  • 41. Data: 2010-01-12 14:12:43
    Temat: Re: Janko Muzykant -- Tyś robotowiec...
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski pisze:
    > Nie Janko, on naprawdę stabilizował (w swym zamiarze) i jedno, i drugie
    > naraz.

    Nie da się tak jak... nie da się skonstruować czarnej żarówki (robiącej
    ciemność).

    > I (o czym pisze Twój ?następca?) ogranicznik prądowy to nie stabilizator
    > natężenia prądu.

    Ogranicznik prądowy to jak sama nazwa wskazuje, układ ograniczający
    prąd. Może ''wypuszczać go'' maksymalnie tyle, na ile został
    skonstruowany (wtedy mamy stabilizator prądu), może też działać inaczej
    - wypuszcza go mniej niż maksymalnie może przy pracy, gdy nie działa
    (ogranicznik z podcięciem), albo w ogóle (wymaga resetu). Czasem w
    stanie przeciążenia sonduje obciążenie krótkimi impulsami (tak np.
    pracują wiatraczki w pecetach). W pewnym sensie bezpiecznik też spełnia
    taką funkcję.
    Jednak najczęściej spotykane stabilizatory napięcia powyżej pewnego
    prądu funkcjonują jak stabilizatory prądu.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 42. Data: 2010-01-12 14:14:09
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Robert_J" <r...@w...pl> napisał:

    > Niby tak, ale chyba raczej w zakresie Imax :-). A jeśli
    > mówimy o zakresie normalnej pracy zasilacza, czyli 0-Imax,
    > to jakoś nie widzę tu stabilizacji prądu, lecz napięcia. Ale
    > mogę się mylić...

    Dokłądnie tak - taki zasilacz ma dwa tryby pracy - przy zmniejszaniu
    rezystancji obciążenia do momentu osiągnięcia prądu Imax stabilizuje
    napięcie (czyli pracuje jako źródło napięciowe), przy dalszym zmniejszaniu
    rezystancji obciązenia zaczyna stabilizować prąd (pracuje jako źróło
    prądowe).

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 43. Data: 2010-01-12 14:16:39
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Marek Wyszomirski pisze:
    > Można skonstruować zasilacz, którego charakterystyka prądowo-napieciowa
    > będzie sie składała z dwóch odcinków - poziomego i pionowego. Taki zasilacz
    > bedzie miał wtedy dwa tryby pracy - w pierwszym - przy dużych rezystancjach
    > obciążenia - będzie stanowił źródło napięciowe i stabilizował napiecie, w
    > drugim - przy małych rezystancjach obciażenia - będzie pracował w trybie
    > ograniczenia prądowego - jako źródło pradowe i stabilizował prąd.

    I tak np. mają wszystkie tanie szeregowe stabilizatory scalone (taki
    bardzo popularny elemencik siedzący chyba w każdym deko starszym
    urządzeniu. Można np. takim ładować akumulator ustawiając nim
    odpowiednie napięcie (14,4V) bez żadnych zabezpieczeń, bo zbyt duży prąd
    zostanie ograniczony funkcjonalnością stabilizatora prądu. Gdy
    akumulator będzie już podładowany i prąd zmaleje, napięcie zatrzyma się
    na wartości ustalonej i układ stanie się stabilizatorem napięcia.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /jadam kebaby, ale jestem pacyfistą/

  • 44. Data: 2010-01-12 14:29:30
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Janko Muzykant pisze:
    > Ogranicznik prądowy to jak sama nazwa wskazuje, układ ograniczający
    > prąd. Może ''wypuszczać go'' maksymalnie tyle, na ile został
    > skonstruowany (wtedy mamy stabilizator prądu)

    No, pominąłem jeszcze tak zwane dziadostwo, czyli jest ograniczenie, ale
    nieliniowe - im większe obciążenie, tym bardziej rośnie prąd, ale nie do
    nieskończoności tylko jakiejś rozsądnej wartości. Na dobrą sprawę to
    kawałek druta też tak działa (dopóki nie wyparuje :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /nie jestem egoistą, jestem estetą/

