  • 41. Data: 2020-12-17 15:41:08
    Temat: Re: Koło rowerowe z silnikiem BLDC jako prądnica
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-12-17 o 11:48, LordBluzg(R) pisze:

    > Gdybym sam robił prądnicę to zupełnie coś innego. Pewnie dałbym duże
    > ramiona, więcej śmigieł i wystarczyłoby mi 30rpm.

    Takie skojarzenie (nigdy nie miałem w ręku koła rowerowego z wbudowaną
    prądnicą).
    Czy da się użyć kilka takich kół rowerowych połączonych razem - w
    sensie, że te same (większe) łopaty mocowane od razu do kilku kół.
    To by zapewniło stabilniejsze ułożyskowanie i większą moc prądnic.

    Czyli czy jest jak przeprowadzić kabel od górnego koła na dół przez dolne.
    Czy oś to wchodzi w rachubę tylko taka jak w normalnym rowerze oś. Chyba
    to za cienkie, aby kabelek puścić środkiem.
    A może ta nieruchoma część koła jest większa.

    Chyba że tylko 2 koła i z górnego wyprowadzenie nad łopatami....
    P.G.

  • 42. Data: 2020-12-17 15:55:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...
> [...]

    >Czy oś to wchodzi w rachubę tylko taka jak w normalnym rowerze oś.
    >Chyba to za cienkie, aby kabelek puścić środkiem.

    W zasadzie ... gdyby dac prostownik przy tej pradnicy, co przy okazji
    rozwiazuje problemy z synchronizacja,
    to do przeprowadzenia jest jeden drut - bo oska moze robic za drugi.

    >Chyba że tylko 2 koła i z górnego wyprowadzenie nad łopatami....

    Tez mozna.

    J.

  • 43. Data: 2020-12-17 19:58:12
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 17.12.2020 o 15:41, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > sensie, że te same (większe) łopaty mocowane od razu do kilku kół.
    > To by zapewniło stabilniejsze ułożyskowanie i większą moc prądnic.

    Da się ale nie potrafię teraz obliczyć jaki byłby opór fizyczny tych
    prądnic i jakie ramiona/łopaty zastosować (średnica całego wiatraka i
    wysokość łopat), żeby to było skuteczne i łatwo startowało. Dopiero jak
    skończę swoją to mogę coś sugerować. Jak gdzieś wspomniałem, ręką ośki w
    tym kole nie obrócisz, dopiero z nakrętkami. W innych prądnicach
    produkowanych na takie zabawy (znaczy profesjonalnych) z uwagi na
    większą szczelinę powietrzną pomiędzy statorem a rotorem, ten opór jest
    mało wyczuwalny i pomijalny w zasadzie. Wiele prądnic ma magnesy tylko
    po jednej stronie. Dopiero kiedy następuje obciążenie prądowe to się
    zmienia w zależności od ilości obrotów i mocy wytwarzanej/obciążenia.

    Moje koła mają wyprowadzenie przewodów przez ośkę (rurka).

> [...]
    > A może ta nieruchoma część koła jest większa.
    >
    > Chyba że tylko 2 koła i z górnego wyprowadzenie nad łopatami....

    Jest proste rozwiązanie. Robi się ramę i można wtedy kombinować z kablem
    i z dołu i z góry. Coś jak tutaj:

    https://www.youtube.com/watch?v=thNXlXzmiu0&ab_chann
    el=EdeWolf

    Ale z wieloma kołami, to już lepiej samemu dobić prądnicę.
    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 44. Data: 2020-12-18 10:50:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "LordBluzg(R)" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]
    >jak skończę swoją to mogę coś sugerować. Jak gdzieś wspomniałem, ręką
    >ośki w tym kole nie obrócisz, dopiero z nakrętkami.

    I to jest taki opor "magnetyczny", tzn magnes gdzies trzyma biegun,
    sprezyscie w jedna i druga strone ?

> [...]
    >statorem a rotorem, ten opór jest mało wyczuwalny i pomijalny w
    >zasadzie. Wiele prądnic ma magnesy tylko po jednej stronie.

    Duza szczelina to slabe pole, a te amatorskie to czesto maja
    niedomkniete obwody magnetyczne - czyli bardzo slabe pole.

    Ale czy w przypadku 3f nie powinno byc to jakos bardziej wyrownane ?
    W sensie, ze gdy jeden magnes blisko jednego rdzenia cewki, to drugi
    gdzies w poblizu dwoch i sie sily rozkladaja?

    >Dopiero kiedy następuje obciążenie prądowe to się zmienia w
    >zależności od ilości obrotów i mocy wytwarzanej/obciążenia.

    W sensie ze prad w uzwojeniach kompensuje troche sily przyciagania
    magnesow, czy po prostu bezwladnosc sie objawia - jak magnes stawia
    opor pod pewnym katem, to za chwile pomoze sie obrocic w kolejne
    polozenie ?

> [...]

    nel=EdeWolf

    >Ale z wieloma kołami, to już lepiej samemu dobić prądnicę.

    Hm, imo to nie takie latwe, choc w dobie powszechnych wycinarek
    laserowych ...

    J.

  • 45. Data: 2020-12-18 15:33:51
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 18.12.2020 o 10:50, J.F. pisze:
    [...]
    > I to jest taki opor "magnetyczny", tzn magnes gdzies trzyma biegun,
    > sprezyscie w jedna i druga strone ?

    Tak.

> [...]
    > W sensie, ze gdy jeden magnes blisko jednego rdzenia cewki, to drugi
    > gdzies w poblizu dwoch i sie sily rozkladaja?

    Tu masz opisane:
    http://spiritusmovens.blogspot.com/search/label/AMER
    YKANKA%20-%20krok%20po%20kroku

    Stare zapiski ale bardzo przydatne na domowe prace. Kiedyś mnie właśnie
    stąd zainspirowała prądnica do roweru:

    http://spiritusmovens.blogspot.com/search/label/AMER
    YKANKA%20-%20%22rowerowa%22

    ... ale poszedłem w gotowca i kupiłem pierwszy BLDC i działa znacznie
    lepiej niż to co gość opisuje.

    > W sensie ze prad w uzwojeniach kompensuje troche sily przyciagania
    > magnesow, czy po prostu bezwladnosc sie objawia - jak magnes stawia opor
    > pod pewnym katem, to za chwile pomoze sie obrocic w kolejne polozenie ?

    Nie zrozumiałeś. Kiedy pojawia się obciążenie prądowe, to idzie jeszcze
    ciężej. Po podłączeniu żarówki 40W/12V nie obrócisz już ośką nawet z
    nakrętkami. To już dość spory opór.

    > Moje koła mają wyprowadzenie przewodów przez ośkę (rurka).

    > Hm, imo to nie takie latwe, choc w dobie powszechnych wycinarek
    > laserowych ...

    J/w w linkach. Łatwizna w sumie ale trzeba czasu i zabawy, żeby to
    wykonać i polepszyć.

  • 46. Data: 2020-12-18 17:03:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "LordBluzg(R)" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]

    >Stare zapiski ale bardzo przydatne na domowe prace. Kiedyś mnie
    >właśnie stąd zainspirowała prądnica do roweru:
    RYKANKA%20-%20%22rowerowa%22

    >... ale poszedłem w gotowca i kupiłem pierwszy BLDC i działa znacznie
    >lepiej niż to co gość opisuje.

    Bo o tym wlasnie pisze - szczelina bardzo duza, bo cala grubosc cewek,
    plus znacznie wiecej, bo obwod niedomkniety.

    Ale w sumie to ja nie o tym, tylko czy taki BLDC ma wyraznie
    wyczuwalne te "bieguny magnesu" czy slabo ?

    Akurat mam pod reka tylko naped CD ... nie ma wyczuwalnych "kątów
    trzymania" ... a nie, cos tam ma, ale bardzo slabo.

    >Nie zrozumiałeś. Kiedy pojawia się obciążenie prądowe, to idzie
    >jeszcze ciężej. Po podłączeniu żarówki 40W/12V nie obrócisz już ośką
    >nawet z nakrętkami. To już dość spory opór.

    No - zarowka na zimno to niemal jak zwarcie - ona ma ulamek oma.
    Tym niemniej ten efekt hamowania pojawia sie przy predkosci, a skoro
    taki duzy opor, to predkosci jak rozumiem prawie nie ma :-)

    >J/w w linkach. Łatwizna w sumie ale trzeba czasu i zabawy, żeby to
    >wykonać i polepszyć.

    Moze i latwizna, ale sam widzisz, ze fachowosc zadna.
    To niestety trzeba zrobic jak te silniki - pakiet blach, fikusnie
    wycietych.

    Taka "amerykanke" to bym zaczal od rdzeni w tych cewkach, z drutu, ale
    bedzie "moment zaczepowy".

    Ewentualnie ... kiedys byly wirniki tarczowe, nadal chyba sa
    https://komel.com.pl/artykuly3.html

    ... no, to moze byc ciekawa lektura.

    np
    http://www.komel.katowice.pl/ZRODLA/FULL/89/ref_22.p
    df
    http://www.komel.katowice.pl/ZRODLA/FULL/89/ref_23.p
    df

    J.

  • 47. Data: 2020-12-19 12:14:41
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 18.12.2020 o 17:03, J.F. pisze:
    [...]
> [...]
    > plus znacznie wiecej, bo obwod niedomkniety.
    >

    > Ale w sumie to ja nie o tym, tylko czy taki BLDC ma wyraznie wyczuwalne

    Jest ich chyba z 30sz (cewek) na małym obwodzie, czyli upakowane gęsto.
    Nie rozbierałem tego i może być więcej cewek. Czuć te bieguny w ręce ale
    jest to już wyczuwalne jako stały opór (czuć drobne przeskoki) Podobny
    efekt jest w zwykłym kole rowerowym z "dynamem" w piaście. Kręcąc za
    obręcz tego nie wyczujesz ale kręcąc za ośkę, tak.

    https://sc01.alicdn.com/kf/HTB1dhgkGFXXXXabXVXXq6xXF
    XXXE/220891147/HTB1dhgkGFXXXXabXVXXq6xXFXXXE.jpg_.we
    bp

    > Akurat mam pod reka tylko naped CD ... nie ma wyczuwalnych "kątów
    > trzymania" ... a nie, cos tam ma, ale bardzo slabo.

    Spróbuj zmniejszyć ramię, czyli kręć za samą ośkę. Co prawda tam sa tak
    słabe magnesy w CD że możesz tego nie poczuć.

    > No - zarowka na zimno to niemal jak zwarcie - ona ma ulamek oma.
    > Tym niemniej ten efekt hamowania pojawia sie przy predkosci, a skoro
    > taki duzy opor, to predkosci jak rozumiem prawie nie ma :-)

    No nie ma ale tak ciasno spasowana ta prądnica nawet przy najmniejszym
    obrocie wytwarza już prąd. Stąd wcześniej odniosłem się do możliwości
    stosowania przetwornicy step UP bo wiem że moc BLDC już wtedy jest duża
    (amperaż) ale nie ma jeszcze napięcia odpowiedniego, zeby użyć to
    bezpośrednio.

> [...]
    > bedzie "moment zaczepowy".
    >
    > Ewentualnie ... kiedys byly wirniki tarczowe, nadal chyba sa

    O tym własnie piszę w sumie, myśląc nad wykonaniem ręcznym na wzór
    amerykanki. Dajesz po prostu więcej cewek ale wraz z ilością cewek
    zwiększa się średnica prądnicy a co za tym idzie trzeba stosować większe
    obroty. Trzeba to zrobić tak, żeby było jak najbardziej ekonomicznie.

    Jak upakujesz to na mniejszej srednicy (ilość cewek) to masz mniejsze
    obroty całości w sensie że prędkość przesuwania magnesów nad/pod cewkami
    wzrasta wraz ze zmniejszeniem tej średnicy co występuje w BLDC i stąd
    wolnoobrotowość tego koła i moc.

  • 48. Data: 2020-12-19 12:25:31
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 19.12.2020 o 12:14, LordBluzg(R) pisze:

> [...]
    > obroty całości w sensie że prędkość przesuwania magnesów nad/pod cewkami
    > wzrasta wraz ze zmniejszeniem tej średnicy co występuje w BLDC i stąd

    Znaczy chodziło mi dalej o ramię-promień (średnicę całego wiatraka)
    który im mniejszy tym większe obroty. Im większa średnica prądnicy tym
    większa średnica wiatraka.

  • 49. Data: 2020-12-29 00:49:44
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 17.12.2020 o 01:01, LordBluzg(R) pisze:
    [...]

    > W 99% skompletowałem materiał na 3 śmigła a jutro wycinanie podstawy
    > płata ze sklejki wodoodpornej.

    Wycięte ale w przyszłości będzie zastąpione profilem alu, podobnie jak
    tutaj:
    https://www.youtube.com/watch?v=cv2qyH0ZS3I&feature=
    share&ab_channel=JenoBambuz

    > Może zdążę do gwiazdki z montażem. Potem
    > w zależności od warunków wiatru porobię obliczenia/testy z
    > filmami/fotkami. Na dzień dzisiejszy teoria/obliczenia działa a praktyka
    > pokaże, czy to ślepa uliczka czy sukces. Aluminium na płaty śmigieł
    > zastąpię blachą ocynk 0,7mm (taniej) i plastyczniej.

    Jednak alu 1mm. Stal jest za ciężka do tej konstrukcji. Śmigło ważyłoby
    <10kg co jest parametrem zbyt ciężkim w tej konfiguracji (całość ok
    40kg). Obecnie ok +/- 25kg dla wiatraka.
    Trafiłem na fajną ofertę na OLX 1mx2m alu za 50zł...ale po przycięciu
    okazało się że to blacha utwardzana i są problemy z ugięciem łuku o
    promieniu 60cm bo walcarki okoliczne nie potrafio :/...a usługodawców
    wymiotło (świeta). Może jutro znajdę wykonawcę.

    > Wszystko montowane bez spawania

    Rurki opasujące felgę koła jednak spawane. Lepsza/stabilniejsza
    konstrukcja + możliwość podmieniania kół z felgami (różne silniki BLDC)
    lub w fazie usterki/spalenia generatora.

    Z powodu stabilności konstrukcji, powstanie rama dla wiatraka (H), która
    da wsparcie dla osi pionowej i rozłożeniu obciążenia na 2 łożyska koła
    silnika BLDC, żeby przy dużych wiatrach nie doszło do usterki/złamania
    osi (doczytałem doświadczenia poprzedników, którzy mieli problem z osią).

    W międzyczasie porobiłem kilka innych prototypów turbin z pionową osią i
    każda z nich dała gorsze rezultaty niż turbina typu: C (Canstein rotor)
    Google.

  • 50. Data: 2020-12-29 06:20:59
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 29 grudnia 2020 o 00:50:20 UTC+1 LordBluzg(R) napisał(a):
> [...]
    > LordBluzg(R)
    > <<<Pasek Grozy TVPiS>>>
    > ZAMIAST NIEMIECKIECJ CHOINKI WPROWADZAMY SNOPEK SIANA W KĄCIE.
    https://youtu.be/aKKMbE9wR-k
    Taki zrób. Sam ustawia łopaty tak żeby maksymalnie wykorzystać siłę wiatru.