  • Data: 2012-06-14 12:24:37
    Temat: Re: Kompakt idealny? Duza matryca w malym body
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2012-06-14 11:42, Pawel Gancarz pisze:

    > Nie sądzę, by kłamali, to raczej Ty nie uważałeś na lekcji, nie
    > mieszajmy do tego ideologii. Refrakcja (a także odbicie, w układach
    > lustrzanych) nie bierze udziału w tworzeniu obrazu, a jedynie
    > w modyfikacji obrazu ugięciowego, tworzonego na krawędziach otworu
    > przysłony. Mówiąc kolokwialnie, obraz tworzy zwykła dziura, a nie
    > soczewki czy lustra, zupełnie tak samo, jak w camera obscura (której
    > rozwinięciem jest aparat foto).

    A to jest właśnie ideologia. Formalnie masz rację, ale spróbuj zrobić
    obiektyw z soczewkami z powietrza (pracujący w powietrzu, oczywiście). W
    sumie jest to dyskusja o słowa, bez znaczenia fizycznego.

    > Dla dowolnej średnicy otworu istnieje
    > optymalna odległość tworzonego obrazu i wynikająca stąd jego
    > rozdzielczość, rozmiar i jasność. Da się to dość łatwo policzyć,
    > wystarczą podstawy optyki falowej.

    Zgoda. Nawet kiedyś to liczyłem. Nie pamiętam dokładnie, wychodzi, że
    średnica otworka powinna być coś około 1/280 odległości od ekranu.

    > W skrócie - im większy otwór,
    > tym wyższa rozdzielczość,

    Nie. W kwestii rozdzielczości istnieje odległość optymalna. Nie
    uwzględniłeś faktu, że dyfrakcja powoduje powstanie dysku światła
    otoczonego ciemnym pierścieniem który z kolei otoczony jest jasnym (ale
    ciemniejszym niż centrum), i tak dalej. średnice pierścieni zależą od
    długości fali. Im mniejszy otwór, tym bardziej to zjawisko psuje obraz.
    I o tym właśnie usiłuję pisać od początku. Bez sukcesów, jak widać z
    całej tej nieszczęsnej dyskusji.

    I może byśmy sobie darowali głupawe uwagi o nieuważaniu na lekcji itp?

    PP