    From: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera?
    Date: Sat, 19 Apr 2014 12:13:57 +0000 (UTC)

    On Sat, 19 Apr 2014 13:06:34 +0200, Krzysztof Halasa wrote:
    > To kwestia także sprawności matryc, jeśli ta 6 MPix jest dużo starsza to
    > w rezultacie ich sensowne czułości mogą być podobne. Ale robiąc zdjęcia
    > aparatem X Mpix (jeśli potrzebuję takiej rozdzielczości) muszę ustawić
    > mniejszą czułość niż gdy robiąc je tym samym aparatem przeskaluję je do
    > X/4 MPix.
    > Wniosek: czas ekspozycji różni się w takich przypadkach.

    Czyli cyfrowe przeskalowanie zdjęcia ma wpływać na ekspozycję?

    > Tylko jeśli używasz tej samej czułości.

    Ekspozycja to czułość, f/ i czas, pod warunkiem, że używasz tej samej
    czułości? Że co?

    A generalnie nie trzeba nic korygować, weź jednak sprawdź przed kolejnym
    teoretyzowaniem.

    > Mylisz się niestety (a szkoda, bo to byłoby naprawdę fajne).

    Jest, nie byłoby.

    > Z prawdziwej przesłanki (mówiącej o tym, że czas jest stały jeśli mamy
    > stałą czułość itd.) wyciągasz błędny wniosek, że czas jest zawsze stały.
    > Problem w tym, że czułość nie może być stała.

    Jak ustawie ISO 100, to jak czułośc ma nie być stała?

    > Może być 6x6. Nie jest ważne, czy GO jest płytsza czy nie. Ważne jest
    > to, by warunki porównania były takie same. 35 mm jest/było "raczej"
    > nieco bardziej powszechne niż 6x6, ale jak dla mnie, to może być 6x6.

    Przecież f-number to jest prosty iloczyn dwóch wymiarów. Ognizkowej i
    źrenicy wyjściowej. I to jest ta ,,marketingowa'' jasność.

    > Tak w ogóle... Czy Wy nigdy nie robiliście zdjęć kompaktem z ~ f/2
    > i lustrzanką z f/4? Przecież jeśli ktoś robił, to chyba wie, jakie czasy
    > można stosować z kompaktem, a jakie z lustrzanką.

    Robił, właśnie dlatego polemizuje z tymi rewelacjami n/t ekspozycji.
    Może czas byś Ty popróbował?

    PS. Z tych rewelacji wynikałoby, że film 135 założony w dupkę od 6x6
    wymagałby jakichś korekt ekspozycji. Albo coś trzeba by przeliczać
    zmianiając 6x6/6x9. A strach już pomyśleć jak to ma się do zewnętrznych
    światłomierzy, które nawet nie wiedzą pod jakie medium mierzą światło...

    --
    Michał

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns