  • 31. Data: 2011-10-18 09:52:47
    Temat: Re: Kompleksy kotletow (naraze sie)
    Od: marek augustynski <m...@g...com>

    > Musze przyznac ze cie nie rozumiem, ale ja technokrata jestem.

    Ja czasem nie rozumiem sam siebie.

    > Chciales napisac ze w fotografi nie ma plagiatow, czy ze jak
    > najbardziej byly, sa i beda, ale powinny być dopuszczalne ?

    Pisalem, ze plagiat jest pojeciem martwym, bo jesli mozna cos
    splagiatowac, to znaczy, ze jest na tyle slabe. Dziela, ktore poddaja
    sie procesowi plagiatowania oparte sa o tzw. "pomysl". A w swiecie
    sztuki bezposrednie przelozenie "pomyslu" na "papier" skutkuje
    dzielami jednowymiarowymi, plytkimi. Myslisz sobie "owine mlodych w
    koldre i dam im poduszke pod glowe" i realizujesz to wprost.
    Rzeczy znaczace (nie piszę "znane") sa nieprzekladalne wprost. Można
    je tylko skopiowac.

    Autor zdjecia z koldra zrealizowal pomysl. On chce miec na to patent?
    Plagiat powinien byc calkowicie dozwolony, poniewaz daje do
    zrozumienia pierwotnemu tworcy jak bezsensowną i prostacką rzecza jest
    jego dzielo. Gdyby mnie ktos splagiatowal to najpierw stanolbym przed
    lustrem.

    > Jesli przelozysz np na muzyke, to wcale nie taka idiotyczna, czy wiec
    > fotografie nalezy traktowac zupelnie inaczej ?

    W muzyce jest to samo. Ktos podal tu dobry przykład z plagiatowaniem
    Bacha.

    > Czyli wracamy do "jak ja powiem ze cos jest sztuka, to to jest sztuka,
    > jak pan powie ze cos jest sztuka, to to jest kicz" ?

    Nie no, ja twierdze wlasnie, ze nie ma okreslonych zasad. A ty
    wprowadziles tym zdaniem zasade.
    Możesz sobie mowic i ja tez mogę. Ale czy z tego mowienia cos wynika?
    Czy nasza sztuka staje się sztuka a kicz kiczem? Nie, ponieważ to nie
    jest prostolinijny proces. Niewiadomo jak coś staje się sztuka w
    naszych oczach.

    marek

  • 32. Data: 2011-10-18 09:56:38
    Od: marek augustynski <m...@g...com>

    > Mylisz całkowicie pojęcia, dlatego Twoja "filozofia" jest z założenia
    > błędna. Kradzież, to przywłaszczenie cudzej rzeczy. W skrócie: ktoś ma -
    > Ty nie masz. W tym przypadku powinno się użyć słowa KOPIOWANIE lub
    > powielanie.

    Kradzież pomysłu. Przecież rozmawiamy o tym a nie o zdejmowaniu ze
    sciany.

    marek

  • 33. Data: 2011-10-18 10:47:00
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 18.10.2011 11:52, marek augustynski wrote:

> [...]
    > zrozumienia pierwotnemu tworcy jak bezsensowną i prostacką rzecza jest
    > jego dzielo. Gdyby mnie ktos splagiatowal to najpierw stanolbym przed

    Zobacz ile razy "inspirowano się" Mona Lizą. Czy to oznacza, że dzieło
    jest słabe? Ile powstało słoneczników, to znaczy, że dzieło jest słabe?
    Pierwszy raz trudniej coś wymyślić, niż potem skopiować to.
    W świecie "kotleciarzy" liczy się pewna kreatywność dopasowana do gustów
    odbiorców. Na tej podstawie zdobywają klientów. Cały problem tutaj
    polega nie tyle na samym wykorzystaniu cudzego pomysłu, co na
    reklamowaniu swoich usług cudzym pomysłem. Fotografia ślubna to
    specyficzny dział. To nie jest fotografia stricte artystyczna czy
    reportażowa. To trochę jak malowanie portretów na molo w Sopocie. Liczy
    się dopasowanie do gustów klientów i odpowiednia reklama.

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 34. Data: 2011-10-18 11:00:34
    Od: Catholic <s...@i...pl>

    W dniu 2011-10-18 11:56, marek augustynski pisze:

    > Kradzież pomysłu. Przecież rozmawiamy o tym a nie o zdejmowaniu ze
    > sciany.
    >
    > marek

    To semantyka, ale nie można "ukraść" pomysłu. Pomysł można skopiować,
    wykorzystać, podpatrzeć, powielić itp. NIE MOŻNA ukraść. Pisałem wyżej.
    Ukraść można rzecz, mienie.
    Pozdr.J

  • 35. Data: 2011-10-18 11:19:49
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 18.10.2011 13:00, Catholic wrote:

    > To semantyka, ale nie można "ukraść" pomysłu. Pomysł można skopiować,
    > wykorzystać, podpatrzeć, powielić itp. NIE MOŻNA ukraść. Pisałem wyżej.
    > Ukraść można rzecz, mienie.

    Szpiegostwo przemysłowe polega na wykradaniu informacji.

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 36. Data: 2011-10-18 11:25:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "marek augustynski" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >dzielami jednowymiarowymi, plytkimi. Myslisz sobie "owine mlodych w
    >koldre i dam im poduszke pod glowe" i realizujesz to wprost.

    Ok, jest to jakis punkt widzenia, aczkolwiek ja, technokrata, doceniam
    pomysl.

    Czasem moze nawet bardziej niz reszte - pomysl jest tworczy, wykonanie
    to rzemioslo :-)

    Przy czym w technice na sam pomysl patentow sie nie wydaje ... no
    prawie nie.

    >Rzeczy znaczace (nie piszę "znane") sa nieprzekladalne wprost. Można
    >je tylko skopiowac.

    No, ponoc usmiechu Mony Lisy sie nie da, ale to tylko by swiadczylo o
    glebokosci dziela.

    >Autor zdjecia z koldra zrealizowal pomysl. On chce miec na to patent?

    Na to wyglada. Przy czym chce chyba miec patent na wszystkie mlode
    pary owiniete koldrami.
    To ciekaw jestem zdania grupy - jakie sa granice plagiatu.

> [...]
    >jest
    >jego dzielo. Gdyby mnie ktos splagiatowal to najpierw stanolbym przed

    Ok, to jest twoje zdanie, ale juz muzycy od lat uwazaja inaczej.
    I prosta melodyjka jest istotniejsza niz wycyzelowana aranzacja.
    Moze dlatego ze za tym grube pieniadze ida :-)

    >W muzyce jest to samo. Ktos podal tu dobry przykład z plagiatowaniem
    >Bacha.

    Bach nie zyje i nie moze sie procesowac - to pewnie glowny powod.
    No i plagiator nie mowi ze to jego dzielo, tylko ze to aranzacja,
    ewentualnie "inspirowal sie".

    A czasem, jak to opowiadali Starsi Panowie "cos mi w duszy gra, biegne
    do przyjaciela, gram, a on mi mowi - ladne, tylko to Tango Milonga" ..

    W muzyce o tyle latwiej ze mozna te nutki precyzyjniej porownac.

> [...]
    > jak pan powie ze cos jest sztuka, to to jest kicz" ?

    >Nie no, ja twierdze wlasnie, ze nie ma okreslonych zasad. A ty

    Ale to jest wyjatkowo subiektywna zasada :-)
    Dobra - to mozemy odstawic, bardziej ciekawe gdzie sie zaczyna
    plagiat.

    J.

  • 37. Data: 2011-10-18 11:37:10
    Od: mt <t...@i...pl>

    b...@n...pl pisze:

    > Szpiegostwo przemysłowe polega na wykradaniu informacji.

    No i jest to spore uproszczenie, chociaż czasami faktycznie nosi
    znamiona kradzieży (jak złamanie zabezpieczeń, nieautoryzowany dostęp,
    kradzież nośników z informacją, projektów papierowych itp.). Ciężko jest
    mówić o kradzieży w przypadku opublikowanej np. w internecie
    informacji/dzieła.

    --
    marcin

  • 38. Data: 2011-10-18 12:34:59
    Od: marek augustynski <m...@g...com>

    > Zobacz ile razy "inspirowano się" Mona Lizą. Czy to oznacza, że dzieło
    > jest słabe? Ile powstało słoneczników, to znaczy, że dzieło jest słabe?
    > Pierwszy raz trudniej coś wymyślić, niż potem skopiować to.

    Mamy nieporozumienie.
    Ja pisałem, że pomysł...
    Czy Mona Lisa albo słoneczniki to pomysł? Mona Lisa jest inspirująca
    bo jest nieuchwytna. Jeśli ktokolwiek uchwyci ją na zasadzie plagiatu
    to ona w tym momencie stanie się słaba, pojęta itp.
    Puszczałem na grupę gościa.
    http://www.hendrikkerstens.com/

    Hendrik zaistniał w pewnym momencie ponieważ miał pomysł. W gruncie
    rzeczy on miał coś więcej, bo fotografował tą dziewczynę (swoją córkę
    chyba) od dłuższego czasu i ta ich interakcja już niekoniecznie była
    pomysłem. Chociaż jak na mój gust i obecny stan świadomości była.

    Niedawno jakiś ktoś pomyślał "zaraz zaraz" i zrobił coś takiego
    http://4.bp.blogspot.com/_qQWRBG4yX_M/TTHjfMkWZVI/AA
    AAAAAAABs/4jK-43uOtF4/s400/ASH365_01152011.jpg

    Hendrik w tej chwili ze swoim pomysłem stał się żałosny.
    Rozumiesz? Zgwałć w ten sposób Mona Lise. To jest wyzwanie a nie jakaś
    siata na głowie.

    No i?

    marek

  • 39. Data: 2011-10-18 12:58:30
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 18.10.2011 14:34, marek augustynski wrote:

    > No i?

    Jak ktoś sprzedaje twój pomysł jako swój i dzięki temu łapie klientów,
    to chyba nie jesteś zadowolony. Oni z tego żyją. To jest nie tylko
    sciągnięcie czyjegoś pomysłu, to jest czyn nieuczciwej konkurencji.
    Jednym z kryteriów wyboru fotografa ślubnego jest jego pomysłowość,
    kreatywność czy nawet dziwność. Pary mają różne gusta, więc nie wchodźmy
    czy to pomysł jest artystyczny czy kiczowaty. Osoba, która podebrała
    pomysł uznała, że jest to pomysł przyciągający klientów, bo umieściła to
    na swoich reklamówkach. Więc sam pomysł ma jakąś wartość.

    Dochodzi jeszcze jedna rzecz. Widzisz reklamę z takim zdjęciem. I potem
    widzisz oryginał. Jako, że kopię widziałeś pierwszą uznajesz, że
    oryginał jest kopią (taki schemat myślowy jest). Więc uznajesz tego
    kreatywnego fotografa za naśladowcę, co może zdecydować, że nie złożysz
    u niego zamówienia.

    Wszyscy ciągle zapominają o co była awantura. Nie o to, że gość zrobił
    takie zdjęcie, tylko, że nim się reklamował na targach, gdzie walczy się
    o klienta. Pozwanie do sądu jest w tym przypadku zwykłym działaniem
    biznesowym. Nie ma nic w tym dziwnego.

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 40. Data: 2011-10-18 13:15:38
    Od: marek augustynski <m...@g...com>

    On 18 Paź, 14:58, "b...@n...pl" <b...@n...pl> wrote:

> [...]
    > na swoich reklam wkach. Wi c sam pomys ma jak warto .
    >
    > Dochodzi jeszcze jedna rzecz. Widzisz reklam z takim zdj ciem. I potem
    > widzisz orygina . Jako, e kopi widzia e pierwsz uznajesz, e
    > orygina jest kopi (taki schemat my lowy jest). Wi c uznajesz tego
    > kreatywnego fotografa za na ladowc , co mo e zdecydowa , e nie z o ysz
    > u niego zam wienia.
    >
    > Wszyscy ciagle zapominaja o co byla awantura. Nie o to, ze gosc zrobil
    > takie zdjecie, tylko, ze nim sie reklamowal na targach, gdzie walczy sie
    > o klienta. Pozwanie do sadu jest w tym przypadku zwyklym dzialaniem

    W porzadku.
    Ja zawsze gadam troche od rzeczy, bo interesuje mnie fotografia a nie
    jekies sprzety, czy klotnie o miedze. Wydaje mi się po prostu, ze
    takie sprawy sa bez znaczenia. Swoj trafil na swojego. Niech sie zra.

    marek