-
21. Data: 2016-02-27 15:39:16
Temat: Re: Liczba zapamietywanych czujnikow cisnienia - ktore auto ile?
Od: Marcin N <m...@o...pl>
W dniu 2016-02-27 o 13:55, Shrek pisze:
> Podejrzewam, że z różnicy prędkości obrotowych kół. Teroretycznie nie ma
> prawa działać, bo przecież obwód opony zostaje ten sam, ale ponoć działa;)
Oczywiście, że obwód opony się zmienia. Przy czym nie chodzi o
rzeczywisty obwód a o promień liczony między środkiem koła a punktem
styku koła z nawierzchnią.
--
MN
-
22. Data: 2016-02-27 16:36:30
Temat: Re: Liczba zapamietywanych czujnikow cisnienia - ktore auto ile?
Od: Shrek <...@w...pl>
On 27.02.2016 15:39, Marcin N wrote:
> W dniu 2016-02-27 o 13:55, Shrek pisze:
>> Podejrzewam, że z różnicy prędkości obrotowych kół. Teroretycznie nie ma
>> prawa działać, bo przecież obwód opony zostaje ten sam, ale ponoć
>> działa;)
>
> Oczywiście, że obwód opony się zmienia. Przy czym nie chodzi o
> rzeczywisty obwód a o promień liczony między środkiem koła a punktem
> styku koła z nawierzchnią.
Ale skoro obwód opony się nie zmienia, opona nie obraca się wokół felgi,
więc teoretycznie (przy duzych uproszeczeniach) ilość obrotów także nie
powinna się zmieniać. Ale się zmienia, i coś co teoretycznie nie powinno
działać działa;)
Shrek.
-
23. Data: 2016-02-27 17:20:00
Temat: Re: Liczba zapamietywanych czujnikow cisnienia - ktore auto ile?
Od: Cavallino <c...@k...pl>
W dniu 27.02.2016 o 13:23, Pszemol pisze:
> "ddddddddd" <d...@f...pl> wrote in message
> news:nan36o$dcg$1@dont-email.me...
>>> W skodzie CITIGO jest jedna kontrolka od ciśnienia na blacie i po
>>> zaświeceniu trzeba organoleptycznie sprawdzić które koło ma kapcia.
>>> Po zakupieniu nowych felg na opony zimowe nic nie było programowane w
>>> komputerze.
>>> Jest tylko przycisk w kabinie do programowania prawidłowego ciśnienia w
>>> oponach (po dopompowaniu trzeba nacisnąć by żółta lampka zgasła)
>>>
>>
>> czyli nie ma czujników, a ciśnienie bierze na podstawie abs'u czy
>> czegośtam
>
> Że co?? A jak z ABS dowiesz się o ciśnieniu z opon?
Opona niedopompowana zmienia lekko ilość obrotów koła.
Pod warunkiem że inne są napompowane prawidłowo, bo jak nie, to pewnie
nie ma z czym porównać.
-
24. Data: 2016-02-27 18:07:44
Temat: Re: Liczba zapamietywanych czujnikow cisnienia - ktore auto ile?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Dnia Sat, 27 Feb 2016 16:36:30 +0100, Shrek napisał(a):
> On 27.02.2016 15:39, Marcin N wrote:
>> W dniu 2016-02-27 o 13:55, Shrek pisze:
>>> Podejrzewam, że z różnicy prędkości obrotowych kół. Teroretycznie nie ma
>>> prawa działać, bo przecież obwód opony zostaje ten sam, ale ponoć
>>> działa;)
>>
>> Oczywiście, że obwód opony się zmienia. Przy czym nie chodzi o
>> rzeczywisty obwód a o promień liczony między środkiem koła a punktem
>> styku koła z nawierzchnią.
>
> Ale skoro obwód opony się nie zmienia, opona nie obraca się wokół felgi,
> więc teoretycznie (przy duzych uproszeczeniach) ilość obrotów także nie
> powinna się zmieniać. Ale się zmienia, i coś co teoretycznie nie powinno
> działać działa;)
Działa, bo opona jest gumy.
