  • 21. Data: 2020-12-14 21:09:49
    Temat: Re: Koło rowerowe z silnikiem BLDC jako prądnica
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    barierze. Nie wstydzisz się publicznie pokazać takie gówno co zrobiłeś.

    > https://www.fotosik.pl/zdjecie/f7f9a401a1a8f00d
    > To nie ty ujebałes to gowno?

    Debilu, już dawno debilu rozmontowane, debilu :)

    Wczytaj się może. Po polsku pisałem dalej :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 22. Data: 2020-12-14 21:51:48
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    barierze. Nie wstydzisz się publicznie pokazać takie gówno co zrobiłeś.

    > https://www.fotosik.pl/zdjecie/f7f9a401a1a8f00d
    > To nie ty ujebałes to gowno?

    Niech stracę, masz:
    https://youtu.be/a7a2OEvNODc (materiał na śmigła tego prototypu jest "ze
    śmietnika") dlatego mam stojak z drewna na próby, Zenuś.

    Chodziło głównie o sprawdzenie czy to działa, zgodnie z projektem
    http://www.daswindrad.de/forum/viewtopic.php?f=2&t=2
    1

    Opis masz wyżej ale nie chciało ci się czytać ze zrozumieniem.

    Z trzema śmigłami nie mam filmu, bo mi się nie chciało nakręcać ale
    kręci się lepiej i wydajniej.

    Teraz spadaj.

  • 23. Data: 2020-12-15 00:40:32
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.12.2020 o 21:51, LordBluzg(R) pisze:
    [...]

    > https://youtu.be/a7a2OEvNODc (materiał na śmigła tego prototypu jest "ze
    > śmietnika") dlatego mam stojak z drewna na próby, Zenuś.

    P.S. dla czytaczy, następne filmy będą z anemometrem w tle, wskaźnikiem
    V in A LED w obciążeniu (moc)/żarówki/przetwornika...a w
    modyfikacji/zastosowania z obrotami/s i obr/min. Projekt zakłada pełne
    obliczenia dla standardu silnika BLDC 36V/250W z koła 28' (fizyczne
    pokonanie oporności dla silnika BLDC )...tanio kupić w zastosowaniu
    turbiny Canstein (keyword google) w projekcie. Mile widziane
    propozycje/modyfikacje :)

    P.S.1
    Nie wierzę w 1KW czy więcej przy obecnych wynikach średniej dla
    Wlkp/Mazowsza. Nie ten wiatr ale uznaję że 5m/s wiatru występuje często,
    żeby można było korzystać :)
    Jeśli jakiś działkowicz, pozbawiony prądu będzie miał problemy z
    ładowaniem aku to ten projekt będzie sprawdzoną alternatywą. Pomijam
    silnik
    https://www.youtube.com/watch?v=WOwy21uRCY0&ab_chann
    el=TatankaYotanka
    gdzie można się odwzorować na danych "ze śmietnika" które prezentuję :)

  • 24. Data: 2020-12-15 07:43:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "LordBluzg(R)" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 14.12.2020 o 15:25, J.F. pisze:

    >Ten model turbiny powstał w latach 70-80 i jakoś nie widziałem tego
    >nigdy w realu ale jak dotąd jest to obiecujący model (testy prototypu
    >wypadły pomyślnie).

    Hm, wydaje mi sie, ze Darrieus jest ogolnie lepszy jako VAWT, a ten to
    taki troche niedorobiony Darrieus, bo profile lopat kiepskie ...

    >Zrobiłem prototyp. Na 4 płatach i kręci się wolniej. Wynika to
    >oczywiście z "zacieniania skrzydeł" jak się wczytasz w ten niemiecki
    >projekt, to jest tam ładnie opisane jedno skrzydło z obciążnikiem
    >(film).

    A to nie jest uzywane do testowania ?

    >Stosując 3 śmigła pokrywasz powierzchnię (w zależności od średnicy
    >całego wiatraka) w 95% przy czterech śmigłach jest większe

    IMO - to tak nie dziala.

    Nawet takie "zwykle" smigla sa zazwyczaj 3-lopatowe, bo wiecej juz
    sobie przeszkadza.
    A "pokrycie" przeciez znikome w takim wiatraku.
    Przy szybko poruszajacych sie łopatach jakos tak "powierzchnia
    efektywna" rosnie i jest znacznie wieksza niz fizyczna lopaty.

    Ale tu moze byc inaczej.

    >"zacienienie" i otrzymujesz mniejsze obroty...i moc. Zwiększając
    >średnicę, możesz stosować 4-5-6 łopat ale wtedy płaty muszą być
    >mniejsze i obroty są niewielkie. Najbardziej wydajne jest to właśnie
    >przy 3 śmigłach jako zbalansowana najlepsza wydajność. Przy 4
    >śmigłach startuje to lepiej ale obroty są mniejsze.

    >Większa średnica daje ramię, które teoretycznie daje większą moc.

    Mechaniczną. A prądnica lubi wyzsze obroty.
    Tylko musialbys ja przemierzyc jak to u niej konkretnie wyglada.

    >Sprawdziłem też, ile obrotów potrzebuje ten BLDC , żeby uzyskać 14V
    >3A.
    >90obr/min daje radę. Przy wietrze 5m/s 99% wypadł ten wynik.
    >Zastosuję jednak przetwornicę step UP albo podwajacz napięcia
    >(oczywiście diody

    Niekonicznie pomoze. O tyle moze, ze bedziesz mial te 14V przy malym
    wietrze ... ale prad niewielki.

    >BTW, zobacz tutaj. 6 śmigieł w takiej konstrukcji (tyle że to
    >wielkie) i
    200W mocy przy 5m/s
    >https://www.youtube.com/watch?v=FYMZvnER0BQ&ab_chan
    nel=riebedebie

    A inne Darrieusy czesto maja 2 łopaty.
    Turbina znana z Dzikiego Zachodu tez zostala zastapiona 3 lopatowym
    smiglem ..

    >a inne wiatraki w okolicy ani drgną :D

    No, ten jeden maly umieszczony na tle lasu to mnie wcale nie dziwi.

    Ten duzy to nie wiadomo gdzie stoi ... ale czesto widze np farme
    duzych wiatrakow, czesc sie kreci, a czesc stoi.

    I nie bardzo rozumiem - nie ma zbytu na prad, hamulec sie zepsul, czy
    wiaterek tak slaby, ze tarcie ledwo przezwycieza, ale nie wszedzie :-)

    J.

  • 25. Data: 2020-12-15 09:27:50
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 15.12.2020 o 07:43, J.F. pisze:
    [...]
    > Hm, wydaje mi sie, ze Darrieus jest ogolnie lepszy jako VAWT, a ten to
    > taki troche niedorobiony Darrieus, bo profile lopat kiepskie ...

    OK ale Darrieus startuje przy 10m/s tutaj zaczynają się schody. Można to
    uzyskać częściej ale na wysokosci ok <22m nad ziemią. Jeśli ktoś już
    stawia tak wysoki maszt to turbina z osią pionową traci sens. Lepiej
    wtedy robić klasyczną HAWT.

    > A to nie jest uzywane do testowania ?

    No tak, przecież opisane, że w przypadku tej turbiny tylko jedna łopata
    ją napędza, jest wykres gdzie gubi się napędzanie i zaraz druga łopata i
    trzecia podążają za pierwszą.

    > IMO - to tak nie dziala.

    No cóż, ściągnij sobie tego excella i zobacz co on wylicza.

    > Nawet takie "zwykle" smigla sa zazwyczaj 3-lopatowe, bo wiecej juz sobie
    > przeszkadza.

    Nie.

    > A "pokrycie" przeciez znikome w takim wiatraku.
    > Przy szybko poruszajacych sie łopatach jakos tak "powierzchnia
    > efektywna" rosnie i jest znacznie wieksza niz fizyczna lopaty.
    >
    > Ale tu moze byc inaczej.

    Bo jest. W odróżnieniu od turbiny HAWT, gdzie wszystkie śmigła biorą
    udział w napędzaniu VAWT napędzana jest tylko z jednego śmigła a
    pozostałe hamują/wracają. Im więcej śmigieł tym niższe obroty ale start
    turbiny szybszy, przy małym wietrze. Dochodzi tutaj jeszcze pomijany
    przez Ciebie efekt oporu prądnicy. Większość prądnic nie daje dużego
    oporu fizycznego, kiedy nie są podłączone do obwodu. W tym silniczku co
    go mam opór jest znaczny...bo w sumie to silnik a nie prądnica.
    Spowodowane jest to tym, że szczelina powietrzna pomiędzy cewkami a
    magnesami jest bardzo mała właśnie dlatego, żeby uzyskać najlepszą
    sprawność generatora/silnika przy niskich obrotach.

    > Mechaniczną. A prądnica lubi wyzsze obroty.

    Niezupełnie. W zależności co to za prądnica. Ta którą chcę wpleść w ten
    układ jest prądnicą wolnoobrotową. Max 300obr/min. przy połowie tych
    obrotów mam 125W co już jest dla mnie sporą nadwyżką bo nie mam jak
    zmagazynować energii.

    > Tylko musialbys ja przemierzyc jak to u niej konkretnie wyglada.

    Przecież wcześniej i niżej podałem :>

    > Niekonicznie pomoze. O tyle moze, ze bedziesz mial te 14V przy malym
    > wietrze ... ale prad niewielki.

    Wystarczy mi już 0,5A do ładowania akumulatora, razy czas. Lepiej mieć
    0,5A niż nic :]

    > 200W mocy przy 5m/s
    el=riebedebie

    > A inne Darrieusy czesto maja 2 łopaty.

    I chodzą tragicznie przy niskim wietrze.

> [...]
    >
    > Ten duzy to nie wiadomo gdzie stoi ... ale czesto widze np farme duzych
    > wiatrakow, czesc sie kreci, a czesc stoi.

    To jeszcze zobacz na jakiej wysokości stoją i zmierz siłę wiatru.

    > I nie bardzo rozumiem - nie ma zbytu na prad, hamulec sie zepsul, czy
    > wiaterek tak slaby, ze tarcie ledwo przezwycieza, ale nie wszedzie :-)

    Są tzw "kominy wiatrowe" i kilkaset metrów obok już nie wieje :)

  • 26. Data: 2020-12-15 10:01:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "LordBluzg(R)" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 15.12.2020 o 07:43, J.F. pisze:
    [...]

    >OK ale Darrieus startuje przy 10m/s tutaj zaczynają się schody. Można

    Hm, wydaje mi sie, ze i przy mniejszym wietrze powienien pracowac, ale
    sie nie znam ..

    >uzyskać częściej ale na wysokosci ok <22m nad ziemią. Jeśli ktoś już
    >stawia tak wysoki maszt to turbina z osią pionową traci sens. Lepiej
    >wtedy robić klasyczną HAWT.

    Obrotnica na gorze, miejsce ...

    >No tak, przecież opisane, że w przypadku tej turbiny tylko jedna
    >łopata ją napędza, jest wykres gdzie gubi się napędzanie i zaraz
    >druga łopata i trzecia podążają za pierwszą.

    Ogolnie wiadomo, ze łopata przez pewien kat napedza, a przez inne
    hamuje.
    Ale jak sie chce wiedziec jak to sumarycznie wyglada, to wypadaloby
    przetestowac.

    A statyczne testowanie , tzn nieruchome i pod roznymi katami, to da
    inne wyniki.

    >No cóż, ściągnij sobie tego excella i zobacz co on wylicza.

    >Nie.

    Duze HAVT mam na mysli.
    Sa 3-lopatowe, czasem 2-lopatowe, 4-lopatowego nie widzialem ...

    >Bo jest. W odróżnieniu od turbiny HAWT, gdzie wszystkie śmigła biorą
    >udział w napędzaniu VAWT napędzana jest tylko z jednego śmigła a
    >pozostałe hamują/wracają.

    IMO, to jeszcze - przy takim typowym Darrieusie łopata stosnunkowo
    waska jest, i malo "zaslania".
    A to ze hamuje ... przez caly obrot najwyrazniej jest nadmiar sily
    ciagnacej nad hamujacą :-)

> [...]
    >bardzo mała właśnie dlatego, żeby uzyskać najlepszą sprawność
    >generatora/silnika przy niskich obrotach.

    IMO - w pradnicach tez sie to przydaje.
    Ale owszem - moga potem byc pozycje, ktore magnesy mocno "trzymaja".

> [...]
    >ten układ jest prądnicą wolnoobrotową. Max 300obr/min. przy połowie
    >tych obrotów mam 125W co już jest dla mnie sporą nadwyżką bo nie mam

    No chyba, ze tak - wiecej mi nie trzeba i 90rpm wystarcza :-)
    Ale jednak 90rpm.

    >To jeszcze zobacz na jakiej wysokości stoją

    Ogolnie ta sama .. przynajmniej tak sie wydaje.

    >i zmierz siłę wiatru.

    Raczej mala.
    Aczkolwiek ... czasem wieje mocno, a widac ze taki jeden wiatrak z
    farmy stoi.
    Awaria ?

    >Są tzw "kominy wiatrowe" i kilkaset metrów obok już nie wieje :)

    Ale to tak jakos w plaskim polu stoi farma ..

    J.

  • 27. Data: 2020-12-15 14:26:02
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 15.12.2020 o 10:01, J.F. pisze:
    [...]

    > Hm, wydaje mi sie, ze i przy mniejszym wietrze powienien pracowac, ale
    > sie nie znam ..

    Wiesz, producenci kłamią :) ale użytkownicy nie i można sobie doczytać
    gdzie zaczyna się ekonomia. Hipar podaje że ich turbina startuje przy
    1m/s ale nie podaje kiedy zaczyna to być efektywne w praktyce w sensie,
    że możesz mieć 90% pewności że tak będzie.

    http://hipar.pl/turbiny-wiatrowe/kalkulator-oplacaln
    osci-turbin-ecorote/kalkulator/

    > Obrotnica na gorze, miejsce ...

    No to musisz mieć górę. Mój projekt zakłada wysokość max 4m. Mogę więcej
    ale nie chcę bo zaraz sąsiedzi by się buldoczyli.

    > Ogolnie wiadomo, ze łopata przez pewien kat napedza, a przez inne hamuje.
    > Ale jak sie chce wiedziec jak to sumarycznie wyglada, to wypadaloby
    > przetestowac.

    Po co mam na siłę testować, skoro testy już są? Są co prawda do trzech
    łopat a nie więcej, tyle że objaśnienie całego problemu pozwala
    zrozumieć główną zasadę i efektywność. Gdybym miał inny zestaw
    cewek/magnesów pokusiłbym się o zrobienie 100W przy 30rpm i wtedy dałbym
    więcej łopat. Niestety mam to co mam a nie chcę się bawić w cewki, bo to
    czasochłonne. Można oczywiście zamówić ale koszty też są spore. Koła od
    e-bike są dostępne od 100zł i ich moc wystarcza na ładowanie akumulatora.

    > A statyczne testowanie , tzn nieruchome i pod roznymi katami, to da inne
    > wyniki.

    Wiesz co, rozmowa w sumie o niczym bo piszesz o testowaniu a stronę
    testów podałem...jest tam wszystko opisane o co pytasz :)

    > Duze HAVT mam na mysli.
    > Sa 3-lopatowe, czasem 2-lopatowe, 4-lopatowego nie widzialem ...

    Są też, nawet na YT idzie obejrzeć.

    > IMO, to jeszcze - przy takim typowym Darrieusie łopata stosnunkowo waska
    > jest, i malo "zaslania".
    > A to ze hamuje ... przez caly obrot najwyrazniej jest nadmiar sily
    > ciagnacej nad hamujacą :-)

    Darrieus pracuje głównie na zasadzie siły nośnej i wygląda to zupełnie
    inaczej. Na YT są ładne filmy z anemometrem gdzie pokazane jest, że
    potrzeba większego wiatru niż 5m/s bo siła nośna się nie wytwarza :)

    No przecież użyj logiki :D

    > No chyba, ze tak - wiecej mi nie trzeba i 90rpm wystarcza :-)
    > Ale jednak 90rpm.

    Przy 60rpm też coś można skubnąć ale dopiero jak zbuduję to do końca to
    porobię pomiary. W sumie mierzyłem i te 2A przy 60rpm mam z tego silnika
    BLDC a to już mi wystarczy. Akumulator 60Ah tyle akurat potrzebuje, żeby
    się ładnie ładował.

    > Ogolnie ta sama .. przynajmniej tak sie wydaje.

    Taaa, a ta VAWT stoi na ziemi :> bez masztu.

  • 28. Data: 2020-12-15 16:57:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "LordBluzg(R)" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 15.12.2020 o 10:01, J.F. pisze:
    [...]

    >No to musisz mieć górę.

    Mam na mysli gore masztu. HAWT to jednak inna konstrukcja i nie tylko
    o predkosc wiatru chodzi.

    > Mój projekt zakłada wysokość max 4m. Mogę więcej ale nie chcę bo
    > zaraz sąsiedzi by się buldoczyli.

    A sasiedzi prad maja ?

    >Po co mam na siłę testować, skoro testy już są?

    Jak robisz cos nowatorskiego, to pewnie bys chcial przetestowac co
    warte.
    A jak zrobiles turbine na wzor innej ... to na pewno niedokladnie
    zrobiles :-)

> [...]
    >i wtedy dałbym więcej łopat. Niestety mam to co mam a nie chcę się
    >bawić w cewki, bo to czasochłonne. Można oczywiście zamówić ale

    a niepewnosc rezultatu duza :-)

    >Wiesz co, rozmowa w sumie o niczym bo piszesz o testowaniu a stronę
    >testów podałem...jest tam wszystko opisane o co pytasz :)

    Tylko wiesz - jakbym chcial przetestowac, to moglbym faktycznie moment
    sily na jednej lopacie zmierzyc na wielu katach ustawienia.
    Ale to nie uwzglednia predkosci lopaty, wiec faktycznie warto ciezarek
    dodac i przetestowac w ruchu.

    >Są też, nawet na YT idzie obejrzeć.

    Tych duzych ... nie widzialem.

    >Darrieus pracuje głównie na zasadzie siły nośnej i wygląda to
    >zupełnie

    Owszem, ale to co zrobiles ... jakby mieszana konstrukcja.

    >inaczej. Na YT są ładne filmy z anemometrem gdzie pokazane jest, że
    >potrzeba większego wiatru niż 5m/s bo siła nośna się nie wytwarza :)

    A nie ma filmow z takich, co przy wolnym wietrze dzialaja ?

    https://www.mdpi.com/2571-8797/1/1/13/htm
    Ale czytania za duzo :-)

    >Taaa, a ta VAWT stoi na ziemi :> bez masztu.

    Na dachu zamontuj :-)

    Ty o swoim, a mnie ciekawi, czemu te duze, komercyjne bydlaki, sie nie
    kreca ...

    J.

  • 29. Data: 2020-12-15 21:19:57
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 15.12.2020 o 16:57, J.F. pisze:

    [...]
    > Mam na mysli gore masztu. HAWT to jednak inna konstrukcja i nie tylko o
    > predkosc wiatru chodzi.

    VAWT też możesz umieścić na maszcie. Nawet lepiej bo tam wieje "zawsze".

    > A sasiedzi prad maja ?

    A skąd? Tylko ja mam "prąd" :) Głównie na potrzeby alarmu, CCTV i
    oświetlenia. Mam też stary UPS 600W na potrzeby jakby mi się zachciało
    coś na 230V podłączyć (ładowarki do wyrzynarki, wkrętarki, gumówki itd)
    różne zasilacze i nie chciało mi się już kombinować z przetwornicami bo
    to różne napięcia. Ważne że działa.

    > Jak robisz cos nowatorskiego, to pewnie bys chcial przetestowac co warte.
    > A jak zrobiles turbine na wzor innej ... to na pewno niedokladnie
    > zrobiles :-)

    Jeszcze mi się nie zdarzyło, żebym coś spierdolił na "gorzej" w
    kopiowaniu :]

> [...]
    > sily na jednej lopacie zmierzyc na wielu katach ustawienia.
    > Ale to nie uwzglednia predkosci lopaty, wiec faktycznie warto ciezarek

    Przecież już jest :>
    http://www.daswindrad.de/videos/glaeserner_2.avi

    > Tych duzych ... nie widzialem.

    Mało ale one się kręcą wolniej i bardziej podatne na uszkodzenie (opór
    przy dużych wiatrach).

    > Owszem, ale to co zrobiles ... jakby mieszana konstrukcja.

    Ważne że działa przy małym wietrze i robiąc research w necie nie
    trafiłem na konstrukcję VAWT, która przy tak małym wietrze miałaby taką
    sprawność.

    > A nie ma filmow z takich, co przy wolnym wietrze dzialaja ?

    No nie. Żeby wystąpiło zjawisko siły nośnej potrzeba po prostu większego
    wiatru :] Łotsonie.

    > https://www.mdpi.com/2571-8797/1/1/13/htm
    > Ale czytania za duzo :-)

    Poczytam, chociaż wolę ten opis:
    http://www.daswindrad.de/forum/download/file.php?id=
    5861

    > Na dachu zamontuj :-)

    Na działce nie mam dachu...wolnego. Altana ma 2,5 wys i stoi pod
    drzewami :/ Wolę osobny maszt, tym bardziej że namierzyłem "komin"
    powietrzny, gdzie wieje zawsze

    > Ty o swoim, a mnie ciekawi, czemu te duze, komercyjne bydlaki, sie nie
    > kreca ...

    A to różnie bywa. Kiedyś rozmawiałem z gościem od konserwacji. Przyczyn
    jest sporo i nie jest to związane z awariami. Bardziej z
    przyłączami/synchronizacją itp.

    Może jak się wkurwię to Searla zrobię:D Dzisiaj łatwiej o materiały i
    wykonanie. BTW, jakiś Rosjanin się ostatnio bawi i ciekawe efekty.

    https://www.youtube.com/channel/UCjjkrlqZz658hCw_6XH
    Qsrg
    Ciekawe czy pociągnie temat dalej. Doszedł do 9tys rpm

  • 30. Data: 2020-12-16 11:11:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "LordBluzg(R)" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >VAWT też możesz umieścić na maszcie. Nawet lepiej bo tam wieje
    >"zawsze".

    Owszem, tylko jak pisales - na wysokosciach to lepiej HA.
    Ale nie zawsze jest tak prosto, bo i obracac trzeba, i miejsce
    potrzebne.

    >A skąd? Tylko ja mam "prąd" :)

    Hm, to takie sobie buldoczenie ... ale owszem, jakby mi u sasiada cos
    stale halasowalo ... co to za rekreacja :-)
    Tylko akurat im wyzej, tym dalej i mniej halasuje ... chyba :-)

    A tak w ogole ... kup sobie druga dzialke, z pradem

    A te zachowaj - prad podciagna, sprzedasz z zyskiem :-)

    >Jeszcze mi się nie zdarzyło, żebym coś spierdolił na "gorzej" w
    >kopiowaniu :]

    A skad wiesz, skoro nie testujesz, bo juz przetestowane ? :-P

    >Przecież już jest :>
    >http://www.daswindrad.de/videos/glaeserner_2.avi

    Widzialem.

    Ale ... to stanowisko pomiarowe, czy stwierdzil, ze dwie lopaty sie za
    bardzo zaslaniaja ?

    >Mało ale one się kręcą wolniej i bardziej podatne na uszkodzenie
    >(opór przy dużych wiatrach).

    Nie widzialem, ale moze i sa.

    >No nie. Żeby wystąpiło zjawisko siły nośnej potrzeba po prostu
    >większego wiatru :] Łotsonie.

    Sila nosna przy kazdej predkosci powstaje, tylko im mniejsza - tym
    sila slabsza, i to kwadratowo.

    Wiec roznica raczej w tym, ze te łopaty male, to i sila nosna malutka,
    a inne turbinki maja duze lopaty - co sie z kolei nie sprawdza przy
    silnych wiatrach.

    No i te lopaty sie kreca z wlasna predkoscia, szybsza niz wiatr ... o
    ile mocy starcza na pokonanie tarcia :-)

    >Poczytam, chociaż wolę ten opis:
    >http://www.daswindrad.de/forum/download/file.php?id
    =5861

    Nie mam uprawnien.

    >Na działce nie mam dachu...wolnego. Altana ma 2,5 wys i stoi pod
    >drzewami :/ Wolę osobny maszt, tym bardziej że namierzyłem "komin"
    >powietrzny, gdzie wieje zawsze

    Moze byc ciekawie, ale ... na drzewie zamontuj :-)

    Ciekawy pomysl byl na duze turbiny - wielki plaski dach nad ziemia z
    wysokim kominem na srodku - slonce ma podgrzewac powietrze pod dachem,
    w kominie powstanie predkosc.

    >A to różnie bywa. Kiedyś rozmawiałem z gościem od konserwacji.
    >Przyczyn jest sporo i nie jest to związane z awariami. Bardziej z
    >przyłączami/synchronizacją itp.

    Ale jak mowie - stoi kilka wiatrakow obok siebie, zakladam, ze z
    jednej farmy, polowa sie kreci, polowa stoi.

> [...]

    >https://www.youtube.com/channel/UCjjkrlqZz658hCw_6X
    HQsrg
    >Ciekawe czy pociągnie temat dalej. Doszedł do 9tys rpm

    Nie znam, ale ... darmowej energii z tego na 99.99999% nie bedzie :-)

    A tu ciekawe - nie zna podstawowego prawa fizyki, zna, ale nie wierzy,
    jest przekonany, ze cos z tego wyjdzie, czy oszukuje ...

    Takic ludzi nie brakuje ... ale oszustow tez nie ...

    J.