  • Data: 2020-07-01 20:10:27
    Temat: Re: Jeszcze o elektrycznych
    Od: Shrek <...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 01.07.2020 o 16:11, J.F. pisze:

    > Napiecie sie zmieni od razu, pamietasz chyba pojecie rezystancji
    > wewnetrznej, w generatorze bardzo skomplikowane.
    > Chyba dosc szybko zareaguje regulator wzbudzenia.

    No właśnie regulator napięcia może reagować natychmiast, bo nie wymaga
    dużej mocy. Żeby zwiększyć obroty regulator musi mieć czym naddać - a
    nie ma, bo ilość pary zależy od ilości węgla, a tego na zapas sypie się
    mało. W węglówkach możesz od biedy nasypać więcej na zapas. W wiatrakach
    i solarach nie możesz zamówić więcej niż wieje/świeci i dlatego musisz
    mieć rezerwę w innych żródłach w sensownym zakresie - na tym polega
    problem z OZE - są niepewne.

    > Oni ich 10GW potrafia wlaczyc.

    Więc skoro nie spada częstotliwość, to znaczy że mają te 10 GW w
    rezerwie i to gorącej. Pewnie są w stanie to dość dobrze przewidzieć -
    niech zgadnę - przerwa w meczu?

    > Jak pokazuje praktyka - w normalne dni czestotliwosc jest prawie stala.

    Napięcie też. Widać energetyka zawodowa wie co robi;)

    > o to chyba wzglednie latwo - w kotle sporo goracej wody i pary.

    No właśnie trudno. W kotle jest tyle pary co trzeba. Jakby było więcej
    to trzeba bu bokiem upuszczać. A więc jest tyle co tzreba, żeby było
    więcej trzeba węgla dorzucić, zanim wegiel przerobi się na parę to
    trochę czasu minie. Dlatego węglówki i atomówki kiepsko nadają się do
    regulacji. W sumie możesz puszczać parę w gwizdek tylko to
    nieekologicznie. Choć w przypadku atomówki... w sumie możnby - CO2 nie
    ma, choć wypuszczanie energii w atmosfere kosztuje i w sumie para wodna
    to też gaz cieplarniany.

    > Z innych powodow chyba.
    > Raz, ze weglowej szybko nie wlaczysz - gotowanie tej wody od stanu
    > zimnego to grube godziny.

    Nawet jak masz ciepłą to szybko mocy nie zwiększysz.

    > Dwa, ze regulowanie tego wydaje sie trudne - wegla trzeba stale sypac,
    > zeby spalanie trwalo i temperatura kotla sie utrzymywala,
    > do turbiny co sie stale kreci 3000rpm chyba trzeba sporo pary
    > doprowadzac ...

    Sam widzisz.

    > Ale nie trzeba nic magazynowac, mowimy tylko o nadrobieniu straty
    > obrotow ze szczytu.

    Nie rozumiem - chcesz żeby w szczycie schodzić z częstotliwością i w
    zamian dawać większą w nocy?

    > Przeoczyles, albo zapomniales.
    > 2-3 lata temu byl spadek czestotliwosci ... trwalo to chyba z miesiac, i
    > nie nadrabiali w nocy, a chyba nawet nie nadrobili w kolejnych miesiacach.

    Nie rozumiem po co "nadrabiać" spadło kiedyś to spadło. Przecież 50 hz w
    sieci jest po to, żeby aktualnie było 50Hz a nie zegary według tego
    robić. Zegary sieciowe to taka ciekawostka, a nie powód dlaczego ma być
    50Hz.

    > Z jednej strony licza i prognozuja - z drugiej masz te rynki bilansujace.
    > W tym jeden na dzien nastepny.

    No właśnie prognozują, zeby było wiadomo ile na rynku bilansującym
    zamówić. Nie jestem pewny jak to działa, ale masz zapepewne kontrakty
    długoterminowe i oprócz tego ktoś (PSE, KDM?) zamawia coś na szybko, a
    jak na szybko to drożej. Pewnie mają też klauzule w umowach z
    elektrowniami że mogą interwencyjnie coś nakazać zwiększyć/zmniejszyć i
    potem to jakoś rozliczają. Nie wiem dokładnie - więc traktuj to jako mój
    domysł. Wiem, że to prognozują.

    > To jest chyba inny temat.
    > Bywalo, a moze i bywa tez chyba tak, ze np importowalismy z Niemiec i
    > eksportowalismy do Czech jednoczesnie.

    Z tego co pamiętam to bardziej chodziło że importowaliśmy z północy
    niemiec a exsportowaliśmy na południe (albo na odwrót), tylko wcale tego
    nie chcieliśmy.

    Generalnie nie bardzo możesz wyłącznikami regulować którędy sobie
    popłynie ile prądu. Możesz co najwyżej jak z obiadem w starym aeroflocie:

    Życzy pan sobie posiłek?
    A co jest do wyboru?
    Tak albo nie.

    Żeby regulować przepływ mocy analogowo to kombinujesz gdzie więcej
    produkujesz, a prąd sobie sam drogę znajdzie. Poprzez wielkość produkcji
    w poszczególnych elektrowniach możesz robić tak, żeby popłynął gdzie
    chcesz. Ale to też nie takie proste, bo chyba PSE mają obowiązek
    dostarczyć energię z dowolnej elektrowni. Choć w praktyce to chyba tak
    wygląda, że się wsypuje to co zakontraktowano do wspólnego wora, a PSE
    mają mieć takie linie, żeby wytrzymały. Ale to domniemania. Do regulacji
    przepływów stosuje się z tego co pamiętam przesuwniki fazowe, ale to
    chyba nie jest standardowe wyposażenie wszystkich stacji.

    > Jak nie placa ...

    Ukraina na okupowany krym dość długo dostarczała...

    > Tak czy inaczej - chocby po tych przykladach widac jak ta siec
    > energetyczna jest wrazliwa, a co dopiero bedzie przy duzym udziale mocno
    > zmiennych OZE :-)

    To właśnie probuję wytłumaczyć (akurat nie tobie) - OZEA są fajne w
    teorii, ale kapryśne i nie można na nich opierać systemu (chyba że
    będziesz miał nie wiem 70% rezerwy - ale wtedy to tragedia ekonomiczna).

    --
    Shrek