-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!2.eu.feeder.erj
e.net!feeder.erje.net!eternal-september.org!feeder.eternal-september.org!border
1.nntp.ams1.giganews.com!nntp.giganews.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.new
s.neostrada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-
mail
Subject: Re: Jeszcze o elektrycznych
Newsgroups: pl.misc.samochody
References: <rd261u$8qt$1$horizn@news.chmurka.net>
<1...@4...net>
<5ef783c3$0$503$65785112@news.neostrada.pl>
<1...@4...net>
<5ef795ee$0$525$65785112@news.neostrada.pl>
<wj3z2glyuucs.xnop9s3jg51w$.dlg@40tude.net>
<5ef79b13$0$550$65785112@news.neostrada.pl>
<qo812zwf8jg7.1saw3a1p9y21c$.dlg@40tude.net>
<5ef7a88d$0$550$65785112@news.neostrada.pl>
<a1ixmredd96e$.wqu208kgb8qs$.dlg@40tude.net>
<5ef822c7$0$521$65785112@news.neostrada.pl>
<1f2t72bo4d1jw.1qupi9dredv0w$.dlg@40tude.net>
<5ef845e2$0$17347$65785112@news.neostrada.pl>
<5ef9f829$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
<5efa1e7e$0$558$65785112@news.neostrada.pl>
<5efa2362$0$516$65785112@news.neostrada.pl>
<5efa4652$0$544$65785112@news.neostrada.pl>
<5efb1149$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
<5efb1bcc$0$552$65785112@news.neostrada.pl>
<5efb6b01$0$538$65785112@news.neostrada.pl>
<5efb8603$0$17362$65785112@news.neostrada.pl>
<5efc99a6$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
From: Shrek <...@w...pl>
Date: Wed, 1 Jul 2020 20:10:27 +0200
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:68.0) Gecko/20100101
Thunderbird/68.9.0
MIME-Version: 1.0
In-Reply-To: <5efc99a6$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Language: pl
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Lines: 135
Message-ID: <5efcd191$0$17360$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.142.196.21
X-Trace: 1593627025 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 17360 83.142.196.21:53904
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2680966
[ ukryj nagłówki ]W dniu 01.07.2020 o 16:11, J.F. pisze:
>> No nie bardzo. Bo właśnie częstotliwość spada a nie napięcie.
>
> Napiecie sie zmieni od razu, pamietasz chyba pojecie rezystancji
> wewnetrznej, w generatorze bardzo skomplikowane.
> Chyba dosc szybko zareaguje regulator wzbudzenia.
No właśnie regulator napięcia może reagować natychmiast, bo nie wymaga
dużej mocy. Żeby zwiększyć obroty regulator musi mieć czym naddać - a
nie ma, bo ilość pary zależy od ilości węgla, a tego na zapas sypie się
mało. W węglówkach możesz od biedy nasypać więcej na zapas. W wiatrakach
i solarach nie możesz zamówić więcej niż wieje/świeci i dlatego musisz
mieć rezerwę w innych żródłach w sensownym zakresie - na tym polega
problem z OZE - są niepewne.
>> Spadnie na silnikach.
>
> Oni ich 10GW potrafia wlaczyc.
Więc skoro nie spada częstotliwość, to znaczy że mają te 10 GW w
rezerwie i to gorącej. Pewnie są w stanie to dość dobrze przewidzieć -
niech zgadnę - przerwa w meczu?
>> A na mój częstotliwość. Ale możesz mieć rację, że jak będzie duża
>> różnica to i napięcie poleci.
>
> Jak pokazuje praktyka - w normalne dni czestotliwosc jest prawie stala.
Napięcie też. Widać energetyka zawodowa wie co robi;)
>> W turbinie to może i być. Tylko para potrzebna.
>
> o to chyba wzglednie latwo - w kotle sporo goracej wody i pary.
No właśnie trudno. W kotle jest tyle pary co trzeba. Jakby było więcej
to trzeba bu bokiem upuszczać. A więc jest tyle co tzreba, żeby było
więcej trzeba węgla dorzucić, zanim wegiel przerobi się na parę to
trochę czasu minie. Dlatego węglówki i atomówki kiepsko nadają się do
regulacji. W sumie możesz puszczać parę w gwizdek tylko to
nieekologicznie. Choć w przypadku atomówki... w sumie możnby - CO2 nie
ma, choć wypuszczanie energii w atmosfere kosztuje i w sumie para wodna
to też gaz cieplarniany.
> Z innych powodow chyba.
> Raz, ze weglowej szybko nie wlaczysz - gotowanie tej wody od stanu
> zimnego to grube godziny.
Nawet jak masz ciepłą to szybko mocy nie zwiększysz.
> Dwa, ze regulowanie tego wydaje sie trudne - wegla trzeba stale sypac,
> zeby spalanie trwalo i temperatura kotla sie utrzymywala,
> do turbiny co sie stale kreci 3000rpm chyba trzeba sporo pary
> doprowadzac ...
Sam widzisz.
> Ale nie trzeba nic magazynowac, mowimy tylko o nadrobieniu straty
> obrotow ze szczytu.
Nie rozumiem - chcesz żeby w szczycie schodzić z częstotliwością i w
zamian dawać większą w nocy?
> Przeoczyles, albo zapomniales.
> 2-3 lata temu byl spadek czestotliwosci ... trwalo to chyba z miesiac, i
> nie nadrabiali w nocy, a chyba nawet nie nadrobili w kolejnych miesiacach.
Nie rozumiem po co "nadrabiać" spadło kiedyś to spadło. Przecież 50 hz w
sieci jest po to, żeby aktualnie było 50Hz a nie zegary według tego
robić. Zegary sieciowe to taka ciekawostka, a nie powód dlaczego ma być
50Hz.
>> Nie wiem dokładnie jak jest, ale chłopaki liczą ile będzie potrzebne o
>> której godzinie i to robią dla nich elektrownie zawodowe.
>
> Z jednej strony licza i prognozuja - z drugiej masz te rynki bilansujace.
> W tym jeden na dzien nastepny.
No właśnie prognozują, zeby było wiadomo ile na rynku bilansującym
zamówić. Nie jestem pewny jak to działa, ale masz zapepewne kontrakty
długoterminowe i oprócz tego ktoś (PSE, KDM?) zamawia coś na szybko, a
jak na szybko to drożej. Pewnie mają też klauzule w umowach z
elektrowniami że mogą interwencyjnie coś nakazać zwiększyć/zmniejszyć i
potem to jakoś rozliczają. Nie wiem dokładnie - więc traktuj to jako mój
domysł. Wiem, że to prognozują.
>>> No i jakos stale reguluja ile my tego pradu z Niemiec bierzemy.
>
>> NIe do końca. Była "afera", że niemiecki prąd płynął przez nasze linie
>> na około. Coś tam potem z jakimiś przesównikami fazowymi kombinowali,
>> ale musiałbym temat zgłębić.
>
> To jest chyba inny temat.
> Bywalo, a moze i bywa tez chyba tak, ze np importowalismy z Niemiec i
> eksportowalismy do Czech jednoczesnie.
Z tego co pamiętam to bardziej chodziło że importowaliśmy z północy
niemiec a exsportowaliśmy na południe (albo na odwrót), tylko wcale tego
nie chcieliśmy.
Generalnie nie bardzo możesz wyłącznikami regulować którędy sobie
popłynie ile prądu. Możesz co najwyżej jak z obiadem w starym aeroflocie:
Życzy pan sobie posiłek?
A co jest do wyboru?
Tak albo nie.
Żeby regulować przepływ mocy analogowo to kombinujesz gdzie więcej
produkujesz, a prąd sobie sam drogę znajdzie. Poprzez wielkość produkcji
w poszczególnych elektrowniach możesz robić tak, żeby popłynął gdzie
chcesz. Ale to też nie takie proste, bo chyba PSE mają obowiązek
dostarczyć energię z dowolnej elektrowni. Choć w praktyce to chyba tak
wygląda, że się wsypuje to co zakontraktowano do wspólnego wora, a PSE
mają mieć takie linie, żeby wytrzymały. Ale to domniemania. Do regulacji
przepływów stosuje się z tego co pamiętam przesuwniki fazowe, ale to
chyba nie jest standardowe wyposażenie wszystkich stacji.
>> Zła wola to by była jakby ich odcieli i martcie się sami.
>
> Jak nie placa ...
Ukraina na okupowany krym dość długo dostarczała...
> Tak czy inaczej - chocby po tych przykladach widac jak ta siec
> energetyczna jest wrazliwa, a co dopiero bedzie przy duzym udziale mocno
> zmiennych OZE :-)
To właśnie probuję wytłumaczyć (akurat nie tobie) - OZEA są fajne w
teorii, ale kapryśne i nie można na nich opierać systemu (chyba że
będziesz miał nie wiem 70% rezerwy - ale wtedy to tragedia ekonomiczna).
--
Shrek
Następne wpisy z tego wątku
- 01.07.20 20:26 Jacek Maciejewski
- 01.07.20 20:30 Zenek Kapelinder
- 01.07.20 20:41 Shrek
- 01.07.20 22:34 Shrek
- 01.07.20 23:34 Jacek Maciejewski
- 01.07.20 23:56 Shrek
- 02.07.20 09:02 Jacek Maciejewski
- 02.07.20 09:05 ToMasz
- 02.07.20 09:16 ToMasz
- 02.07.20 09:55 Jacek Maciejewski
- 02.07.20 10:30 RoMan Mandziejewicz
- 02.07.20 12:50 J.F.
- 02.07.20 12:57 J.F.
- 02.07.20 13:29 Jacek Maciejewski
- 02.07.20 13:30 Jacek Maciejewski
Najnowsze wątki z tej grupy
- PROGRAM DOPŁAT DO AUT ELEKTRYCZNYCH TO ABSURD. ZA ŚRODKI Z KPO KUPIMY NIEMIECKIE I CHIŃSKIE AUTA
- ceny OC
- Re: ceny OC
- Re: ceny OC
- ranking wyciszenia, głośność, hałas przy 130 km/h, na postoju, przy przyspieszaniu
- Pies z kulawą nogą nie kupi twojego elektryka
- "Nie kupujcie samochodów elektrycznych
- jakie małe auto duże w środku :-)
- Re: pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- A niektórym to naprawdę zależy na ekologi w miastach LPG POWRACA ;-)
- kupujmy części
- OT musk
- Elektryfikacja w ODWROCIE
- wodor
- Zgromadzenie użytkowników pojazdów :-)
Najnowsze wątki
- 2025-02-06 PROGRAM DOPŁAT DO AUT ELEKTRYCZNYCH TO ABSURD. ZA ŚRODKI Z KPO KUPIMY NIEMIECKIE I CHIŃSKIE AUTA
- 2025-02-05 ceny OC
- 2025-02-05 Re: ceny OC
- 2025-02-05 Re: ceny OC
- 2025-02-07 Smar do video
- 2025-02-06 Litowe baterie AA Li/FeS2 a alkaliczne
- 2025-02-07 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-02-07 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-07 Warszawa => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-02-07 Warszawa => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-02-07 Gliwice => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2025-02-07 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-02-07 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2025-02-07 Dęblin => Node.js / Fullstack Developer <=
- 2025-02-07 Bieruń => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie flo