eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyJakie żywotne / "wolno-przepalające się" żarówki H4 ? (Peugeot Partner)Re: Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" żarówki H4 ? (Peugeot Partner)
  • Data: 2010-04-23 05:11:38
    Temat: Re: Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" żarówki H4 ? (Peugeot Partner)
    Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

    "bratPit[pr]" <k...@o...pl> wrote in message
    news:hqmkfs$fqq$1@inews.gazeta.pl...

    > trzeba zbadać jakie jest rzeczywiste napięcie na instalacji/żarówkach i
    > jakie będzie po włożeniu diod/rezystancji,

    Dioda krzemowa przy prądzie rzędu 5 amperów da Ci spadek ponad 1V.
    Dodatkowo wydzielać się na niej będzie ponad 5W mocy, co zwykle
    oznacza że taka dioda musi być w metalowej obudowie i przykręcona
    śrubą do jakiegoś radiatora, albo żeby miała jakiś radiator nasuwany
    na nią, taki z żeberkami. Inaczej w upalne lato pod maską w silniku
    Ci się usmaży półprzewodnik - cudów nie ma... Opornik będzie trwalszy
    bo taki 5-10W przeznaczony jest do pracy przy wyższych temperaturach.

    Idealny byłby termistor NTC, ale pytanie brzmi - czy warto?

    > wydaje Ci się, napięcie wpływa mniej na jasność niż na trwałość,

    Nie napisałem że wpływa bardziej na jasność - napisałem że wpływa
    na jasność, i to wpływa wyraźnie. Jak nie wierzysz to sobie wsadź taką
    diodę wraz z pstryczkiem którym będziesz ją zwierał patrząc na snop
    światła z żarówek w nocy... Gwarantuję Ci, że 1V zauważysz wyraźnie.

    > bo pewnie masz napięcie z pracującym silnikiem na poziomie 14V a na
    > akumulatorze <12,5V,

    W mojej hondzie accord napięcie w instalacji nigdy nie sięga 14V.
    Oscyluje od 12,1-12,3V gdy alternator jest automatycznie odłączony
    do około 13,5V gdy alternator pracuje i ładuje akumulator.

    > i dlatego robią je nominalnie na napięcie o 10% większe niż 12V,

    Więc dyskusja że "i tak robią je na 12V" więc nie ma sensu dawać im 13V
    jest nietrafiona...