eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyJakie żywotne / "wolno-przepalające się" żarówki H4 ? (Peugeot Partner)Re: Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" żarówki H4 ? (Peugeot Partner)
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.glorb.com!p
    ostnews.google.com!e7g2000yqf.googlegroups.com!not-for-mail
    From: Wmak <w...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" żarówki H4 ? (Peugeot
    Partner)
    Date: Wed, 21 Apr 2010 05:44:10 -0700 (PDT)
    Organization: http://groups.google.com
    Lines: 50
    Message-ID: <9...@e...googlegroups.com>
    References: <hqkadf$op1$1@inews.gazeta.pl>
    <4bcdb228$0$17089$65785112@news.neostrada.pl>
    <h...@p...onet.pl>
    <4bcdba4f$0$2596$65785112@news.neostrada.pl>
    <h...@p...onet.pl>
    NNTP-Posting-Host: 212.76.37.154
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
    X-Trace: posting.google.com 1271853851 17431 127.0.0.1 (21 Apr 2010 12:44:11 GMT)
    X-Complaints-To: g...@g...com
    NNTP-Posting-Date: Wed, 21 Apr 2010 12:44:11 +0000 (UTC)
    Complaints-To: g...@g...com
    Injection-Info: e7g2000yqf.googlegroups.com; posting-host=212.76.37.154;
    posting-account=XZElmgoAAAAlsDKUv0BKVL7VQ8PtLe1x
    User-Agent: G2/1.0
    X-HTTP-UserAgent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 5.1; Trident/4.0;
    GTB5; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.0.4506.2152; .NET CLR
    3.5.30729),gzip(gfe)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2274323
    [ ukryj nagłówki ]

    Pszemol <P...@P...com> napisał(a):


    > A tu parę zdań celem wyjaśnienia...
    > Żarówka gdy jest zimna (wyłączona) ma bardzo, bardzo małą
    > oporność dla prądu elektrycznego. Oporność ta silnie wzrasta
    > gdy żarówka się nagrzewa od świecenia. W momencie włączania
    > zimnej żarówki wystąpi więc przez ułamek sekundy silne uderzenie
    > prądu które zwykle przepala już stare, wyświecone żarówki...
    > Więc, zakładając stałą oporność zimnej żarówki w dwu omawianych
    > scenariuszach (włączenie jej przed i po zapłonie zilnika) prąd jaki
    > popłynie przez zimną żarówkę będzie MNIEJSZY gdy napięcie
    > w instalacji będzie mniejsze. A zatem lepiej jest włączać zimne
    > żarówki gdy silnik nie pracuje, i w instalacji jest zaledwie 12V niż gdy
    > silnik pracuje i alternator zasila nam instalację napięciem 13-14V.
    >
    > Co Ty na to?
    >

    Przed chwilą, z nudów, pomierzyłem oporność na zimno kilku
    samochodowych żarówek halogenowych H4 :
    żarówki 100W/12V - 0.10-0.12 oma
    żarówki 60W/12V - ok 0.2 oma
    Włókna 55W od świateł mijania nie zmierzyłem, bo były spalone.

    Przyjmując, dla łatwego rachunku, moc 60W i napięcie 12V,
    gdyby pominąć oporność przewodów, styków i wewnętrzną akumulatora
    to w momencie włączenia popłynąłby przez taką żarówkę impuls prądu
    60A!
    Taki impuls jest szokiem dla żarnika, szczególnie zrekrystalizowanego
    po dłuższe pracy - najczęściej żarówki przepalają się w momencie
    włączenia
    Po uzyskaniu roboczej temperatury prąd spadnie do nominalnych 5A
    (12Vx5A=60W)
    Praktycznie w aucie ten impuls jest ograniczany opornością przewodów,
    złączek, styków przełączników albo przekaźników.
    W samochodach, gdzie instalacja elektryczna jest "za dobrze" zrobiona,
    dodanie oporności rzędu ułamka oma może niewiele wpłynąć na jasność
    światła ale dzięki zmniejszeniu impulsu startowego znacznie przedłużyć
    żywotność żarówek.
    Wmak

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: