  • 21. Data: 2013-03-27 12:16:13
    Temat: Re: Ładowarka samochodowa
    Od: Trybun <i...@y...com>

    W dniu 2013-03-26 23:54, JoteR pisze:

> [...]
    > autonomiczne układy zazwyczaj pracują w dość szerokim zakresie napięć
    > wejściowych, dlatego ja bym się nie obawiał w twoim przypadku
    > uszkodzenia zasilanego urządzenia przez podanie napięcia odbiegającego
    > od znamionowego w górę nawet o kilka woltów. No, ale to nie moje
    > urządzenia ;-> W przypadku urządzeń z USB (a takie pewnie masz) sprawa
    > jest teoretycznie prostsza - na wyjściu "ładowarki" napięcie ma być
    > równe 5 V (plus minus tolerancja). Czy w twojej chińskiej ładowarce
    > faktycznie tak jest - musisz zmierzyć organoleptycznie, bo nikt tu nie

    No grzechem by było nie przyznać że nie pomogłeś kompletnemu laikowi w
    tych sprawach trochę rozjaśnić sytuacji. Dzięki.

  • 22. Data: 2013-03-27 12:17:30
    Od: Trybun <i...@y...com>

    W dniu 2013-03-26 19:26, Artur Maśląg pisze:
    > W dniu 2013-03-26 18:31, Trybun pisze:
    > (...)
    >
    > Odpowiedź dostałeś - zasadniczo najwyżej nie naładujesz akumulatora
    > i tyle. Oczywiście zawsze istnieje szansa, że coś pójdzie z dymem, ale
    > nie dlatego, że będzie to ładowarka od innego urządzenia - z założenia
    > parametry są określone i w niczyim interesie nie leży podanie innego
    > napięcia na wyjście takiej ładowarki.

    Skoro tak twierdzisz, w sumie przecież firmy produkujące uniwersalne
    ładowarki nie stosują jakichś innych technik.

    > Obawiam się, że najwięcej do powiedzenia mają ignoranci, którzy
    > nie znają nie tylko parametrów ładowarek, ale też zwyczajnego prawa
    > Ohma...

    Laików potrafię zrozumieć - przecież nie każdy musi się znać na
    wszystkim, ale po co taki laik robi mądre miny, prawdę zasłyszaną,
    zaczerpniętą z ogólnego podręcznika przedstawia jako swoja własną? Ja z
    tego co sie orientuję, to ładowanie pradem stałym a zmiennym to trochę
    inne procesy.

    > A co te ładowarki odróżnia? Nikt nie wie, co to za uniwersalną
    > ładowarkę miałeś - podobnie nikt nie zna szczegółów tych ładowarek
    > od tabletu itd. Wiemy natomiast jak to wygląda z punktu widzenia
    > przepisów, fizyki oraz praktyki.

    Nie wiem - bo do telefonu Alcatela nie posiadam ładowarki samochodowej,
    a więc nawet tabliczek specyfikacyjnych nie mogę porównać.

    > Trudno - nikt ci gwarancji na pewność nie da, pozostaje ci tylko
    > poczytać i uwierzyć w to co napisano, bądź na słowo. "Spalenie"
    > bezpiecznika w samochodzie to najmniejszy problem, ale tam jest
    > pewnie ze 20A, więc musiałbyś jakieś zwarcie zrobić...

    Moje pytanie było skierowane głównie do kogoś kto to już robił.

  • 23. Data: 2013-03-27 12:23:24
    Od: "Chris" <c...@s...pl>

    Trybun nabazgrał(a):

    > Nie linku do wiadomości w necie oczekiwałem,. A swoja drogą - całą swoja
    > wiedzę opierasz na cudzych tekstach? Widzisz Chris, ze mną jest
    > odwrotnie - ja oczywiscie nie neguję, ale również nie robie mądrych min i
    > prawdy o obiegu ziemi dookoła słońca nie przedstawiam jako swojej własnej.

    Link prowadzi do odpowiedzi ale skoro nie potrafisz czytać ze zrozumieniem i
    to nie tylko moich postów to trudno.

    Jak by cię interesowało to używam ładowarki HTC do Samsunga DZIAŁĄ ale w
    sumie co w tym dziwnego skoro parametry mają takie same a dzielą je tylko
    inne obudowy i logo.

    > Bez komentarza.

    Rozumi że więcej nie potrafisz nic napisać ?? dzieci są bardziej
    inteligentne niż ty ,...

  • 24. Data: 2013-03-27 12:33:35
    Od: "pmlb" <b...@d...pl>

    > Jak by cię interesowało to używam ładowarki HTC do Samsunga DZIAŁĄ ale w
    > sumie co w tym dziwnego skoro parametry mają takie same a dzielą je tylko
    > inne obudowy i logo.

    Ale on pisal, ze ma ladowarke od tableta, a ta moze miec niestandardowa
    wtyczke USB i do tego 12V a nie 5V.
    W przypadku ladowarek wcale tak rozowo i standarcowo nie jest, bo producenci
    stosuja universalne gniazda USB i wlasne wtyczki USB ktore pasuja tylko do
    ich gniazd USB, porzez to, ze ladowanie odbywa sie napieciem 12V a nie jak
    USB 5V.

  • 25. Data: 2013-03-27 15:13:37
    Od: Artur Maśląg <n...@w...pl>

    W dniu 2013-03-27 12:17, Trybun pisze:
    > W dniu 2013-03-26 19:26, Artur Maśląg pisze:
    (...)

    > Skoro tak twierdzisz, w sumie przecież firmy produkujące uniwersalne
    > ładowarki nie stosują jakichś innych technik.

    To może już zakończmy - przyjmij do wiadomości (jako laik), że
    ładowarki dostępne w sprzedaży zgodne 'ze standardem USB' muszą
    mieć na wyjściu ~5 V i w związku z powyższym nie uszkodzą żadnego
    urządzenia, które jest do tego przystosowane. Oczywiście szansa
    na uszkodzenie zawsze istnieje, ale jest w zasadnie taka sama
    również przy korzystaniu z ładowarki dostarczonej z urządzeniem.

    Sprawdzone przez lata na telefonach, nawigacjach, aparatach
    telefonicznych i ostatnio na tabletach.

  • 26. Data: 2013-03-27 16:06:07
    Od: Leszek <l...@w...peel>

    W dniu 2013-03-27 12:16, Trybun pisze:

    > No grzechem by było nie przyznać że nie pomogłeś kompletnemu laikowi w
    > tych sprawach trochę rozjaśnić sytuacji. Dzięki.
    To wyglądało na mimowolne ruchy palcami przy zasypianiu. Godzina może
    też na to wskazywać.

    W różnych urządzeniach napięcia zasilające i wydajności prądowe
    zasilaczy są różne.
    To, że pasuje wtyczka od zasilacza jednego urządzenia do drugiego nie
    gwarantuje, że to drugie będzie działało (również po odłączeniu tej
    wtyczki).

    cytat : "... powinny być nie źródłem takiego czy innego napięcia, jeno
    prądu. Co zazwyczaj oznacza, że w stanie jałowym można na nich zmierzyć
    i kilkanaście woltów, dopiero podłączanie do ..."
    Nie wiem dlaczego niektórzy sądzą, że siedzenie po drugiej stronie
    monitora daje prawo do pisania nawet największych banialuk.

    Obecnie większość producentów kieruje się raczej dążeniem do standardu
    zasilania portu USB, czyli 5V. Z prądem jest różnie, starsze porty USB
    miały wydajność max. 500mA obecnie daje się wyciągnąć z portu nawet 1A.
    Co do wydajności prądowej to musi być równa lub większa od wymaganej
    przez urządzenie. Jeżeli urządzenie potrzebuje 5V/1A
    można podłączyć 5V i wszystko co daje więcej niż 1A.

    Istnieją jednak urządzenia, które zasilane są z większych napięć, tak
    naprawdę wartość napięcia dyktuje akumulator,
    obecnie prawie wszędzie stosuje się jednokomorowe baterie Litowe o
    napięciu ogniwa w zależności od technologii 3,2-3,7V,
    dlatego 5V (oczywiście po przetworzeniu przez ładowarkę w urządzeniu)
    wystarcza do naładowania takiej baterii.
    W starszych typach, gdzie ogniwa się łączyło (szczególnie przy NiCd i
    NiMh) potrzebne było większe napięcie.

    Sama elektronika przechodzi ewolucję i zasilana jest od maksymalnie 5V w
    starych urządzeniach, przez 3V3 (obecnie),
    2,5, 1.8V i jeszcze niżej w przypadku rdzeni nowych procesorów.

