    From: Janko Muzykant <j...@w...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Janko Muzykant -- Tyś robotowiec...
    Date: Tue, 12 Jan 2010 15:16:39 +0100

    Marek Wyszomirski pisze:
    > Można skonstruować zasilacz, którego charakterystyka prądowo-napieciowa
    > będzie sie składała z dwóch odcinków - poziomego i pionowego. Taki zasilacz
    > bedzie miał wtedy dwa tryby pracy - w pierwszym - przy dużych rezystancjach
    > obciążenia - będzie stanowił źródło napięciowe i stabilizował napiecie, w
    > drugim - przy małych rezystancjach obciażenia - będzie pracował w trybie
    > ograniczenia prądowego - jako źródło pradowe i stabilizował prąd.

    I tak np. mają wszystkie tanie szeregowe stabilizatory scalone (taki
    bardzo popularny elemencik siedzący chyba w każdym deko starszym
    urządzeniu. Można np. takim ładować akumulator ustawiając nim
    odpowiednie napięcie (14,4V) bez żadnych zabezpieczeń, bo zbyt duży prąd
    zostanie ograniczony funkcjonalnością stabilizatora prądu. Gdy
    akumulator będzie już podładowany i prąd zmaleje, napięcie zatrzyma się
    na wartości ustalonej i układ stanie się stabilizatorem napięcia.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl