  • 11. Data: 2016-03-02 14:27:27
    Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zenek Kapelinder" napisał w wiadomości
    >Duzo gorzej sie kreci i duzo krocej niz napompowane. Poza tym zadnych
    >uslizgow itp nie ma bo samochod to nie lokomotywa i nie ma sztywnej
    >osi laczacej kola.

    Nie trzeba sztywnej osi - tu jak widac jest problem miedzy jezdnia,
    opona i felga. Cos sie musi trzec.

    J.

  • 12. Data: 2016-03-02 15:04:18
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez tarcie toczenia.
    Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij reka opon. Ta bez powietrza
    bedzie cieplejsza. Poza tym drastycznie spada nosnosc opony co powoduje bardzo
    szybkie zuzycie bieznika na zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp.

  • 13. Data: 2016-03-02 16:30:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >Poza tym drastycznie spada nosnosc opony co powoduje bardzo szybkie
    >zuzycie bieznika na zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych

    Ale tak calkowicie spuscic powietrze, a opona zwykla, nie zadne P-zero
    ?

    To nie wiem czy kilometr przejedziesz.
    Raz przejechalem - w sensie - opona to przetrwala, ale powoli to
    bylo..

    J.

  • 14. Data: 2016-03-03 08:50:33
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 2 marca 2016 15:04:20 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
> [...]
    szybkie zuzycie bieznika na zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp.

    Ano uslizgów nie ma. Bo guma w oponie pracuje kompensując to że "wirtualna" średnica
    zostaje ta sama mimo średnicy geometrycznej nie zmienionej.

    To ciepło to właśnie oznaka tego co się dzieje.
    Z powyższym sie zgadzam, z tym co napisałeś wyżej to trudno sie zgodzić bo jest nie
    na temat.

  • 15. Data: 2016-03-06 07:26:14
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

> [...]
    szybkie zuzycie bieznika na zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp.

    MUSZĄ być uślizgi.

    Sam fakt, że bieżnik szybko się zużywa - o tym świadczy.
    Skoro niedopompowana opona (nie mówię o pełnym flaku) zmienia odległość
    osi felgi od podłoża - to na styku: podłoże - opona MUSZĄ wystąpić
    tarcia, które zużywają oponę w przyspieszonym tempie.

    Oczywiście mówimy o zmianach średnicy rzędu milimetrów więc "na oko"
    trudno to dojrzeć.

    --
    MN

  • 16. Data: 2016-03-06 10:01:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 6 Mar 2016 07:26:14 +0100, Marcin N napisał(a):
> [...]
    > osi felgi od podłoża - to na styku: podłoże - opona MUSZĄ wystąpić
    > tarcia, które zużywają oponę w przyspieszonym tempie.

    Zauwaz ze i na napompowana opona jest sporo ugieta.

    > Oczywiście mówimy o zmianach średnicy rzędu milimetrów więc "na oko"
    > trudno to dojrzeć.

    A na pelnym flaku sprawa sie zmienia, bo felga dotyka bezposrednio
    beznika.

    J.

  • 17. Data: 2016-03-06 10:06:05
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2016-03-06 o 07:26, Marcin N pisze:

    > MUSZĄ być uślizgi.

    Przetocz sobie po ziemi oponę z powietrzem i bez i zmierz
    "przebytą" odległość na ziemi (od danego punktu do danego punktu na
    obwodzie)
    Nie ma uślizgu jest jedynie praca odkształcenia (stąd ciepło)

  • 18. Data: 2016-03-06 10:15:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Artur,

    Wednesday, March 2, 2016, 8:43:26 AM, you wrote:

> [...]
    na większej długości "na flaku", niż opona dobrze napompowana.
    > nie ma. w miejscu styku opony z podłożem opona "rozchodzi" sie na boki,
    > stąd mniejszy promień. liczy się promień w miejscu współpracy podłoża i
    > opony, dalej to sobie może być dowolny.

    Bzdura. Wojtek Borczyk przeprowadził doświadczenie, które dowiodło, że
    ważny jest obwód opony. Na 10 obrotach opony powstał błąd rzędu 1 cm
    (o ile pamiętam).

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 19. Data: 2016-03-06 10:17:51
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Sczygiel,

    Wednesday, March 2, 2016, 11:35:04 AM, you wrote:

    [...]

> [...]

    [...]

    > A potwierdzam, dlatego dałem takie mity do których sie czepić za
    > bardzo nie dało i wyglądały na dobrze ogarnięte.

    Akurat w powyższym zrobili wszystko, żeby udowodnić swoją, z góry
    założoną tezę, pomimo tego, że już w pierwszym doświadczeniu obiekt
    poszedł na dno dowodząc, że jednak zgazowanie zmniejsza gęstość.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 20. Data: 2016-03-06 13:08:31
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Uslizgi by byly przy sztywnej osi. Kolo bez powietrza szybciej sie bedzie obracalo.
    Dojazdowki sa mniejsze od normalnych i uslizgow nie ma.