Przy przyspieszaniu niedopompowane koło będzie się kręcić minimalnie
szybciej, przy hamowaniu - minimalnie wolniej.
Sterownik mierząc ilość obrotów kół przez odpowiednio długi czas jest w
stanie zgadnąć że coś jest nie tak.
-
25. Data: 2016-02-27 21:53:09
Temat: Re: Liczba zapamietywanych czujnikow cisnienia - ktore auto ile?
Od: "re" <r...@r...invalid>
Użytkownik "Tomasz Pyra"
>>> Podejrzewam, że z różnicy prędkości obrotowych kół. Teroretycznie nie ma
>>> prawa działać, bo przecież obwód opony zostaje ten sam, ale ponoć
>>> działa;)
>>
>> Oczywiście, że obwód opony się zmienia. Przy czym nie chodzi o
>> rzeczywisty obwód a o promień liczony między środkiem koła a punktem
>> styku koła z nawierzchnią.
>
> Ale skoro obwód opony się nie zmienia, opona nie obraca się wokół felgi,
> więc teoretycznie (przy duzych uproszeczeniach) ilość obrotów także nie
> powinna się zmieniać. Ale się zmienia, i coś co teoretycznie nie powinno
> działać działa;)
Działa, bo opona jest gumy.
Przy przyspieszaniu niedopompowane koło będzie się kręcić minimalnie
szybciej, przy hamowaniu - minimalnie wolniej.
---
A łysa ?
-
26. Data: 2016-02-27 23:32:11
Temat: Re: Liczba zapamietywanych czujnikow cisnienia - ktore auto ile?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Dnia Sat, 27 Feb 2016 21:53:09 +0100, re napisał(a):
> Użytkownik "Tomasz Pyra"
>
>>>> Podejrzewam, że z różnicy prędkości obrotowych kół. Teroretycznie nie ma
>>>> prawa działać, bo przecież obwód opony zostaje ten sam, ale ponoć
>>>> działa;)
>>>
>>> Oczywiście, że obwód opony się zmienia. Przy czym nie chodzi o
>>> rzeczywisty obwód a o promień liczony między środkiem koła a punktem
>>> styku koła z nawierzchnią.
>>
>> Ale skoro obwód opony się nie zmienia, opona nie obraca się wokół felgi,
>> więc teoretycznie (przy duzych uproszeczeniach) ilość obrotów także nie
>> powinna się zmieniać. Ale się zmienia, i coś co teoretycznie nie powinno
>> działać działa;)
>
> Działa, bo opona jest gumy.
>
> Przy przyspieszaniu niedopompowane koło będzie się kręcić minimalnie
> szybciej, przy hamowaniu - minimalnie wolniej.
> ---
> A łysa ?
Im mniej gumy, tym różnice pewnie mniejsze.
Zresztą dlatego takie systemy wykrywają chyba dopiero dość duże spadki
ciśnienia.
-
27. Data: 2016-02-28 12:26:54
Temat: Re: Liczba zapamietywanych czujnikow cisnienia - ktore auto ile?
Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>
W dniu 25.02.2016 o 14:36, t-1 pisze:
> W dniu 25.02.2016 o 12:47, Kaczin pisze:
>
>> Weź ty się pierdolnij w czoło, lemingu.
>> Rydzyka też nie potrafią spacyfikować, choć wcale się nie ukrywa.
>>
>>
>
> A co masz akurat tu do Rydzyka mikrocefalu?
> Czy on ci nie dał rozgrzeszenia, jak kiedyś w kwiecie swej młodości
> waliłeś konia bez litości?
> (wg Szpotańskiego)
Amator Snickersów?
--
Kaczin
-
28. Data: 2016-02-28 21:51:04
Temat: Re: Liczba zapamietywanych czujnikow cisnienia - ktore auto ile?
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2016-02-25 o 15:33, ddddddddd pisze:
> W dniu 25.02.2016 o 12:34, spider pisze:
>> W dniu 2016-02-24 o 21:07, Marcin pisze:
>>> Witam,
>>
>>> Moze ktos rozszerzyc liste, ewentualnie skorygowac?
>>
>> W skodzie CITIGO jest jedna kontrolka od ciśnienia na blacie i po
>> zaświeceniu trzeba organoleptycznie sprawdzić które koło ma kapcia.
>> Po zakupieniu nowych felg na opony zimowe nic nie było programowane w
>> komputerze.
>> Jest tylko przycisk w kabinie do programowania prawidłowego ciśnienia w
>> oponach (po dopompowaniu trzeba nacisnąć by żółta lampka zgasła)
>>
>
> czyli nie ma czujników, a ciśnienie bierze na podstawie abs'u czy
> czegośtam - tak samo jest w BMW E60 - zapala się kontrolka, jeszcze jak
> nie działa ci radio to nie wiesz do czego jest - wiem że była czerwona i
> podobna do czegoś innego (chyba myślałem że coś z chłodzeniem) - radio
> miałem odłączone, na szczęście headup podpowiedział że to tire pressure...
> Nie jest to dokładne ale imo wystarczające
>
W wielu autach czujnik ciśnienia działa na zasadzie mierzenia różnicy
liczby obrotów kół. Jak ma podejrzanie inaczej (przy kapciu jest
mniejsza średnica i koło szybciej się kręci), sygnalizuje zmniejszone
ciśnienie. Czujnik ten sam co w ESP i ABS - mocowany nie na samym kole,
ale gdzieś przy tarczy hamulcowej.
T.
-
29. Data: 2016-02-29 23:52:16
Temat: Re: Liczba zapamietywanych czujnikow cisnienia - ktore auto ile?
Od: ddddddddd <d...@f...pl>
W dniu 27.02.2016 o 13:23, Pszemol pisze:
> "ddddddddd" <d...@f...pl> wrote in message
> news:nan36o$dcg$1@dont-email.me...
>>> W skodzie CITIGO jest jedna kontrolka od ciśnienia na blacie i po
>>> zaświeceniu trzeba organoleptycznie sprawdzić które koło ma kapcia.
>>> Po zakupieniu nowych felg na opony zimowe nic nie było programowane w
>>> komputerze.
>>> Jest tylko przycisk w kabinie do programowania prawidłowego ciśnienia w
>>> oponach (po dopompowaniu trzeba nacisnąć by żółta lampka zgasła)
>>>
>>
>> czyli nie ma czujników, a ciśnienie bierze na podstawie abs'u czy
>> czegośtam
>
> Że co?? A jak z ABS dowiesz się o ciśnieniu z opon?
cytat z:
http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=70&t=20
5071
Są dwa typy pomiaru ciśnienia w kołach: FTM (Flat Tire Monitor) i TPM
(Tire Pressure Monitor). Zależy, który masz u siebie. Pierwszy to
rozwiązanie czysto programowe, komputer porównuje prędkość obrotową kół
z czujników, jeżeli w jednym kole spada ciśnienie zmienia się jego
promień przez co zmienia się prędkość obrotowa koła i system odnotowuje
spadek ciśnienia w oponie. Minusem tego rozwiązania jest to, że system
nie zareaguje na stopniowy spadek ciśnienia we wszystkich kołach.
Wartością odniesienia w tym przypadku są pozostałe koła. Jeżeli we
wszystkich będzie podobna prędkość obrotowa, system nie zareaguje. Stąd
może spaść i do 1,5 bara bez żadnego komunikatu. TPM to czujniki
zamontowane w kole i one reagują na spadek ciśnienia w stosunku do
wartości referencyjnej, czyli tej przy której resetowane było ciśnienie
i ono jak najbardziej powinno dać sygnał o spadku w dowolnym kole lub
wszystkich na raz poniżej tej wartości.
pozdrawiam
lukasz