  • 61. Data: 2011-10-20 11:47:14
    Temat: Re: Kompleksy kotletow (naraze sie)
    Od: marek augustynski <m...@g...com>

    > Nie wiem. W muzyce sprawa bylaby w miare jasna - jesli ta inna forma
    > za bardzo przypomina oryginal, to plagiat jak nic. Ale w fotografii -
    > patrzac na kolejny watek - mialbym miec patent na fikusnie wygieta
    > modelke ? Czy np specyficzne ustawienie swiatel ?

    Po co pytasz retorycznie?

    > W komputerach tworzy sie czesto programy niemal identyczne - z
    > zewnatrz, bo jesli pisane od poczatku to program jest calkiem inny, i
    > nikt nie ma o to pretensji.
    > Na szczescie. Ale juz Hollywood placi grube pieniadze za prawa do
    > ekranizacji ksiazki/osoby/wydarzenia.

    W Hollywood sztuką jest zarabianie pieniędzy.

    > I rozumiem ze uwazasz iz plagiatowanie powinno byc calkowicie
    > dozwolone, bo prawdziwy artysta sie sam obroni swoimi niepowtarzalnymi
    > dzielami ?

    Tak uważam. Zresztą otwórz oczy. To funkcjonuje w świecie na co dzień
    tylko ci, którzy chowają się za swoim "patentem" oszukują siebie. W
    sztuce zjawisko praw autorskich powinno nazywać się "zamrażaniem
    twórcy w jego urojeniach".
    Ja to w ogóle mam filozofię, że każdą myśl przechodzącą przez moją
    głowę, np. dotyczącą fotografii, uwalniam od razu. Mówię: chcesz
    zrobić tak to użyj takich lub innych środków. Nawet jeśli wymyśliłem
    to pięć minut temu i jeszcze mam ciarki. Czy ja mam czekać ileś lat aż
    do momentu w którym zrobię moją Wystawę i Pokażę Wszem i Wobec co
    Czułem, co Myślałem, Blabla Blabla.
    Posłuchaj. Jeśli człowiek ma rzeczywiście coś co go wyróżnia, to
    choćby napisał przewodnik po swoim mózgu i tak nikt go nie pojmie.

> [...]
    > szkodzi ? Owszem, mogl to namalowac nieswiadomie, artystyczny talent
    > spowodowal ze tak mu sie reka machnela, ale gdyby kopiowanie innym
    > malarzom wychodzilo - to to jest "pomysl na dzielo", ktory
    > deprecjonujesz.
    >
    > A co do pomyslu - to mowie - wezmy setke roznych kopii, niekoniecznie
    > udolnych, postawmy miedzy nimi oryginal, wpuscmy publike, i niech
    > zaglosuje na najlepszy portret. No moze najbardziej artystyczny.
    > Ciekawe czy wybiora oryginal, czy ktoras z niezbyt wiernych kopii.
    > Wtedy jej autor to chyba wielki artysta ?

    Dla ścisłości. "Uśmiech Leonarda" funkcjonował już wcześniej. On był
    pewną myślą tamtych czasów, jakby pomysłem i przez to nie jest czymś
    tak wyjątkowym za jakie go uznajesz. Leonardo namalował człowieka,
    kobietę używając do tego określonych środków czy nawet kanonów. Jego
    geniusz wyraża się poprzez humanizm, że on potrafił oddać w
    malarstwie, w wizerunku innej osoby, siebie. Trzeba by wejść w jego
    skórę aby oddać to samo. Kłopot polega na tym, że Leonardo był
    wyjątkowy. Wczucie się w niego lub chociażby odbieranie na podobnym
    poziomie wrażliwości jest rzeczą rzadką lub niespotykaną. Leonardo
    zrobił coś czego nikt inny, bez hiperrealistycznej kopi, zrobić nie
    potrafi. W każdej kopii, karykaturze czy próbie plagiatu widać
    Leonarda. I przez to właśnie wszystkie one są dziełem jego ręki.

    > A te przykladowe zdjecia Hendrika to jakie sa ?

    Najważniejszy w fotografii człowieka jest człowiek (fotograf i
    fotografowany).
    Patrząc z tego punktu widzenia najważniejsza w fotografii Hendrika
    jest ta dziewczyna i zimny sposób w jaki On ją fotografuje. Akcesoria,
    ubrania itd. schodzą na dalszy plan.
    Trzeba pytać o dziewczynę i Hendrika poprzez nią. Zauważ, że on
    "posługuje się" szablonem. Realizuje tzw. projekt. Teraz dalej. Czy to
    ma sens? Po co mamy oglądać dwadzieścia portretów tej samej osoby, w
    przybliżeniu z tą sama miną? Pytanie kolejne. Czy Hendrik taki jest?
    Tak dokładnie taki jest. Jego humanizm kończy się tam gdzie on zaczyna
    go wyjaśniać. Jak on wyjaśnia? Poprzez fotografowanie tak samo, tej
    samej osoby i dodawanie różnych akcesoriów. Tworzy jakby obraz
    socjologiczny.
    Ostatecznie najważniejsza w fotografii Hendrika okazuje sie
    socjologia. Czy jego interesuje dziewczyna? Nie. Ona jest tylko
    matrycą, która mu odpowiada. Nie ma tam nic niepowtarzalnego.

    > Bo w fotografii chyba malo jest rzeczy trudnopowtarzalnych - troche
    > staran i wyprodukowalbys chyba podobne zdjecie, przynajmniej na tyle
    > podobne ze inni mieli by problem stwierdzic "ktore lepsze".

    Niepotrzebnie klasyfikujesz lepsze-gorsze na sucho. Możesz o sobie
    pomyśleć "Chcę być najlepszy" i z tego wyjść przy ocenie innych.

    > Hm, mozna wziac wiadro farby, chlusnac na sciane - bedzie to rzecz
    > niewatpliwie trudnopowtarzalna, niewydedukowana, utrwalajaca reke
    > artysty. Wiekopomne dzielo czy g* ?

    Patrzysz jednostkowo, wąsko na określony twór. Chluśnięcie farbą jest
    słabe. Sama myśl była rewolucyjna z punktu widzenia historii sztuki,
    bo zmieniła sposób postrzegania. Postrzegamy inaczej, bo chluśnie
    farbą, a żyć trzeba dalej.

    > Czy moze do takich wnioskow dochodzi sie dopiero jak ludzie placa za
    > samo nazwisko pod dzielem ? :-)

    Jak ludzie płacą to jest miło. I tyle w temacie. Robisz się sławny,
    piękne kobiety zaczynają się tobą interesować, ludzie do ciebie lgną.
    Korzystaj, nie marudź.

    marek

  • 62. Data: 2011-10-20 15:08:21
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "marek augustynski" napisał w wiadomości grup
    5g2000yqn.googlegroups.com...

    >Po co pytasz retorycznie?

    Czy retorycznie to sie dopiero okaze, po decyzji sadu.

    Ale naprawde nie wiem co bym czul.
    Wscieklosc ("jak on smial, niech sam sobie wymysli w co owijac"), dume
    ("zapoczatkowalem nowy kierunek w sztuce"), zazdrosc ("pomysl moj, ale
    jemu to wyszlo lepiej"), dowartosciowanie ("cienias, mnie to wyszlo
    znacznie lepiej") ?

    >W Hollywood sztuką jest zarabianie pieniędzy.

    Ale powiedzmy ze doceniaja prawa autora do pomyslu, nie wiem czy z
    dobroci serca, czy po wyrokach sadu.
    Czasem to moze dla reklamy (ksiazka byla poczytna), ale czasem
    wystarczyloby pozmieniac pare rzeczy, a sporo i tak jest zmieniane, i
    jak wykazac plagiat ?

> [...]
    >tylko ci, którzy chowają się za swoim "patentem" oszukują siebie. W
    >sztuce zjawisko praw autorskich powinno nazywać się "zamrażaniem

    No, zyc z czegos trzeba, a prawa autorskie tycza sie tez trywialnych
    przykladow - np publikacji zdjec danego autora.

> [...]
    >aż
    >do momentu w którym zrobię moją Wystawę i Pokażę Wszem i Wobec co

    Ale tu znow jakby poza tematem. Czujesz cos, to robisz, efekt cie
    satysfakcjonuje lub nie, wystawa nie ma nic do rzeczy, w dyskusji nad
    plagiatem tym bardziej nic.

> [...]
    >potrafi. W każdej kopii, karykaturze czy próbie plagiatu widać
    >Leonarda. I przez to właśnie wszystkie one są dziełem jego ręki.

    A w tych fotografiach Hendrika nie widac jego reki ?

> [...]
    >Patrząc z tego punktu widzenia najważniejsza w fotografii Hendrika
    >jest ta dziewczyna i zimny sposób w jaki On ją fotografuje.

    No nie wiem - te akcesoria sie troche skladaja na calosc.

    Moge sobie np sasiada fotografowac. Zimno, beznamietnie, bez
    przygotowan - ot, zaprosic codziennie, trzasnac fotke tak jak stal, po
    minucie podziekowac - myslisz ze cos ciekawego z tego wyjdzie ?

> [...]
    >socjologia. Czy jego interesuje dziewczyna? Nie. Ona jest tylko
    >matrycą, która mu odpowiada. Nie ma tam nic niepowtarzalnego.

    Hm, kolejny raz mam wrazenie ze zaprzeczasz sam sobie.
    Dokonales analizy/rozbioru tworczosci, odrzuciles neistotne czesci,
    zostal ci humanizm autora ... i twierdzisz ze to jest "nic
    niepowtarzalnego" ?

> [...]
    >słabe. Sama myśl była rewolucyjna z punktu widzenia historii sztuki,
    >bo zmieniła sposób postrzegania. Postrzegamy inaczej, bo chluśnie

    No coz, pozwole sobie miec nieco inne zdanie i bede docenial artystow
    takze za ich pomysly. Moze nawet w pierwszej kolejnosci.

    Przy czym jak sie zastanowic, to taki pomysl moze byc wydedukowany lub
    calkiem nieswiadomy - dla odbiorcy to w zasadzie bez roznicy.

    I za chlust na scianie moge docenic - ale to chyba drogo wyjdzie, bo
    tak naprawde to nie doceniam tego ze Wielki Artysta w Akcie Tworzenia
    chlusnal wlasnorecznie, tylko ze mu ciekawy efekt wyszedl. A poniewaz
    jest malo prawdopodobne zeby takowy przypadkiem wyszedl, to tak
    naprawde doceniam wrazliwosc przy pozniejszej selekcji. Czyli w sumie
    czesciowo podobnie jak w fotografii.
    Tylko ile farby i scian przy tym zmarnowano - na szczescie bity w
    aparacie sa tanie i wielorazowego uzytku :-)

    J.

  • 63. Data: 2011-10-20 17:18:37
    Od: marek augustynski <m...@g...com>

> [...]
    > Czasem to moze dla reklamy (ksiazka byla poczytna), ale czasem
    > wystarczyloby pozmieniac pare rzeczy, a sporo i tak jest zmieniane, i

    Mówimy o fotografii, o jednostkowych aktach wciśnięcia spustu. Na
    pierwszy rzut oka dostrzegam tu absurd pojęcia plagiat. W malarstwie
    to samo. Albo malarz ma rękę albo jej nie ma. Fotografia i malarstwo
    oparte o scenariusz będą toporne.
    Ale ok. Załóżmy, że w interesie ślubnym scenariusz jest na porzadku
    dziennym. Idąc tym tropem wykażemy plagiat, chociażby w zdjęciu z
    kołdrą, tylko zaraz będziemy musieli stworzyć prawa autorskie do
    miliona różnych póz, motywów itp. Absurd ponownie.

    > Ale tu znow jakby poza tematem. Czujesz cos, to robisz, efekt cie
    > satysfakcjonuje lub nie, wystawa nie ma nic do rzeczy, w dyskusji nad
    > plagiatem tym bardziej nic.

    Próbuję tu powiedzieć, że strach przez plagiatem jest zabójstwem
    dokonanym na własnej kreatywności. Kłucą się o pieniądze to niech
    napiszą wprost, a nie jakaś ściema o "pomysł". "Jestem biznesmanem i
    produkuję fotografie w systemie taśmowym na podstawie matrycy, którą
    sporzadziłem". O tak. Ale tu nie, nie może być, Towarzystwa, Związki,
    Miłośnicy psów i brzozowych gałęzi.

    > A w tych fotografiach Hendrika nie widac jego reki ?

    Tam widać sto tysięcy innych Hendrików. To jest szkoła fotografii.
    Konkretne pomieszanie malarstwa niderlandzkiego z niemiecką
    projektowym podejściem. Jeśli zapytasz byle portrecistę co jest jego
    ulubionym tematem to zaraz usłyszysz Vermer. Hendrik Kerstens, plagiat
    Vermerowskiego światlocienia. Plus symbolika odnosząca się do
    współczesnego społeczeństwa. Taki rebus, ni w pięć ni w dziewięć,
    robiony specjalnie pod gusta historyków sztuki. Żeby sobie mogli
    odnaleźć to o czym już wiedzą. Świetne na konkurs.

    > Moge sobie np sasiada fotografowac. Zimno, beznamietnie, bez
    > przygotowan - ot, zaprosic codziennie, trzasnac fotke tak jak stal, po
    > minucie podziekowac - myslisz ze cos ciekawego z tego wyjdzie ?

    Myślę, że nic ci nie wyjdzie. Nie z powodów, o których piszesz, tylko
    ze względu na ciebie.

    > Hm, kolejny raz mam wrazenie ze zaprzeczasz sam sobie.
    > Dokonales analizy/rozbioru tworczosci, odrzuciles neistotne czesci,
    > zostal ci humanizm autora ... i twierdzisz ze to jest "nic
    > niepowtarzalnego" ?

    Musisz doprecyzować. Nie łapię.

> [...]
    >
    > Przy czym jak sie zastanowic, to taki pomysl moze byc wydedukowany lub
    > calkiem nieswiadomy - dla odbiorcy to w zasadzie bez roznicy.

    Możliwe.

> [...]
    > jest malo prawdopodobne zeby takowy przypadkiem wyszedl, to tak
    > naprawde doceniam wrazliwosc przy pozniejszej selekcji. Czyli w sumie

    To teraz weź i zrób plagiat tej... plamy.

    marek

  • 64. Data: 2011-10-21 07:55:39
    Od: John Smith <j...@e...net>

    W dniu 2011-10-20 19:18, marek augustynski pisze:
    > Miłośnicy psów i brzozowych gałęzi.

    Przytulimy drzewo?
    :-)

    --
    Mirek

  • 65. Data: 2011-10-21 08:41:34
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 21.10.2011 09:55, John Smith wrote:

    > Przytulimy drzewo?

    Do serca przytul gałąź, weź na kolana korzeń.

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 66. Data: 2011-10-21 08:49:54
    Temat: Re: Kompleksy kotletow (naraze sie) [przytul drzewo]
    Od: John Smith <j...@e...net>

    W dniu 2011-10-21 10:41, b...@n...pl pisze:

    > Do serca przytul gałąź, weź na kolana korzeń.

    Preferuję pnie. :-)
    Przytulając drzewo mam wrażenie, że chwytam taką wajchę, którą mogę
    poruszyć całą Ziemią.

    --
    Mirek

  • 67. Data: 2011-10-22 15:49:24
    Od: Olo <alexhawk@usuntentekst_onet.pl>

    On 2011-10-12 18:07, Janko Muzykant wrote:
    > http://fotoblogia.pl/2011/10/12/pierwszy-w-polsce-po
    zew-o-plagiat-zdjecia-slubnego

    > Mam tylko nadzieję, że sąd pozew odrzuci. Patentowanie póz to ostatni
    > etap zidiocenia środowiska kotleciarzy (po długofalowej akcji dążenia do
    > skrajnego już kiczu).

    a także 99% innych zdjęć są plagiatami innych 99% zdjęć...