    ... a co tam, też sobie pozwoliłem na małe dywagacje.
    L.

  • 27. Data: 2013-03-27 16:19:16
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Wed, 27 Mar 2013 16:06:07 +0100, Leszek wrote:
    > Nie wiem dlaczego niektórzy sądzą, że siedzenie po drugiej stronie
    > monitora daje prawo do pisania nawet największych banialuk.

    [...]

    > Obecnie większość producentów kieruje się raczej dążeniem do standardu
    > zasilania portu USB, czyli 5V. Z prądem jest różnie, starsze porty USB
    > miały wydajność max. 500mA obecnie daje się wyciągnąć z portu nawet 1A.

    Chwile temu dawalem tu pdfa z normami unijnymi dla ladowarek mikro USB.
    Gdybys przeoczyl:
    http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/rtte/files/ch
    argers/chargers_annex_ii_to_mou_january_12_2010_en.p
    df

    > Co do wydajności prądowej to musi być równa lub większa od wymaganej
    > przez urządzenie. Jeżeli urządzenie potrzebuje 5V/1A
    > można podłączyć 5V i wszystko co daje więcej niż 1A.

    To moze uzasadnij dlaczego nie mozna podlaczyc czegos, co da mniejszy
    prad. Ale nim napiszesz, to moze jednak sobie zapnij jakas marniejsza
    ladowarke do czegos co umie 1A i wiecej.

    --
    Michał

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

  • 28. Data: 2013-03-27 22:27:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 27 Mar 2013 15:13:37 +0100, Artur Maśląg napisał(a):
    > To może już zakończmy - przyjmij do wiadomości (jako laik), że
    > ładowarki dostępne w sprzedaży zgodne 'ze standardem USB' muszą
    > mieć na wyjściu ~5 V

    Kiedys wymysla 3.3V :-)

    > i w związku z powyższym nie uszkodzą żadnego
    > urządzenia, które jest do tego przystosowane.

    A to juz niekoniecznie. Standard przewiduje ze host ogranicza prad, a
    ladowarki tego nie maja ...

    J.

  • 29. Data: 2013-03-28 10:02:08
    Od: Leszek <l...@w...peel>

    W dniu 2013-03-27 16:19, Michal Tyrala pisze:
    > To moze uzasadnij dlaczego nie mozna podlaczyc czegos, co da mniejszy
    > prad. Ale nim napiszesz, to moze jednak sobie zapnij jakas marniejsza
    > ladowarke do czegos co umie 1A i wiecej.

    Nie wiem co masz na myśli pisząc "do czegoś co umie 1A i więcej".
    Jak podłączysz ładowarkę z niższą wydajnością to ograniczy Ci prąd
    (albo jak będzie marna to się spali) i spadnie napięcie - oczywiste.
    Jeżeli będzie zrobiona z podcięciem to ograniczy również prąd,
    a jeżeli będzie działać na zasadzie źródła prądowego na wyjściu
    dostaniesz napięcie np.1A * rezystancja obciążenia.
    Nie ma sensu podłączać bo nie naładujesz urządzenia,
    ... chyba że układ ładowania będzie bardziej inteligentny i zmniejszy
    prąd ładowania -
    ale nie wiem czy ktoś tak robi.

    Podłączałem marne 1Amperowe ładowarki do pracy na zwarcie,
    (szczególny przykład większego obciążenia),
    wylutowywały się z gorąca diody z laminatu ale
    impulsowym nic nie powinno się stać.

    L.

  • 30. Data: 2013-03-28 14:24:44
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Thu, 28 Mar 2013 10:02:08 +0100, Leszek wrote:

    > Nie wiem co masz na myśli pisząc "do czegoś co umie 1A i więcej".

    Do urzadzenia, ktore z wydajniejszej ładowarki na pewno pociągnie
    większy prąd.

    > Nie ma sensu podłączać bo nie naładujesz urządzenia, ... chyba że
    > układ ładowania będzie bardziej inteligentny i zmniejszy prąd
    > ładowania - ale nie wiem czy ktoś tak robi.

    To moze jednak sprawdz?

    > Podłączałem marne 1Amperowe ładowarki do pracy na zwarcie,

    Bardzzo na temat. Rozmawiamy chyba jednak o sprawnym ładowanym akumulatorze?