  • 31. Data: 2020-12-16 16:11:37
    Temat: Re: Koło rowerowe z silnikiem BLDC jako prądnica
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 16.12.2020 o 11:11, J.F. pisze:

    > Owszem, tylko jak pisales - na wysokosciach to lepiej HA.
    > Ale nie zawsze jest tak prosto, bo i obracac trzeba, i miejsce potrzebne.

    I zgodę. Nie tylko "państwową" ale też sąsiada.
    https://gramwzielone.pl/problem-z-pozwoleniami-na-ma
    le-elektrownie-wiatrowe

    > Hm, to takie sobie buldoczenie ... ale owszem, jakby mi u sasiada cos
    > stale halasowalo ... co to za rekreacja :-)

    Sami nakurwiają całe dnie spalinówkami więc o hałas niespecjalnie chodzi
    a VAWT z małymi obrotami jest bezgłośny w sumie.

    > Tylko akurat im wyzej, tym dalej i mniej halasuje ... chyba :-)

    Nie tylko, przepisy pozwalają na taką samowolkę ale do 3m ten 1m to da
    się przemycić :)

    > A tak w ogole ... kup sobie druga dzialke, z pradem

    Mam ale problem z lokalizacją i jakością ziemi.

    > A te zachowaj - prad podciagna, sprzedasz z zyskiem :-)

    Chciałem robić rewolucję z prądem ale zarząd ROD to stare policjanty i
    zomowcy z pełną opcją konserwy. Muszę czekać aż umrą.

    > A skad wiesz, skoro nie testujesz, bo juz przetestowane ? :-P

    Przetestowane. Temat się ciągnie już kilka lat i widziałem wszelakie
    hybrydy z tego projektu, które jednak były gorsze.

    > Ale ... to stanowisko pomiarowe, czy stwierdzil, ze dwie lopaty sie za
    > bardzo zaslaniaja ?

    Nie 2 tylko 4.

    > Sila nosna przy kazdej predkosci powstaje, tylko im mniejsza - tym sila
    > slabsza, i to kwadratowo.
    >
    > Wiec roznica raczej w tym, ze te łopaty male, to i sila nosna malutka, a
    > inne turbinki maja duze lopaty - co sie z kolei nie sprawdza przy
    > silnych wiatrach.
    >
    > No i te lopaty sie kreca z wlasna predkoscia, szybsza niz wiatr ... o
    > ile mocy starcza na pokonanie tarcia :-)

    Nie zapominaj też o ciężarze. Im więcej łopat tm większa masa, mniejsze
    obroty i zupełnie inne momenty. Ktoś jednak uznał że 3 duże łopaty są
    optymalne i przyjmuję to jako default i niespecjalnie chce mi się z tym
    spierać.

    5861

    > Nie mam uprawnien.

    http://www.daswindrad.de/forum/viewtopic.php?f=2&t=2
    1
    U dołu tej strony jest link, który działa z poziomu forum.

    (przetłumaczyłem)

    "Oto link do jego pracy: download / file.php? Id = 5861 Felix zdobył
    sporo nowej wiedzy, np. Wydajność zależna od rozmiaru / prędkości.
    Oznacza to, że jego pomiary dały wyniki, które rosły zarówno wraz z
    rozmiarem, jak i prędkością wiatru. Prędkość wiatru podczas wyznaczania
    wartości wynosiła 10 m / s. Wydajność elementów testowych z wirnikiem C
    badanym w pracy licencjackiej przy 10 m / s: średnica wirnika C 0,13 m:
    ok. 5% średnica wirnika C 0,26 m: ok. 12-13% średnica wirnika C 2 m:
    ponad 20% Ze względu na wiedzę, jaką Felix był w stanie narysować, nasze
    poprzednie zalecenia dotyczące wymiarowania wydają się warte rozważenia."

    > Moze byc ciekawie, ale ... na drzewie zamontuj :-)

    Nie da rady. Raz że nie mogę wysoko a dwa, że drzewo się "kiwa" :D

    > Ale jak mowie - stoi kilka wiatrakow obok siebie, zakladam, ze z jednej
    > farmy, polowa sie  kreci, polowa stoi.

    No właśnie o synchro chodzi (sieciowe).

    Qsrg

    > Nie znam, ale ... darmowej energii z tego na 99.99999% nie bedzie :-)

    Ja nie znam żadnego udokumentowanego zaprzeczenia że to nie działa.
    Wręcz odwrotnie :)

    > A tu ciekawe - nie zna podstawowego prawa fizyki, zna, ale nie wierzy,
    > jest przekonany, ze cos z tego wyjdzie, czy oszukuje ...

    Zaznacz "znanego podstawowego prawa, znanej fizyki":)

    > Takic ludzi nie brakuje ... ale oszustow tez nie ...

    Zobacz tutaj, ten też oszukuje?
    https://www.youtube.com/watch?v=o_TF-yGYJm0&ab_chann
    el=adamsky289 :)

    I to:
    https://www.youtube.com/watch?v=Fwi45CWYi6Q&ab_chann
    el=Mi%C5%82o%C5%9Bnicyczterechk%C3%B3%C5%82ek-zr%C3%
    B3btosam
    (testy)

    Jest więcej takich "ciekawych rzeczy". Może jak dożyję emerytury to się
    pobawię :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 32. Data: 2020-12-16 17:27:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "LordBluzg(R)" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >I zgodę. Nie tylko "państwową" ale też sąsiada.
    >https://gramwzielone.pl/problem-z-pozwoleniami-na-m
    ale-elektrownie-wiatrowe

    3m ... to i z VA nie poszalejesz :-)

    Ale jak to sie liczy, gdy niewielka turbina zamontowana na dachu domu
    ?

    >Sami nakurwiają całe dnie spalinówkami więc o hałas niespecjalnie
    >chodzi

    Wiadomo - trawe trzeba skosic. Ale to co pewien czas.

    >a VAWT z małymi obrotami jest bezgłośny w sumie.

    Pod warunkiem, ze jest. I ze nie halasuje w nocy, gdy spac sie chce :)

    >Mam ale problem z lokalizacją i jakością ziemi.

    To dziala rekreacyjna ma byc, czy pole przynoszace plony ?

    >Chciałem robić rewolucję z prądem ale zarząd ROD to stare policjanty
    >i zomowcy z pełną opcją konserwy. Muszę czekać aż umrą.

    To taka typowa "dzialka rodzinna" ?
    Domek z ogrodkiem sobie kup.

    >Nie zapominaj też o ciężarze. Im więcej łopat tm większa masa,
    >mniejsze obroty i zupełnie inne momenty.

    ale wydawaloby sie, ze wieksza moc, wiec alternatywnie mozna by dac
    mniejsze lopaty.

    >Ktoś jednak uznał że 3 duże łopaty są optymalne i przyjmuję to jako
    >default i niespecjalnie chce mi się z tym spierać.

    Dokladnie. Jakos tak wyszlo w HAWT, ze mimo, ze zaslaniania tam nie
    ma, to jedna lopata wplywa na druga.

    I nie ma co trzech przekraczac.

    >Nie da rady. Raz że nie mogę wysoko a dwa, że drzewo się "kiwa" :D

    No i ciekaw jestem jak tu z przepisem ... pozwolenie buudowlane na
    drzewo ? :-)
    Czy liczy sie wysokosc najwyzszego elementu :-)

    >No właśnie o synchro chodzi (sieciowe).

    Nie ma tam generatorow asynchronicznych ?
    Czy jednak ten wiaterek na tyle slaby, ze polowa stoi, a druga
    polowa - ledwo tarcie pokonuje.

    Qsrg

    >A znasz jakis, ze dziala ?

    >Zaznacz "znanego podstawowego prawa, znanej fizyki":)

> [...]

    Dziadek niekoniecznie. Autor filmu ... "co okaze sie, gdy auto sie
    przelaczy z zasilania olejowego na wodne".
    Olej tam ciagle plynie.

    Co do dziadka
    -ciekaw jestem - naprawde jest lepiej, czy mu sie tylko
    wydaje/wydawalo,
    -oszczednosci naprawde sa "do 65%" czy tez mu sie wydawalo.
    Bo w mniejsze uwierze ... ale bardziej w to, ze tez mu sie wydaje.

    Natomiast ogolnie:
    -wtrysk wody do cylindrow byl stosowany ... ale widac sie nie
    sprawdzil.
    -ale wody, nie pary. Co mialaby para zmienic ... nie bardzo wiem.
    -para sie tam wcale nie rozklada na "wybuchowa mieszanke wodoru i
    tlenu".

    >I to:
    >https://www.youtube.com/watch?v=Fwi45CWYi6Q&ab_chan
    nel=Mi%C5%82o%C5%9Bnicyczterechk%C3%B3%C5%82ek-zr%C3
    %B3btosam
    >(testy)

    Czyli co - dziadkowi sie jednak wydaje ... albo "wynikow nie udalo sie
    zduplikowac".

    A zimna mgla ... dzialanie to chyba na granicy bledu, ale podejrzewam,
    ze filtr wylapuje te mgłę.
    A potem chyba odparowuje, wiec znow mamy pare, ale tez obnizona
    temperature powietrza.

    No i ciagle tylko moc badalismy - a mnie interesuje oszczednosc paliwa
    :-)

    >Jest więcej takich "ciekawych rzeczy". Może jak dożyję emerytury to
    >się pobawię :)

    O ile samochody jeszcze beda :-)

    J.

  • 33. Data: 2020-12-16 21:50:00
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 16.12.2020 o 17:27, J.F. pisze:

    le-elektrownie-wiatrowe

    > 3m ... to i z VA nie poszalejesz :-)

    3m na dachu. Na maszcie możesz mieć 12m i odciągi ale zezwolenie i zgodę
    sąsiada to wszystko do 40kW. Mogę to podpiąć pod rower stacjonarny w
    sumie. W końcu koło od roweru :D a tu nie ma przepisów żeby nie jeździć
    na działce na wysokości :D

    > Ale jak to sie liczy, gdy niewielka turbina zamontowana na dachu domu ?

    No są pewne regulacje chyba 3m wys i 3m poza obrys domu, jakoś tak. Nie
    kombinuję na dachu a na maszcie więc mogę. Nie chcę tylko, żeby to było
    widoczne z kilometra bo chętnych na złodziejstwo nie brakuje a ja tam
    nie siedzę ciągle, stąd kamery i alarm.

    > Wiadomo - trawe trzeba skosic. Ale to co pewien czas.

    Niezupełnie. Jak zrobiłem sobie studnię z rury fi200/ 6m i zacząłem
    używać pompy spalinowej do podlewania to w ciągu roku spapugowali i też
    nakurwiają :D
    Dotąd przez wszystkie lata, chodzili do abisynki po 50m x 20 co daje
    średnio 24l(2 konewki po 12l) i drogę 2km i czas na podlewanie/chodzenie
    2,5h Wychodzi 480 l żeby podlać całą działkę a pompa robi to w 30min :]
    Najpierw miałem pompę elektryczną 250W ale był problem z ładowaniem
    akumulatora. Teraz wystarczy benzyna :)

    > Pod warunkiem, ze jest. I ze nie halasuje w nocy, gdy spac sie chce :)

    Tam nikt nie śpi. Prądu nie ma to jak? Bez TV bez światła z latarkami
    bez ogrzewania? OK można jakiś kominek ale trzeba mieć dobrą altanę. W
    sumie altanę też zrobiłem dobrą (jedyny) ale nie śpię tam.

    > To dziala rekreacyjna ma byc, czy pole przynoszace plony ?

    I jedno i drugie. Mam jakieś zadowolenie z plonów i też sobie
    eksperymentuję.

    > To  taka typowa "dzialka rodzinna" ?
    > Domek z ogrodkiem sobie kup.

    Też mam ale nie mogę mieszkać w 3 miejscach naraz. Tę działkę mam 1km od
    domu/kamienicy (default place) a działka z domem ogródkiem 100km dalej.

    > Nie ma tam generatorow asynchronicznych ?
    > Czy jednak ten wiaterek na tyle slaby, ze polowa stoi, a druga polowa -
    > ledwo tarcie pokonuje.

    Pisałem że różnie bywa. Oni też niespecjalnie rozmowni. Ponoć jak za
    dużo prądu to też niedobrze :D

> [...]
    > temperature powietrza.
    >
    > No i ciagle tylko moc badalismy - a mnie interesuje oszczednosc paliwa :-)

    Czaję się na baterie od elektryków. Ja stanie się to popularne bardziej
    to rynek wtórny może być alternatywą na magazyny energii, lub kiedy
    zostanie zbudowana tania i pojemna bateria z quick charge.

    Generalnie właśnie mam ten problem. Mógłbym wytworzyć szybko sporo
    energii i naładować jakieś pojemne aku w ciągu jednej godziny, podobnie
    jak to jest w elektrykach. Niestety mam zwykły kwasowy i ten potrzebuje
    8h na ładowanie i 16h na rozładowanie (mam pobór ok 0,8A dla całego
    systemu [alarm, net CCTV] sam alarm z netem to 0,5A/12V). Przy panelu
    nie da rady, nawet gdybym ich użył więcej bo nie mogę przekroczyć prądu
    ładowania i czasu a teraz światła (nie słońca) jest max 5h.
    Stąd pomysł wiatraka jako doładowanie.

    BTW ciekawostek:
    http://www.joecell.pl/ + YT:
    https://www.youtube.com/results?search_query=joe+cel
    l coś w tym jest :)

  • 34. Data: 2020-12-16 22:04:58
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 16.12.2020 o 21:50, LordBluzg(R) pisze:
    [...]
> [...]
    > nie da rady, nawet gdybym ich użył więcej bo nie mogę przekroczyć prądu
    > ładowania i czasu a teraz światła (nie słońca) jest max 5h.

    Tylko nie kombinuj z większym aku i większym prądem. Nie chcę inwestować
    w 1000Ah i stadem paneli :> Mam nowy 60Ah i najwyżej dołożę lekko zużyty
    100Ah (70% sprawności) ale to i tak mi nie załatwia sprawy.

  • 35. Data: 2020-12-16 22:11:39
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 16 grudnia 2020 o 17:27:33 UTC+1 J.F. napisał(a):
> [...]
    > temperature powietrza.
    >
    > No i ciagle tylko moc badalismy - a mnie interesuje oszczednosc paliwa

    Mozna wierzyc ale i można nie wierzyć. Na paliwie i wodzie pracowaly silniki
    samolotow mysliwskich w czasie II Wojny Swiatzowej. Jest sporo opracowań. Np. z
    jednego z nich
    Politechnika Warszawska
    PKN ORLEN SA
    Przemysłowy Instytut Motoryzacji
    Streszczenie
    Przeanalizowano informacje literaturowe dotyczące dodatku wody w różnych postaciach
    do
    czynnika roboczego silnika zasilanego paliwem LPG. Opisano korzyści płynące z
    dodawania
    wody do silników o zapłonie zarówno iskrowym, jak i samoczynnym, zasilanych paliwem
    LPG, w tym wpływ na parametry operacyjne silnika oraz na emisję zanieczyszczeń.
    Ocenia
    się, że dodatek wody do czynnika roboczego ma korzystny wpływ na sprawność cieplną
    obiegu, przyczynia się również do zmniejszenia emisji tlenku węgla, węglowodorów i
    tlenków
    azotu. Przedstawiono metodykę badań empirycznych silnika o zapłonie iskrowym
    zasilanego
    paliwem LPG z dodatkiem wody: badania przeprowadzono w warunkach symulujących
    trakcyjne użytkowanie silnika - w homologacyjnym teście jezdnym - NEDC,
    skł........................ Mi
    Tez nieprawda?

  • 36. Data: 2020-12-16 22:24:13
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

> [...]
    samolotow mysliwskich w czasie II Wojny Swiatzowej. Jest sporo opracowań. Np. z

    Taa, wymyślili intelcooler :)
    http://www.carsmag.pl/wtrysk-wody-w-silniku-spalinow
    ym-jak-to-dziala/ :)

  • 37. Data: 2020-12-17 01:01:42
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.12.2020 o 19:09, LordBluzg(R) pisze:
    [...]
> [...]
    > wzmocni konstrukcję i będzie stabilne.
    >
    > Właśnie kombinuję w/w i jeszcze nie wiem czy będę spawał te rurki czy
    > zrobię to na śrubach. Na razie szukam dobrych materiałów a jutro jadę
    > obczaić ile gość chce za blachę alu 2mm 1500x1500 z pocięciem na
    > 1500x500 szt 3 i przygięciem na średnicę 1200mm (łopaty muszą mieć
    > zaokrąglenie). Jak mi zaśpiewa wysoko to zrobię to z blachy ocynk 1mm i
    > też styknie, tym bardziej że blachę idzie spawać łatwiej niż alu do
    > którego musiałbym się bawić z nitami czy śrubami.
    >
    > Akurat teraz nie wieje, więc mam czas na zabawę :D

    W 99% skompletowałem materiał na 3 śmigła a jutro wycinanie podstawy
    płata ze sklejki wodoodpornej. Może zdążę do gwiazdki z montażem. Potem
    w zależności od warunków wiatru porobię obliczenia/testy z
    filmami/fotkami. Na dzień dzisiejszy teoria/obliczenia działa a praktyka
    pokaże, czy to ślepa uliczka czy sukces. Aluminium na płaty śmigieł
    zastąpię blachą ocynk 0,7mm (taniej) i plastyczniej. Wszystko montowane
    bez spawania/śruby z ciekawym łączeniem ramion rurek, coś na kształt
    "[(O" w profilu (se wymyśliłem). Koszty w sumie mniejsze niż 1kzł co
    rokuje że mogą być modyfikacje do 4 śmigieł. Więcej śmigieł nie
    uwzględniam, chociaż porównanie 2 różnych turbin 6 śmigłowych/wielkość
    (średnica turbiny) to spory wzrost mocy ale spadek obrotów:
    https://www.youtube.com/watch?v=VaibBXwhFco&ab_chann
    el=riebedebie

