received by the
    pin photo diode. A triangulation was thereby created in the same way as with
    an optical coincidence rangefinder.' - z opisu aparatu Canon ShureShot
    dostępnego na stronach Canona -
    http://www.canon.com/camera-museum/camera/film/data/
    1976-1985/1979_af35m.html?lang=us&categ=crn&page=197
    6-1985 -
    jak widać dla konstruktorów Canona za wąska nie była.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 60. Data: 2009-06-02 16:03:06
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    awygo wrote:
    > Użytkownik <j...@a...at> napisał w wiadomości
    c.googlegroups.com...

    > Ma sens, nie ma sensu. Bardzo śmiałe stwierdzenie.

    Ale ten głupol ma takie kryterium, że wymienia tylko na sprzęt o dwa razy
    większej liczbie pikseli. W ogóle nie zwracaj uwagi na to co pisze.