  • 45. Data: 2010-01-12 15:02:38
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Robert_J wrote:

    > Niby tak, ale chyba raczej w zakresie Imax :-). A jeśli
    > mówimy o zakresie normalnej pracy zasilacza, czyli 0-Imax,
    > to jakoś nie widzę tu stabilizacji prądu, lecz napięcia. Ale
    > mogę się mylić...

    a jak imax jest regulowany?

    bo nei powiesz mi że jesteś w stanei zrobić źródło prądowe które dla
    dowolnego obciązenia da zawsze stały prad :)

  • 46. Data: 2010-01-12 16:50:26
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Marek Wyszomirski wrote:
    > układ może też przejść w tryb stabilizacji prądu - utrzymując jego
    > stałą wartośc i zmniejszając napięcie wraz ze wzrostem obciązenia albo
    > też odciąć napięcie zasilania do momentu zresetowania lub wzrostu
    > rezystancji obciążenia.

    Tak naprawde roznie z tym bywa. Wiele laptopow po jednoznacznym
    przekroczeniu 500mA (czyli nie przy 520mA, a probie obciazenia ukladu np.
    1 amperem) po prostu calkowicie odcinaja napiecie i ten stan trwa az do
    resetu. To chyba lepsza sytuacja, niz gdy napiecie jest utrzymywane na
    poziomie 500mA, a spada napiecie (z czym rowniez sie spotkalem).

    --
    KILu

  • 47. Data: 2010-01-12 17:10:48
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "KILu" <b...@w...pl> napisał:

> [...]
    > resetu. To chyba lepsza sytuacja, niz gdy napiecie jest utrzymywane na
    > poziomie 500mA, a spada napiecie (z czym rowniez sie spotkalem).

    Czyli potwierdza się to, co pisałem - w granicach prądu określonych
    specyfikacją mamy stabilizację napięcia, po przekroczeniu granic
    specyfikacji - może być bardzo różnie - w zależnosci od koncepcji
    producenta.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 48. Data: 2010-01-12 17:20:30
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "KILu" hii98n$rol$...@i...gazeta.pl

> [...]
    > ukladu np. 1 amperem) po prostu calkowicie odcinaja napiecie i ten stan trwa az do
    resetu. To chyba lepsza sytuacja, niz gdy

    + resetu. To chyba lepsza sytuacja, niz gdy natężenie jest utrzymywane na

    > poziomie 500mA, a spada napiecie (z czym rowniez sie spotkalem).

    Chyba tak miało być w Twoim zamyśle?

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 49. Data: 2010-01-12 17:21:09
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > a jak imax jest regulowany?

    Ale to nie ma znaczenia :-). Imax będzie zawsze Imax, po
    prostu będzie różny dla różnego ustawienia elementu
    regulacyjnego. I zasilacz będzie utrzymywał stabilizowane
    napięcie w zakresie 0-Imax (to Imax może być 10 mA, 1 A czy
    też 10 A, zależnie na jaką wartość ustawi się układ). Po
    przekroczeniu Imax zachowanie już się zmieni, np. U może
    spaść do zera, etc...

  • 50. Data: 2010-01-12 17:27:01
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Janko Muzykant" hii011$umf$...@n...onet.pl

    > Nie da się tak jak... nie da się skonstruować czarnej żarówki (robiącej ciemność).

    Ani nie da. :) Kiedyś o to założyłem się na kwantach i przegrałem -- arbiterka ;)
    stwierdziła, że czarna dziura istnieje i jest czarna z definicji. A że była to
    nauczycielka od kwantów (akurat było na zajęciach o czarnych dziurkach) wiec
    przegrałem. Postawiłem lody (bo graliśmy o lody) i po kilku dniach odbiłem,
    bo jednak okazało się, że tak zwane czarne dziury są szare, nie czarne. :)

> [...]

    spełnia taką funkcję.
    > Jednak najczęściej spotykane stabilizatory napięcia powyżej pewnego prądu

    Dzięki za wyjaśnienia. :) Ty już nie {} pierwszy raz mnie ratujesz. :)
    (geografia i 2X2Y)

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'