  • Data: 2009-06-01 12:28:32
    Temat: Re: Lustrzanka ze spacer-zoomem czy kompakt?
    Od: "J." <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    To działało tak jak pisze Marek, z tym,że tam nie było żadnego mechanicznego
    sprzężenia w czujniku odbiorczym, tylko za odbiorczym oknem-soczewką
    wystarczą dwie fotodiody, jak obraz plamki na celu padał bardziej na lewą czy
    prawą diodę, to był sygnał różnicowy, proste, tanie i żadnej mechaniki. Toż to
    był sprzęt dla zwykłych śmiertelników, a i tak wtedy kosztował swoje, na
    mojego Premiera z bólem 550 złociszy wydałem ;-)))
    Jansal, to nie działało jak radar czy lidar tylko mierzyło paralaksę plamki
    jak zwykły dalmierz optyczny. Normalna triangulacja. Dioda na podczerwień
    oświetlała obiekt, detektor w drugim oknie, przesunięty o jakiś 1-2cm od osi
    optycznej diody nadawczej "widział" plamkę na celu pod pewnym kątem, zależnym
    od odległości. A dlaczego podczerwień? No żeby nie było na zdjęciu ;-)))
    Podałem Ci link na allegro do pierwszego z brzegu aparatu, na którym widac te
    czujniki, ale jak przejrzysz cierpliwie, to zobaczysz je na wielu innych
    [zwykle tych ze srebrna obudową, kontrast zdjęc w ofertach lepszy]. Czasem
    widać tylko jeden, ale albo jest to spowodowane jakoscią zdjęcia na allegro,
    albo drugi [prawdopodobnie nadawczy] jest mniejszy i nie rzuca sie w oczy.
    Już sam ten przegląd aparatów na allegro dowodzi, że to była powszechnie
    stosowana metoda, poza tym pamietam to z oglądu aparatów na żywo. Z detekcją
    fazy nie ma to nic wspólnego. Tamta polega na wykorzystaniu faktu,że przy
    ustawionej ostrosci różne fragmenty soczewki obiektywu skupiaja świało
    pochodzace z tego samego punktu przedmiotu w tym samym punkcie na
    filmie/matrycy/matówce. Po drodze zatem mamy dwa [a raczej wiele] różne
    promienie swiatła, od tego samego źródła, bedące w tej samej fazie. Jeśli na
    ich drodze umieścisz symetrycznie dwa fotoelementy w tej samej płaszczyźnie,
    to powinny dać ten sam sygnał. W praktycznej realizacji to chyba jest ciut
    bardziej skomplikowane [rozbudowane o elementy pozwalające przewidzieć, czy
    jestesmy przed czy za ogniskiem], znawcą nie jestem -chodzi mi tylko o ogólną
    zasadę.
    Pozdrawiam
    -J.
    P.S. opis różnych metod AF jest z resztą na angielskiej wikipedii... O
    aktywnych podczerwonych jest tylko wzmianka,że chodziło tu o triangulację.
    detekcja fazy jest wyjasniona dokładnie, ze schematem.