eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyJakie żywotne / "wolno-przepalające się" żarówki H4 ? (Peugeot Partner)Re: Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" żarówki H4 ? (Peugeot Partner)
  • Data: 2010-04-23 05:05:37
    Temat: Re: Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" żarówki H4 ? (Peugeot Partner)
    Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

    "Wmak" <w...@g...pl> wrote in message
    news:98797cb4-a84d-4f7f-b4fc-abe990a4d594@e7g2000yqf
    .googlegroups.com...

> [...]
    > żarówki 60W/12V - ok 0.2 oma
    > Włókna 55W od świateł mijania nie zmierzyłem, bo były spalone.
    >
    > Przyjmując, dla łatwego rachunku, moc 60W i napięcie 12V,
    > gdyby pominąć oporność przewodów, styków i wewnętrzną akumulatora
    > to w momencie włączenia popłynąłby przez taką żarówkę impuls prądu
    > 60A!
    > Taki impuls jest szokiem dla żarnika, szczególnie zrekrystalizowanego
    > po dłuższe pracy - najczęściej żarówki przepalają się w momencie
    > włączenia
    > Po uzyskaniu roboczej temperatury prąd spadnie do nominalnych 5A

    No właśnie o tym mowa!

    > Praktycznie w aucie ten impuls jest ograniczany opornością przewodów,
    > złączek, styków przełączników albo przekaźników.
    > W samochodach, gdzie instalacja elektryczna jest "za dobrze" zrobiona,
    > dodanie oporności rzędu ułamka oma może niewiele wpłynąć na jasność
    > światła ale dzięki zmniejszeniu impulsu startowego znacznie przedłużyć
    > żywotność żarówek.

    Opornik o wartości 1/5 ohma przy prądzie 5A spowoduje spadek napięcia
    o jeden wolt. Taki spadek napięcia da ZAUWAŻALNY spadek jasności
    świecenia żarówek, a wiem coś o tym bo w mojej hondzie accord jest
    tak właśnie zrobiona instalacja że włączenie sprzęgła klimy lub wiatraków
    chłodnicy powoduje chwilowy spadek napięcia w instalacji o 0,5-1.0V
    i daje to zauważalne przygaśnięcie żarówek przy jeździe w nocy.

    Prędzej już dałbym jakiś termistor NTC co to będzie miał dużą oporność
    na zimno, np. 10 ohmów a jak mu dasz w bebechy 5A to mu rezystancja
    spadnie do jakichś pojedynczych setnych ohma... Tylko czy robią takie?