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 38. Data: 2020-12-17 08:38:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...
> [...]
    >
    >Mozna wierzyc ale i można nie wierzyć. Na paliwie i wodzie pracowaly
    >silniki samolotow mysliwskich w czasie II Wojny Swiatzowej. Jest

    No ale teraz nie stosujemy.
    Widac sie nie sprawdza.

    Przy czym - wtrysk wody wydaje sie miec jakies podstawy.
    Woda paruje, zwieksza cisnienie w cylindrze, jest zysk.
    Czy na paliwie ... nie wiem, woda ma duze cieplo parowania.
    W dodatku obniza temperature w cylindrze, co pozwala podac wiecej
    paliwa i powietrza, przez doladowanie.

    To, co moglo sie sprawdzac w lotniczych silnikach na wysokich mocach,
    niekoniecznie przyniesie oszczednosci w samochodach.

    Ale ... to wtrysk wody. A dziadek podaje pare.
    Gdzie tu zysk ?

> [...]
    >Przemysłowy Instytut Motoryzacji
    >Streszczenie
    >Przeanalizowano informacje literaturowe dotyczące dodatku wody w

    A badania jakies zrobiono, czy tylko przeglad literatury ?

> [...]
    >węglowodorów i tlenków
    >azotu. Przedstawiono metodykę badań empirycznych silnika o zapłonie

    Metodyka ... a wyniki sa ?

> [...]
    >symulujących
    >trakcyjne użytkowanie silnika - w homologacyjnym teście jezdnym -

    No to wyglada na to, ze badania zrobiono.
    A wyniki jakie wyszly ? Na granicy bledu pomiarowego, skoro "ocenia
    sie" ?

    J.

  • 39. Data: 2020-12-17 11:33:52
    Od: collie <c...@v...pl>

    W sobotę, 5.12.2020 o 13:46, LordBluzg(R) napisał:

    > Spore podniesienie wydajności w yym niemieckim projekcie. Jutro ma
    > zacząć u mnie wiać ( więc będą pierwsze pomiary. Jak dotąd przy wietrze
    > 20km/h obraca się obecna turbina ale jeszcze słabo. Ponieważ muszę mieć
    > porównanie, to właśnie wykonuję drugą turbinę korzystając z tego
    > niemieckiego projektu ale jednak oprę się o cztery łopaty a nie trzy
    > (mogę sobie modyfikować).

    Komercyjne wiatraki pionowe mają 5-7 łopat i startują przy wietrze
    7 km/godz. Albo tę ilość łopat producent sobie wymyślił, albo się
    doktoryzował z łopat.

    http://www.wiatraki.murat.pl/vawt.html

    --
    Miarą człowieczeństwa jest stosunek do zwierząt.
    Kot może zostać? Nie. Kot musi zostać.

  • 40. Data: 2020-12-17 11:48:11
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 17.12.2020 o 11:33, collie pisze:

    > Komercyjne wiatraki pionowe mają 5-7 łopat i startują przy wietrze
    > 7 km/godz. Albo tę ilość łopat producent sobie wymyślił, albo się
    > doktoryzował z łopat.
    >
    > http://www.wiatraki.murat.pl/vawt.html

    No dobra, też bym sobie zrobił coś podobnego ale znamionowa prędkość
    obrotowa tego cuda to 50rpm
    http://www.wiatraki.murat.pl/vawtm1.pdf

    Tak jak w tytule wątku mam silnik rowerowy BLDC 250W, który znamionowo
    potrzebuje coś ok 120rpm, żeby być użyteczny a przekładnie w ogóle nie
    wchodzą w grę. Ilość łopat wpływa na obroty. Im więcej łopat tym
    wolniejsze obroty. Im większa średnica rotora, tym mniejsze obroty. Już
    coś z w/w tam przetestowałem, żeby zobaczyć to w praktyce i
    nieszczególnie to działa. Rotor C (Canstein) ma większą sprawność.

    Gdybym sam robił prądnicę to zupełnie coś innego. Pewnie dałbym duże
    ramiona, więcej śmigieł i wystarczyłoby mi 30rpm.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>